hur starta co2 skonsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    hur starta co2 skonsamt?

    Hej

    Jag tänkte snart börja med mäskad co2 och undrar hur jag startar den skonsamt för fiskarna. Har t ex rödmunstetror som tydligen är känsliga för pH-svängningar.

    Mitt kranvatten är på 8/8.2, kH är 6, så på sikt bör jag optimera anläggningen så den sänker pH till strax under 7 (enligt http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php). Men hur gör jag detta skonsamt - att sänka så mkt över en dag är väl ingen höjdare? Mer utspädd mäsk, eller ska den vara på kortare tid under dagen i början... eller?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    enklaste är ju att reglera mängden löst gas med timern om du kör nån separat pump för att lösa gasen, om inte så är det kanske dax att tänka i dom banorna, en vanlig timer har ju 15minuters piggar så slå i var annan då under belysningsperioden men blanda mäsken som normalt så funkar det nog bäst
    tycker du det blir för mycket iaf så börja med var tredje pigg bara

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      kör inte gasen bara delar av dagen då ber du om alger, satsa på lägre dos under hela dan istället och börja gärna gasa en timme innan belysningen och stäng av innan oxå.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om fisk är känsliga för pH-svängningar som du menar är jag inte så säker på, däremot brukar det inte vara populärt att bli isläppta i ett kar med co2 och controllern nedställd till 6,5 i pH.
        Fråga mig, jag vet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ambjörn
          • February 2008
          • 77

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          enklaste är ju att reglera mängden löst gas med timern om du kör nån separat pump för att lösa gasen, om inte så är det kanske dax att tänka i dom banorna, en vanlig timer har ju 15minuters piggar så slå i var annan då under belysningsperioden men blanda mäsken som normalt så funkar det nog bäst
          tycker du det blir för mycket iaf så börja med var tredje pigg bara
          Men blir inte det svajigt? Och är det inte precis tvärt emot vad du säger här:

          Ursprungligen postat av Fuzzop
          kör inte gasen bara delar av dagen då ber du om alger, satsa på lägre dos under hela dan istället och börja gärna gasa en timme innan belysningen och stäng av innan oxå.
          Börja "gasa" INNAN belysningen tänds? Jag trodde det var EFTER som var rekommenderat?

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av ambjörn
            Men blir inte det svajigt? Och är det inte precis tvärt emot vad du säger här:



            Börja "gasa" INNAN belysningen tänds? Jag trodde det var EFTER som var rekommenderat?

            att ha co2 på en del av dagen blir svajigt men gör du bara pauser på 15min så blir det en stabilare låg nivå då du pulsar till lite hela tiden, lite större pauser kanske ger lite svaj men inte lika mycket som du skulle få med flera timmars paus på tex kvällen.

            Nej man ska absolut inte mata på med co2 efter att belysningen släckts, växterna producerar co2 på egen hand under natten och kan inte förbruka nåt utan ljus, däremot kan det hjälpa att få en under dagen stabil nivå genom att fylla upp med co2 nån timme (inte mer) innan belysningen tänds och sen sluta en timme innan ljuset släcks då växterna kommer att tillföra sin egen co2 under natten så det är bra om nivån sjunker lite innan släckning.

            Kommentar

            • Violator
              • January 2009
              • 65

              #7
              Jag följer denna tråden intresserad som jag är av att dra igång lite Co2 med mäsk jag med. Har dock inte hittat någon konkret information om hur folk gör för att styra så att de inte får Co2 på natten.

              Kan man alltså ha en pump i akvariet som matar och doserar Co2 från mäsken. Vad händer när pumpen stänger av, måste man ha ett rejält "expansionskärl" för Co2 som produceras under natten????

              Kommentar

              • ambjörn
                • February 2008
                • 77

                #8
                Ursprungligen postat av Violator
                Jag följer denna tråden intresserad som jag är av att dra igång lite Co2 med mäsk jag med.
                Välkommen i gänget

                Ursprungligen postat av Violator
                Har dock inte hittat någon konkret information om hur folk gör för att styra så att de inte får Co2 på natten.

                Kan man alltså ha en pump i akvariet som matar och doserar Co2 från mäsken. Vad händer när pumpen stänger av, måste man ha ett rejält "expansionskärl" för Co2 som produceras under natten????
                Slangen från mäsken kopplar du till en pump (via en reaktor om du vill, sök i forumet på reaktor eller loopback så får du mkt nyttigt), som du kopplar till timer. På dagen bubblar co2:n in i pumpen som finfördelar den och spruttar ut i karet, på natten stängs pumpen av. Co2:n bubblar ut genom pumphuvudet på ett eller annat sätt och försvinner ut ur karet, alternativt genom ett "raphål" i reaktorn. I teorin i alla fall.

                Kommentar

                • Violator
                  • January 2009
                  • 65

                  #9
                  Ursprungligen postat av ambjörn
                  Välkommen i gänget



                  Slangen från mäsken kopplar du till en pump (via en reaktor om du vill, sök i forumet på reaktor eller loopback så får du mkt nyttigt), som du kopplar till timer. På dagen bubblar co2:n in i pumpen som finfördelar den och spruttar ut i karet, på natten stängs pumpen av. Co2:n bubblar ut genom pumphuvudet på ett eller annat sätt och försvinner ut ur karet, alternativt genom ett "raphål" i reaktorn. I teorin i alla fall.
                  Har kollat lite i trådar enligt ditt tips - man blir ju lätt avskräckt :-)

                  Verkar enligt många vara ett jkla meck med mäsk, halvdant resultat och en del risker (instabilt PH, algtillväxt etc etc). Nu hör till saken att jag har ett enkelt akvarium med en innerpump (Fluval 3+) och då har jag ju inga möjligheter att koppla CO2 till pumpsystemet som jag förstår.

                  Jag trodde kanske att det skulle gå att köra igång något väldigt enkelt med "självtryck" och en syresten, men det kanske är värdelöst?

                  Sedan undrar jag också - är det så att principen är "en gång CO2, alltid CO2?) D v s det är inte en insats man kan göra för tillväxt under en period, för att sedan avbryta helt och hållet och gå över till enbart gödning?
                  Senast redigerad av Violator; 19 February 2009, 21:52.

                  Kommentar

                  • ambjörn
                    • February 2008
                    • 77

                    #10
                    Ursprungligen postat av Violator
                    Har kollat lite i trådar enligt ditt tips - man blir ju lätt avskräckt :-)
                    Kanske det - tills du ser resultatet på växterna (har ju inte mäsk själv ännu, men har sett hos vänner)

                    Ursprungligen postat av Violator
                    Verkar enligt många vara ett jkla meck med mäsk, halvdant resultat och en del risker (instabilt PH, algtillväxt etc etc).
                    Beror väl helt på hur man sköter anläggningen, enligt min uppfattning (som än så länge alltså bygger på teori, någon som har verklig erfarenhet får gärna lägga sig i diskussionen ).

                    Jämn och lagom tillförsel=>enkelt och superresultat.
                    Ojämnt och för lite/mycket=>alger, instabilt pH osv.

                    Ursprungligen postat av Violator
                    Nu hör till saken att jag har ett enkelt akvarium med en innerpump (Fluval 3+) och då har jag ju inga möjligheter att koppla CO2 till pumpsystemet som jag förstår.
                    Jo, med en liten slang till insuget går det nog bra. Vet int ehur stort akvarium du har, men jag säger bara: http://www.akvarieshopen.comhttp://w...or&sort=2a. Nästan gratis!

                    Ursprungligen postat av Violator
                    Jag trodde kanske att det skulle gå att köra igång något väldigt enkelt med "självtryck" och en syresten, men det kanske är värdelöst?
                    Värdelöst vet jag inte, men inte är det effektivt. Möjligen om du lägger syrestenen så att den bubblar under utblåset på din Fluval (så bubblorna sprids med hjälp av strålen från Fluvalen), eller kanske ännu hellre under insuget på din Fluval, så Fluvalen löser bubblorna.

                    Nackdel med detta: du måste dra ur och sätta i slangen varje kväll/morgon, och jag kan garantera att du glömmer det minst varannan dag => svajigt => slger och pH-svängningar och dåligt resultat.

                    Extrapump är absolut bäst, så får du lite extra cirkulation på köpet.

                    Ursprungligen postat av Violator
                    Sedan undrar jag också - är det så att principen är "en gång CO2, alltid CO2?) D v s det är inte en insats man kan göra för tillväxt under en period, för att sedan avbryta helt och hållet och gå över till enbart gödning?
                    Kan och kan... Med PMDD och Easy Carbo kan du hålla växterna fina utan CO2, men CO2 makes difference, och så klart at växterna tacklar av om man slutar. Men jag tror knappast de blir sämre än de var innan. Kanske...

                    Kommentar

                    • Violator
                      • January 2009
                      • 65

                      #11
                      Tack för dina svar Ambjörn - nu känns det som man blir sugen på detta igen! :-)

                      Angående ditt förslag på cirkulationspumpar ovan, du menar att man på något sätt försöker ansluta slangen från CO2 till insuget på undersidan på dessa pumpar så att bubblorna slås sönder av impeller?

                      Om jag timerstyr pumpen, menar du att de bubblor som når den stillastående pumpen under natten kommer att bli så stora att de går upp till ytan och ut i luften istället?

                      Jag har ett akvarium på ca 130 liter, räcker det med den minsta pumpen tror du? Synd bara att man får så mycket fula pumpar i ett så litet akvarium - hmmm

                      Var ska man placera en sådan pump - på botten?

                      Sedan en sak till - jag har sedan ett par dagar börjat med någon slags co2 i essänsform om jag förstår det rätt:



                      Detta bör jag sluta med om jag kör med mäsk antar jag - ovanstående inget att ha jämfört med co2 genom mäsk?
                      Senast redigerad av Violator; 20 February 2009, 10:29.

                      Kommentar

                      • ambjörn
                        • February 2008
                        • 77

                        #12
                        Anslutning - japp, det finns tom ett litet urtag i insuget (åtminstone på 350) som passar på luftslang! Se till att använda slang av silikon (blå), vanlig plastslang sägs bli skör av gasen.
                        Natten - gasen samlas i pumphuvudet och bubblar ut genom utblåset eller i skarvarna i höljet. Luktar inte ett smack.
                        Minsta pumpen räcker, och den är riktigt liten, den gömmer du bakom en sten :-)
                        Kol är bra, ingen anledning att sluta med den där du köpt, tror jag. Kanske...

                        Kommentar

                        • Violator
                          • January 2009
                          • 65

                          #13
                          OK - worth a try!

                          Tack för alla svar!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #14
                            Ursprungligen postat av Violator
                            Har kollat lite i trådar enligt ditt tips - man blir ju lätt avskräckt :-)

                            Verkar enligt många vara ett jkla meck med mäsk, halvdant resultat och en del risker (instabilt PH, algtillväxt etc etc). Nu hör till saken att jag har ett enkelt akvarium med en innerpump (Fluval 3+) och då har jag ju inga möjligheter att koppla CO2 till pumpsystemet som jag förstår.

                            Jag trodde kanske att det skulle gå att köra igång något väldigt enkelt med "självtryck" och en syresten, men det kanske är värdelöst?

                            Sedan undrar jag också - är det så att principen är "en gång CO2, alltid CO2?) D v s det är inte en insats man kan göra för tillväxt under en period, för att sedan avbryta helt och hållet och gå över till enbart gödning?
                            På sikt är det bättre att skaffa sig en vettigare källa för CO2 och en "riktig reaktor" och en magnetventil för att få ett pålitligt och mera underhållsfritt system. Läste på en engelsk akvariesida att livslängden på pumpen kan kortas ifall man nyttjar pumpen som reaktor? Men du kan ju alltid testa med mäsk osv. men risken är ju att man lessnar innan man sett fördelarna med CO2.

                            Kommentar

                            • Violator
                              • January 2009
                              • 65

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              På sikt är det bättre att skaffa sig en vettigare källa för CO2 och en "riktig reaktor" och en magnetventil för att få ett pålitligt och mera underhållsfritt system. Läste på en engelsk akvariesida att livslängden på pumpen kan kortas ifall man nyttjar pumpen som reaktor? Men du kan ju alltid testa med mäsk osv. men risken är ju att man lessnar innan man sett fördelarna med CO2.

                              Ja det är ju frågan om det kan bli så - för mycket jobb, små resultat och instabila/dåliga vattenvärden som leder till alger istället och t o m fiskdöd, då kanske det är bättre att fortsätta att bara tillsätta "Happy-Life Carbo" som jag kör med nu - det är väl meningen att det ska öka CO2 i vattnet som jag förstår det, fast då måste väl det vara en konstant ökning över dygnets alla timmar? Påverkar inte det PH och annat? Det kanske är en ny tråd i o f s :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...