Ej drickbart vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnirreVirre
    • February 2005
    • 33

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    Hur har man konstaterat att vattnet inte är drickbart om, som du säger längre ner, vattnet ej är kollat? Ett vatten kan klassas som okänligt som människoföda av många orsaker - alla är inte skadliga för vattenlevande organismer. För att svara på din fråga måste man veta varför vattnet ej är drickbart. Att kåken ligger i jordbruksmark är iofs ingen garanti för att vattnet innehåller höga nitratvärden - detta beror helt på hur marken sköts och vad det är för jord och växtlighet man har. Är det exempelvis en EKO-gård så finns det med största sannolikhet ingen förhöjd nitratnivå i vattnet som passerar den jorden.

    MVH Lasse
    Hennes kommentar om vattnet var väl enbart i det hela att det hyrdes ut på sommarkontrakt för de ska slippa fixa vattnet. Det verkar inte som de alls kollat det. Hon sa att jag kunde ta ett vatten prov o skicka iväg, men varför nu JAG ska göra det.... Det borde väl va i deras intresse oxå. Vet inte alls hur man kollar sån o vad kostnad är för det..

    Ingen eko gård så vitt jag vet... Vet inte alls hur den sköts.
    O allt verkar va mycket bök för ett ganska primitivt boende.
    Var mest nyfiken om det hade någon påverkan liksom. För att oxå ha ett klart svar till henne.

    Fick ju ändå inte ha akvarierna på övervåningen... utan i källaren o så känns ju hela grejen fel, man vill ju se dem. Har ju inte lagt 13tusen på ett sötkar för o gömma det i källaren där man inte kommer vara! O på G med ett saltkar...


    Tack för alla svar!!!

    Ha en bra arbetsvecka!!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Att kåken ligger i jordbruksmark är iofs ingen garanti för att vattnet innehåller höga nitratvärden - detta beror helt på hur marken sköts och vad det är för jord och växtlighet man har. Är det exempelvis en EKO-gård så finns det med största sannolikhet ingen förhöjd nitratnivå i vattnet som passerar den jorden.

      MVH Lasse
      Gödslar inte ekobönder sina åkrar?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Gödslar inte ekobönder sina åkrar?
        Inte med höga halter ko(nst)gödsel i alla fall, det vet du väl att E(KO) bönder strävar efter ett kretsloppstänkande, mer kan du läsa här!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Jag skulle kunna skriva några meter om olika tekniker för att låsa fast kvävet i marken så det fungerar som en långtiddepot. Faktum är att vissa sätt är så effektiva att man kan tvingas till att tillsätta en snabb kvävekälla på vårkanten fast jorden är full av nitrat. Och ingen övergödning av konstgödsel förekommer.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Talar du om att kickstarta rosorna på våren med hjälp av pottan Lasse?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Om man säger så - jag har på ett eller annat sätt deltagit i olika projekt angående urinseparering sedan ca 1994

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Carassius
                • January 2006
                • 81

                #22
                Ursprungligen postat av solis
                Hur är det om man har kohagar runt huset då och slangen från vattenbrunnen går under marken genom en hage och brunnen ligger ca 50 meter ifrån hagen i uppförsbacke ovanför hagen.
                Ursprungligen postat av solis
                Dom är bara runt 20 så då är det ju bra.
                Har funderat på hur det är med vårat bäckvatten vi har ju mycke vildsvin i skogen och lite älg och rådjur såklart, dom går och dricker av det vattnet som vi får till våran brunn med, hur ohälsosamt kan det vara.
                Nu förstår jag inte riktigt. Tar ni vatten ur brunnen eller ur bäcken? I första fallet är det nog inga problem. Dricker ni bäckvatten så kanske ni borde kolla vattnet (vilket man givetvis bör göra om man har egen brunn också.

                Ursprungligen postat av solis
                Hennes kommentar om vattnet var väl enbart i det hela att det hyrdes ut på sommarkontrakt för de ska slippa fixa vattnet. Det verkar inte som de alls kollat det. Hon sa att jag kunde ta ett vatten prov o skicka iväg, men varför nu JAG ska göra det.... Det borde väl va i deras intresse oxå. Vet inte alls hur man kollar sån o vad kostnad är för det..
                Man skickar ett vattenprov till kommunens vattenverk så kollar dom det. Det brukar kosta en dryg tusenlapp. Ring kommunens vattenförvaltning och fråga.

                Kommentar

                • Teffek
                  • September 2006
                  • 8

                  #23
                  Jag har egen brunn och körde mina akvarium i en vecka innan jag stoppade ner fisken, har gått utmärkt. Min bostad är omgiven av åkrar och hästhagar, dock ekologiska sådana.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #24
                    Bäckvattnet rinner ner direkt i brunnen uppe i skogen och från den brunnen går en slang under jorden genom hagen ner till vårt hus. Vi har kollat vattnet och det var bra förutom den bakterien som kunnde göra att man fick ont i magen.
                    Så brunnsvattnet är bäckvattnet.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Mazzi
                      • October 2006
                      • 364

                      #25
                      Här kan du beställa provkärl för brunnsvattenanalys!
                      SGS är världens ledande inspektion, verifiering, testning och certifieringsföretag .Vi strävar ständigt efter att förbättra vad vi gör och hur vi gör det, för att skapa nya värden för våra kunder.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...