Mjukt vatten med högt pH - hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    Mjukt vatten med högt pH - hur gör jag?

    Hej!

    Jag bor i Jönköping och har pH 7.0 och totalhådrhet 1,5 rätt ur kranen.

    Jag behöver skapa ett vatten som har högt pH med som är mjukt! Alltså, behålla mina 1,5 men skjuta upp pH till över 8.

    Hur gör jag?


    Mvh.
    Ricard
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Såna vatten finns inte i naturen - varför vill du ha det?

    Men lösningen är i alla fall att tillsätta hydroxid. Natriumhydroxid (kaustiksoda) är bäst. Du kan höja pH hur mycket du vill på det sättet, fast det blir inte stabilt - pH kommer att dala stadigt pga att hydroxiden reagerar med koldioxid ur luften.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Nu är frågan vad du menar med mjukt? Du talar om totalhårdhet är 1,5 (tyska hårhetsgrader antar jag). Då kan jag göra den tolkningen att du med mjukt vatten menar vatten utan kalcium och magnesium. Det är nämligen den ursprungliga betydelsen av mjukt vatten. I naturen förekommer det i de allra flesta håll inte kalcium och magnesium utan en av sina kontraparter - karbonat. Det finns en teoretisk möjlighet att något vattendrag kan gå över kalcium och magnesiumsulfater och att man därför i naturen ren teoretiskt kan ha ett vatten utan karbonater men rikt på kalcium och magnesium. Karbonaterna är den delen som trycker upp pH:t och håller det stabilt. Mig vetterligen finns det inga viktigare mineral som innehåller karbonater men inte kalcium eller magnesium. Därför är det som Azur säger att det knappt existerar något vatten i naturen som är kalcium och magnesiumfattigt och har ett stabilt pH på över 8. Om du med mjukt vatten mena ett vatten utan kalcium och magnesium kan vi dock tillverka det i ett akvarium med hjälp av natriumbikarbonat - då får vi ett stabilt vatten med pH kring 8. Nu tror jag dock att du med mjukt vatten också menar ett vatten utan karbonater och då är Azurs recept det bästa men det innebär också att du med tiden kommer få en viss karbonathårdhet i detta vatten eftersom det kommer som Azur säger reagera med luftens koldioxid och då bildas karbonater i vattnet - et är just den process som är pH-sänkande i koldioxidens kretslopp. Jag är lika frågande som Azur till vad du vill ha detta vatten till - om du sa det kunde det kanske bli lättare att klura ut en lösning.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Ricard
        • April 2004
        • 138

        #4
        Hej.

        Så det finns inte i naturen?
        Vulkaniska sjöar? Utfällning av ngn sodavariant - jag kan inte kemi, det är därför jag frågar, men tro mig, jag har djur hemma i en burk som behöver vatten med som är mjukt men med ett relativt högt pH.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Fortfarande frågan om vad du menar med mjukt vatten? Vilka ämnen får du inte ha i ditt vatten? Varifrån kommer din lilla varelse? Det finns Lake Magadi och Lake Natron i Östafrika som är sodasjöar men de är karbonatrika vad jag vet men saknar troligvis kalcium och magnesium. Där hade jag nog fel i mitt inlägg om att stabila vatten inte finns i naturen utan att de är baserade på på kalcium och magnesiumkarbonat. Lake Natrons (jag kollade nu) vatten innehåller väldigt mycket natriumkarbonat så är det ett sånt vatten du vill ha så buffrar du bara upp med bikarbonat.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Ricard
            Hej.

            Så det finns inte i naturen?
            Inte egentligen, nej. Man kan kortvarigt få högt pH i mjukt vatten om man t.ex. har kraftig algväxt eller om vattnet utsätts för undertryck, som bägge tar bort koldioxid ur vattnet, men det är inte stabilt utan pH sjunker igen när miljön blir normalare.
            Vulkaniska sjöar? Utfällning av ngn sodavariant - jag kan inte kemi, det är därför jag frågar, men tro mig, jag har djur hemma i en burk som behöver vatten med som är mjukt men med ett relativt högt pH.
            Pja, kaustiksoda gör jobbet, men jag tror ändå att det är bättre för fisken om du höjer pH genom att höja hårdheten, dvs med bikarbonat. Du löper mycket stor risk att skada djuren med kaustiksoda, men ingen alls med bikarbonatet.

            Jag tror också att du inte skall överanstränga dig med vattnet för djuren. Tanganyikasjön har ett pH över 9 just pga natronsoda, men fisk & djur därifrån klarar sig precis lika bra vid mer rimliga pH.

            Om jag var du skulle jag kort sagt bara tillsätta bikarbonat & bordssalt, som man gör med tanganyikaciklider.

            PS: Om dina fiskar skulle råka vara från Lake Natron så har den sjön skyhög hårdhet, hög salthalt, hög temperatur, men tilapian som lever där klarar sig bra under mer normala förhållanden. Är det den du har, så ta väl hand om den.
            Senast redigerad av Azur; 08 March 2009, 17:37.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #7
              Hej "Azur"... jag hör till en av många - vet jag - som kollar din blogg varje vecka, men den är ju rätt död nu. Bara så du vet så har du tillfört mitt akvarieliv SÅ mycket med alla dina övningar med solstrålar, normanii och allt annat. Hoppas du snart är i gång igen :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...