KH problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shanks
    • September 2005
    • 186

    KH problem

    I mitt lilla akvarium (56 L) så har alla vattenvärden alltid varit bra, men när jag gjorde ett test i dag så låg KH nånstans mellan 0 och 3 och pH nere mellan 6,4 och 6,8... (enligt JBL easy test 5 in 1)

    Jag gjorde ett vattenbyte ganska omgående och testade nu efter några timmar och det är oförändrat.

    Det finns ingen stock längre i akvariet som drar ner pH, och där simmar nu tre mollys, 3 amano, två kuhlii och en ancistrus L144. Tempen ligger på ca 25-26 grader.

    Mollys vill ju ha ett högre pH och mitt KH är lågt, hur ska jag förbättra det?
    Jag har aldrig behövt mixtra med vattnet förut...

    Tacksam för svar!
    Du skall icke stjäla!
    Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
    56 L Fisksoppa
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Stickor/papper är helt opålitliga. I det här fallet kan man helt säkert säga att de visar rejält för lågt - om ditt pH verkligen vore så där lågt hade dina räkor redan varit döda. Mixtra INTE med vattenkemin om fisken verkar glad, och definitivt inte baserat på vad stickor/papper säger.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Shanks
      • September 2005
      • 186

      #3
      Tack Azur!

      Då kan jag nästan andas ut då... för jag läste när jag skaffade räkorna att de skulle leva i snitt 2 år, och mina är över 3 år nu.
      Men jag har däremot haft problem med mollysarna som flertalet har dött för mig. Men jag fick höra att det kunde bero på att just guld/dalmatiner mollys är så hårt avlade att det kunde vara fel därifrån. Jag hade både dalmatiner, guld och svarta. Dalmatinen ynglade och dog strax efter, de guld som jag hade betedde sig som om de hade ticks, magrade ena dagen och såg fin ut nästa dag och åt som om de var friska och vips var de döda. De två svarta slogs troligtvis och fick sår som fick nån svamp och medicin bet inte. Så jag vet inte om det var vattnets fel. Nu återstår två guld och en dalmatiner...

      Detta var första gången jag testat med stickor/papper, tidigare har jag kunnat lämna in vatten med jämna mellanrum till fiskaffärn. Och de hade nog pålitligare utrustning.
      Du skall icke stjäla!
      Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
      56 L Fisksoppa

      Kommentar

      Arbetssätt...