Brun beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Jag är väldigt tveksam att det är kiselalger. De algerna är de första som Ancistrus äter och så mycket kan de inte växa så inte dina malar hinner med att beta av dem.
    Personligen skulle jag dra ner på tiden det är tänt, byta lysrör till tex Philips Aquarelle(om du kan få tag på dessa) samt börja med en gödning om du inte redan gjotr det, där PMDD är den som är bäst och billigast.
    Solljus är kanske inte det bästa man kan utsätta sitt kar för, men eftersom det stått där i 3 år utan större problem än vad du har så är det nog lugnt.

    Men jag skulle ändå hellre gratulera dig för bakgrunden, nu ser den bra ut om man jämför med en ny, det är algerna som gör patinan och får den att se levande ut och inget som jag själv blir så irreterad över.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ChrisPalwan
      • March 2008
      • 30

      #17
      Ja, jag ska prova att byta lysrör. har funderat på det själv ett tag. Angående gödning så har jag gött väldigt sällan, kanske någon gång i månaden. Har tyckt att växterna klarat sig rätt bra i alla fall men får väl prova det också.

      Angående bakgrunden så såg den ok ut på bilderna men det är två år sedan. Postade de i tråden när jag skrev här sist. Nu ser bakgrunden rent ut sagt för jävlig ut, en tjock brun sörja som gör att man inte ens kan se strukturen i bakgrunden.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ok, du har ingen bild på hur det ser ut nu?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ChrisPalwan
          • March 2008
          • 30

          #19
          Jo jag har bilder men verkar inte kunna lägga in dom i tråden. Måste man vara betalande medlem för det? Jag är i alla fall rätt säker på att det är kiselalger nu. Har inte hittat något bra sätt att bekämpa dem bara.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av ChrisPalwan
            Jo jag har bilder men verkar inte kunna lägga in dom i tråden. Måste man vara betalande medlem för det? Jag är i alla fall rätt säker på att det är kiselalger nu. Har inte hittat något bra sätt att bekämpa dem bara.
            Jepp, men länka hit dem från tex www.photobucket.com.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #21
              Vill du vara helt säker lägger du dom under ett mikroskop..kiselalger är långa strån..
              Jag tror det är kiselalger..och har inte den erfarenheten att dom försvinner på mer ljus. Självklart är det tvärtom...alla alger gillar ljus..i mitt kar där jag fick kiselalger efter 2 veckor, men som nu efeter 5 veckor är nästan borta...kom helt klart mest på belysta ytor.
              Orsake till kiselalger kan vara att du har mkt kisel i ditt kranvatten..du kan testa detta eller ringa kommunen...o vill du vara på den säkra sidan körmdu vattnet genom en osmos...inom saltvärlden är det närmast obligatoriskt att tillverkA vattnet med en osmosanlöggning...men kom då ihåg du måste koplla till ett silikatfilter..annars får du inte bort kislet. Du kan också prova att strunta i osmosen o bara köra genom ett kiselabsorberande filter. Finns i de flesta saltwebbutiker.
              Den andra orsaken kan vara att du inte har fått en korrekt balans med bakterier som gillar kisel...kanske en omstart av filtret samt en intensiv period med ngt bra bakteriepreparat....där tex prodibios biodigest är riktiga bakterier...

              Ja, och så det gamla vanliga...se till att ha mkt snabbväxande växter...för då kan man ju göra som ansjo skriver...gasa på dom med gödning...

              Jag skulle helt klart desdutom minskat belysningstiden till 10 timmat. Växterna behlver inte mer....ytterligare belysningstid ger bara algerna fördel!

              Kommentar

              • ChrisPalwan
                • March 2008
                • 30

                #22
                Tack för bra svar!
                Ska ta mig tid imorgon att registrera mig på photobucket eller nåt så jag kan lägga upp några bilder.

                Ska som sagt göra en rejäl omstart av akvariet snart och ska tänka på det där med bakteriepreparat och ev silikatfilter.

                Kommentar

                • ChrisPalwan
                  • March 2008
                  • 30

                  #23
                  Några bilder för att visa hur mycket beläggning det är. Lite grumligt vatten på ett par bilder p g a att jag höll på med lite rengöring. Är de tjocka trådlika utväxterna som är på en av rötterna på bilden också kiselalger?

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  http%3A%2F%2Fs1230.photobucket.com%2Falbums%2Fee49 2%2FChrisPalwan%2F%3Faction%3Dview%26current%3DIMG _0025.jpg

                  Kommentar

                  • ChrisPalwan
                    • March 2008
                    • 30

                    #24
                    Lyfter en gammal tråd som jag själv skapade. Gjorde en totalomstart av akvariet för tre år sedan med ny inredning men fick snabbt återigen en hård brun yta på hela bakgrunden och även rötter och stenar. Var inte så seriös så jag använde osmos och kiselabsorberande filter men provade en hel del annat så som många snabbväxande plantor, olika typer av gödning, olika typer av algätande fiskar, minimal utfodring, att hålla akvariet släkt i flera dygn och även att öka belysningen. Har pratat med andra som har akvarium i Linköping och rimligtvis använder samma kranvatten och dom verkar inte ha dessa problem.

                    Nu när jag planerar ännu en total nystart av akvariet så började jag fundera på om det kan bero på sanden jag använder. Hade aldrig dom här problemen i dom akvarier jag hade som barn när jag använde engelsk sjösten. I mitt nuvarande akvarium har jag använt biltemas blästersand, kan det vara orsaken? Har läst på ett annat forum att den eventuellt kan vara kiselhaltig. Känns som en rimlig förklaring i och med att jag fått en sådan fruktansvärd tillväxt av bruna alger och att jag har svårt att hitta en annan källa till det.

                    Funderar på att ta sand från en av Vätterns sandstränder nu till nästa omstart och eventuellt också skaffa ett kiselfilter. Är tråkigt att få en dyr Back to nature bakgrund förstörd på bara något år så hoppas att det går bättre den här gången.

                    Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...