hålla igång torrlagda pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    hålla igång torrlagda pumpar?

    Jag förstår att rubriken kan vara förvirrande, men jag kom inte på något bättre.

    Så här är det: Jag har en mängd små pumpar typ AquaEl Fan +1 och +2, samt Fluval dito och lite annat liknande.

    Nu har jag köpt lite rejälare grejer som skall ersätta dessa små pumpar (färre sladdar att snubbla på! ) Men jag vill hålla igång filtermaterialet i småpumparna även om jag plockar bort pumparna. Detta för att omgående ha en fungerande bakteriekultur i filtermediet om jag skulle behöva det.
    Alltså plocka en pump ur skåpet och sätta i inkörd filtermedia och på några sekunder ha en inkörd pump igång.

    Exempel där detta kan behövas kan t.ex. vara att jag måste isolera någon fisk pga sjukdom, rädda yngel, sätta nya impulsköp i karantän mm.

    Hur skall man förvara filtermaterialet i pumparna och hålla det "levande" utan att öka elräkningen?

    En tanke jag har, är att sätta diverse filtermattor ur småpumparna bakom min BTN bakgrund bland filtermattekuber och biobollar i mitt 720 - men räcker det?

    Kan jag bara plocka ur en filtermatta som gått där och sätta den i pumpen jag tagit ur byrålådan och den skall fungera som en inkörd pump?

    Det kommer ju inte att vara samma flöde genom filtermattorna som när de ligger i pumparna då dessa är igång.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    ja smart lägg dem i btn så hålls bakteriefloran levande du kan väl lägga dem nära antingen insuget eller pumpen där vattnet rör sig mest!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • babydoc
      • January 2009
      • 110

      #3
      Håller med, nya fräscha uppdaterade bakterier så fort behov finnes

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Tack för er uppmuntran! Då är jag inte helt fel ute.

        Bakom insuget går det inte för där är det tomt, sånär som på en fluval 305 som "förrensar" vattnet där innan det går genom två filtermattor i den fjärdedel av bakgrunden där filterkuberna och biobollarna finns.

        Men jag har en NewJet 1200l/t som håller igång cirkulationen i denna del bakom BTN som kanske kan vara den som jag kan nyttja genom att placera filtermaterialet från reservpumparna där denna blåser mest?
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        Arbetssätt...