Ph8 + discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    Ph8 + discus

    Jag ska köpa discus imorgon och har därför (för första gången i mitt liv) noggrant mätt mina vattenvärden. Karet är nyligen startat och har gått med lite fisk en veckas tid. Allt ser bra ut, bra värden på allt dock lite högt ph, jag mätte upp ph~8. Pratade med discushandlaren igår och han sade att ph8 i ett nystartat kar inte innebär några problem om man vill stoppa i ett gäng discus, efter ett tag har fiskarna hjälpt till att sänka ph till ett surare värde.

    Erfarenheter från panelen?
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Jo, den där har jag läst fram och tillbaka och känner till rekomendationerna.. därför frågar jag som jag gör..
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Beskrivningen är en Heckel dvs en survattensdiskus så tror inte du behöver oroa dig Ph kommer o gå ner till en bra nivå.
        Du har rätt mycket info om diskus denna sida med http://ndss.se/discusfish/
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Jättebra sida kaj.p, tack för tipset!

          Det börjar klarna mer och mer för återfallsakvaristen i mig.. Den i mitt tycke ideliga och kanske t.o.m. i vissa fall överdrivna kontrollen av vattenkvalitén och "hajpen" kring detta är till stora delar något som har skapats på senare år.. Jag höll discus för 25-30 år sedan, helt utan vattenkontroll och det funkade bra, man tänkte inte ens på pH, KH och liknande.. det enda man brydde sig om var halten av NO2 i karet.

          Nåväl, jag går den gyllene medelvägen.. tar lite kunskap från båda världar och testar mitt vatten lite då och då. Jag är i vart fall helt övertygad om att mitt vatten nu är klart för att hålla discus.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #6
            Det skulle vara bra om du sänkte Ph till 6-7 och sedan häller i torv så blir det helt perfekt

            Lycka till med diskusarna

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ursprungligen postat av Fösen
              Det skulle vara bra om du sänkte Ph till 6-7 och sedan häller i torv så blir det helt perfekt

              Lycka till med diskusarna
              Tack!

              Som sagt var, fiskarna kommer själv att se till att pH-värdet sänks, gamla matrester + det som kommer ut bakvägen gör vattnet surare... Jag tror att vi har alldeles för hårt vatten här för att enbart torvfiltrering skall fixa ett konstant lågt pH.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              Arbetssätt...