Karbonathårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonyzäll
    • July 2008
    • 18

    Karbonathårdhet

    Jag har egen brunn. Hårt vatten högt ph. Vattnet avhärdas och blir efter avhärdningen mjukt (2-3) och ph ligger på ca 8. Vad som däremot ligger kvar högt är karbonathårdheten. 10.
    Om jag vill ha vatten till ett SA kar bör jag då först försöka sänka karbonathårdheten innan jag sänker ph till 6.5
  • Kep
    • February 2009
    • 29

    #2
    Du behöver nog inte vara orolig över ett kh på 10. Jag skulle vara glad om jag hade 10 i mitt sällskapsakvarie
    325L Tropiskt-Sällskap
    220L Under renovering
    60L Växt/Yngel

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Det du kallar hårdhet, och som du uppger till 2-3 är totalhårdheten, det vill säga ett mått på hur mycket kalcium och magnesium du har i vattnet. Karbonathårdheten däremot är ett uttryck för din alkalinitet, dvs vattnets förmåga att motstå försurande ämnen. Det är egentligen (i ditt fall) ett mått på hur mycket bikarbonat och karbonatjoner du har. Det är dessa som stabiliserar ditt pH. För att få ett pH på ca 6,5 så måste KH vara lågt (<2) utom i ett undantagsfall. Ett sådant lågt KH ger ett vatten som dels är instabilt och där du inte kommer att få någon nitrifikation. Ett KH på ca 4 brukar rekommenderas för ett optimalt fungerande akvarium. Ett KH på 4 brukar ge ett pH på ca 7,5 och de allra flesta sydamerikanska fiskar fungerar mycket bra i detta pH. Skall du absolut ner på ett pH kring 6,5 så rekommendrar jag att du använder koldioxid för att sänka pH. Det är mig vetterligen enda metoden där man kan pH på 6,5 och KH på 4. Skall du odla besvärliga fiskar (läs schackbrädesciklid) så måste KH också ner (tas ner med syra) men då gäller yttersta vaksamhet för du får ett mycket instabilt akvarium.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • tonyzäll
        • July 2008
        • 18

        #4
        Jag tror jag har ganska bra koll på totalhårdhet och karbonathårdhet. Vad jag är ute efter är att min karbonathårdhet, testad igår med dropptest , ligger på 13. Mitt ph, testat idag, elektronisk mätare, ligger på 8.1. Dessa värden känns lite fel för ett SA- kar, även om jag inte har något VF.

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Frågan är om det har någon betydelse för fiskarna. De flesta klarar väl sig bra inom 6,5 - drygt 8. Sedan om man vill är det väl en anna sak.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Vad jag försökte säga var att ett KH på ca 4 är det lägsta man bör gå till om man vill ha ett stabilt akvarium. Stabiliteten i vattenvärdena är för mig viktigare än ett naturligt pH kring 6,5 (och för fiskarna ) Vill man ha, av någon anledning, pH kring 6,5 är koldioxidmetoden den enda som jag känner till som samtidigt låter dig ha ett KH på ca 4. Alla andra metoder förbrukar KH (alkalinitet) i sin strävan att sänka pH. En alkalinitet på ca 4 i KH är nödvändigt för nitrifikationen skall kunna gå bekymmerslöst. Min kontenta var samma som Nilsrolf - fiskarna klarar i de allra flesta fall dina vattenvärden - även om det för dig känns fel. Du kan få ner din alkalinitet genom att köra en del av ditt vatten vid vattenbytena genom en reversed osmos anläggning (2/3 RO-vatten - 1/3 vanligt vatten) men det jag ville säga - gå inte under KH 4 bara för att det känns fel i ett SA kar

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • tonyzäll
              • July 2008
              • 18

              #7
              Tackar för svaren. Jag ska försöka att sitta lugnt i båten och vara nöjd med mina vattenvären.

              Kommentar

              Arbetssätt...