fiskar dör - skit i filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    fiskar dör - skit i filtret?

    Har den senaste månaden haft segdragna problem med fiskdöd. I korthet:
    fiskarna är pigga och äter, på kvällen slutar en äta och blir seg, död dagen därpå, inga andra symptom (en har varit avmagrad). Alltid bara en fisk i taget, men av tre olika sorter.

    Jag har uteslutit pH-svängningar, nitrit, ammonium, inredningen, temperatur. I går kväll blev en neonregnbåge dålig, så jag provade att flytta den till det andra karet, och den verkade piggna till och levde fortfarande i morse - så jag gissar att det inte är någon sjukdom heller.

    Jag har bytt massor av vatten i omgångar, så allt vatten är utbytt flera gånger om. Den enda jag kan komma på som är kvar är själva filtermaterialet, en vanlig grov filtermatta - att det har kommit in något "giftigt" i den som påverkar vattnet, eller att den är ineffektiv.

    Upptäckte i går att ovansidan av det ser ut så här: http://i39.tinypic.com/33o0acl.jpg, troligen en massa död cyano. Bakom mattan ser det ut så här http://i40.tinypic.com/2z6dzls.jpg (det är co2-reaktorn som syns), och jag har tänkt på att det alltid ligger skit på botten, bara någon dag efter slamsugning är det skitigt igen.

    Vad ska jag hitta på med detta? Göra rent filtret, byta ut det helt, tillsätta bakteriekultur...? Tacksam för all hjälp, eftersom jag nu lutar åt att mina firrar dör av skit i filtret...

    Karet:
    150 liter
    1000 l/tim (Aquael 650 liter/tim + en 350 till mäsken, avslagen nattetid), rejält filterhörn (ca 6x30x35 cm)
    VB 20%/v, pH 6.5-7.5 oftast (mäskad CO2), kH 6, nitrit alltid 0, EC+PMDD 1/3 dos/v 3 ggr/v. Mosaikgurami, rödmunstetra, neonregnbåge, ancistrus, corydoras, ampullaria.

    (längre version av mina problem finns här



    om någon orkar)
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    det kan väl inte ha varit lika mycket skit dagen efter igen, kan vara amonium ändå, det ligger där du inte kommer åt eller så är det inuti filtret då? sug botten igen ett nytt filter och tillsätt salt ska du se att det årdnar sig, hade en kompis som bytte vatten och skött sitt kar, trodde han , men det visade sig att han aldrig tittade under rötter och stenar växter, sedan började massa fisk dö-dö och dö. han hittade felet genom att göra ett vatten test, vattnet var nästan rent amonium, det är oftast där man inte ser det, men å andra sidan så rörde han aldrig någonting i akvariet, en annan håller ju på och plockar om ja minst 1 gång i veckan,
    Senast redigerad av tetraodonfeber; 25 February 2009, 09:25.
    Malawi

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Ursprungligen postat av tetraodonfeber
      det kan väl inte ha varit lika mycket skit dagen efter igen, kan vara amonium ändå, det ligger där du inte kommer åt eller så är det inuti filtret då? sug botten igen ett nytt filter och tillsätt salt ska du se att det årdnar sig, hade en kompis som bytte vatten och skött sitt kar, trodde han , men det visade sig att han aldrig tittade under rötter och stenar växter, sedan började massa fisk dö-dö och dö. han hittade felet genom att göra ett vatten test, vattnet var nästan rent amonium, det är oftast där man inte ser det, men å andra sidan så rörde han aldrig någonting i akvariet, en annan håller ju på och plockar om ja minst 1 gång i veckan,
      Nej - inte lika mycket skit, men skit. Dvs det är aldrig rent på botten, vilket får mig att fundera på om nedbrytningen går som den ska.

      Ammonium - hur menar du, att det bara finns på vissa ställen i vattnet? Under rötter och stenar tittar jag ju aldrig, men slamsuger varje vecka all fri yta (rör inte själva sanden) och om jag ser att det ligger skräp någonstans.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Nä stenar och rötter ska man inte lyfta bort och rengöra under men du kan ta och slamsuga bakom filtermattan där det samlats en stor hög! Byt absolut inte ut filtermattan för den ser inkörd o go ut och det som växer ovanpå mattan är kiselalger! Vid första anblicken så ser det ut som att du matar ganska friskt, elller?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Nä stenar och rötter ska man inte lyfta bort och rengöra under men du kan ta och slamsuga bakom filtermattan där det samlats en stor hög!
          Jag gör väl det, då... är det meningen att det ska se ut så här bakom mattan efter ett tag..?

          Ursprungligen postat av åheim
          Byt absolut inte ut filtermattan för den ser inkörd o go ut och det som växer ovanpå mattan är kiselalger! Vid första anblicken så ser det ut som att du matar ganska friskt, elller?
          Jaså, är det kisel... varifrån kommer de, då... brukar inte sådana komma vid låga näringsnivåer? Jag kör co2, PMDD och EC (bara tills flaskan tar slut). Jag tror inte att jag matar så friskt, de brukar smaska i sig allt på femton sekunder. Ett tag matade jag varannan dag för att mota bort fulsnäckorna. Men varför ser det så ut, tycker du? (Den där gröna som växer på filtret kan vara en mossa som jag rensade ut i våras, men som bet sig fast just här och boostade när jag började med co2)

          Och inte göra ren mattan heller? Inte ens lite...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Du kan väl ta en slang och slamsuga bort det värsta böset på mattan bara! kiselalger har jag läst står för ca 45% av fotosyntesen som äger rum på vår sarjade jord och jag tror att den får lättare fäste om näringsnivåerna varierar men jag ser inte algen som något negativt men det är klar börjar den ta över karet måste man kanske åtgärda det! men för att återgå till allt det avfall som bildas i ditt kar, det måste ju komma någonstans ifrån... du kan väl sätta i ett xtra filter ett tag och se om det hjälper upp!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              vilken bubbeltakt har du och burpar du gasen nattetid?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                vilken bubbeltakt har du och burpar du gasen nattetid?
                Bubbeltakt vet jag inte riktigt, när jag startade mätte jag den men det har jag glömt... Kranvatten-pH är 8-8,2, i karet brukar det ligga på 7, som minst 6,5, och kH är stadigt 6, så enligt http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php har jag lite för låg co2.

                Gasen går ut genom pumpen nattetid.

                Kommentar

                • nils_sverker
                  • June 2007
                  • 395

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  du kan väl sätta i ett xtra filter ett tag och se om det hjälper upp!
                  Jo, det kan jag ju. Men det lär väl bara hjälpa tillfällligt, tills jag tar bort filtret? Och jag tycker nog att den matta jag har är tillräckligt rejäl för 150 liter, eller?

                  Du har ju hamburgerfilter själv vad jag minns, ser det ut så där bakom ditt också? Är det normalt?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av nils_sverker
                    Jo, det kan jag ju. Men det lär väl bara hjälpa tillfällligt, tills jag tar bort filtret? Och jag tycker nog att den matta jag har är tillräckligt rejäl för 150 liter, eller?

                    Du har ju hamburgerfilter själv vad jag minns, ser det ut så där bakom ditt också? Är det normalt?
                    visst samlas det en del bös bakom mitt hörfilter men inte i den takt som du beskriver, jag behöver bara suga ett par ggr/år! Från den info du gett så kan jag inte hitta någon orsak till dina problem, mäsken har du väl slutat med? om inte så lägg ner den några månader och se om det går mot det bättre! co2 förgiftning är ingen lek!
                    Senast redigerad av åheim; 25 February 2009, 21:00.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Från den info du gett så kan jag inte hitta någon orsak till dina problem, mäsken har du väl slutat med? om inte så lägg ner den några månader och se om det går mot det bättre! co2 förgiftning är ingen lek!
                      Nej, det är just det, att det inte finns något att ta på... jag fattar ingenting... co2-förgiftning var min första tanke, men nu har jag ju alltså bytt vatten ungefär 1000 gånger och det fortsätter ändå, dessutom började problemen "från ingenstans", jag hade kört mäki ett halvår med samma blandning utan problem. Både nyinsatta fiskar och fiskar som fanns i karet när jag startade mäsken har strukit med.

                      Några månader... men mina växter! De blev ju fula på några dagar...
                      Senast redigerad av nils_sverker; 26 February 2009, 16:46.

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Nu har regnbågen som jag flyttade till lilla karet också tuppat av, efter lite mer än ett och ett halvt dygn. Om jag räknar rätt så är det den sjuttonde fisken som går åt med det enda symptomet att de slutar käka...

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Otäckt detta!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Låter nästan som spökerier, enda jag tänker mig är om du rubbat balansen häftigt genom de stora vatten bytena???
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Så snabba dödsfall brukar mig veterligen annars bara inträffa i samband med ammoniak eller svavelväte.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...