Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iknor
    • February 2009
    • 59

    Nitrit

    Carinotetraodon Travancoricus är ena jävlar på att bajsa trots att de är så små

    Jag har förstått att det blir massa nitrit i vattnet då?
    Hur gör man för att kolla nitrit-halten, och vid vilken halt är det dags att göra något åt det?
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Kolla med mätstickor eller dropptest.
    Allt över NO2 0 (noll) måste åtgärdas!
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Nitrit är gift för dina fiskar. Så fort du misstänker nitrit är det ganska akut med andra ord. Även små mängder är skadligt.
      Finns vissa saker man kan göra för att minska risken för nitrit.
      *Mata ytterst sparsamt även om det verkar som att dina fiskar är hungriga. Var tredje dag till en början.
      *Använd nitrivec. Finns att köpa i de flesta zoobutiker.
      *Har du tillgång till filterbakterier, tex. hos kompisar eller om du har inkörda kar hemma kan du krama ur filtret i ditt nya kar.

      Nitrittest finns att köpa i de flesta zoobutiker och köp dropptest, inte stickor. Stickor är inte lika pålitliga som dropptest.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Nitrithalten tittar du med dropptest. Jag rekommenderar inte mätstickor, de visade en gång att jag hade 1.0 i nitrit men det hade jag aldrig för när jag gämförde med dropptest visade det 0. Nitrit är väldigt giftigt för dina fiskar vissa är mer känsliga än andra. När det nitrit måste du agera direkt annars kan det vara försent.

        Kommentar

        Arbetssätt...