Amtra Trop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Ett - de tester vi har är inte 100 % rättvisande
    Två - fortfarande - GH har inte något att göra med pH mer än indirekt eftersom de ämnen som mäts i GH (kalcium och magnesiumjoner i första hand) oftast i naturen finns som kalcium och magnesiumkarbonater.
    Tre - mät GH i ett saltvatten (för det behöver du största flaskan och förmåga att räkna i tusental ) Trots att GH är skyhögt i ett saltvattenskar så kan pH droppa (och gör det) om KH går neråt
    fyra - ditt KH på 4 är tillräckligt för att hålla pH:t stabilt upp mot 7,5 - 7,8. Nu känner jag inte till dessa två preparat du nämner (WF 6,5 och oak bark) men troligtvis innehåller WF någon fosforförening och Oak barken garvsyra. Det kan mycket väl vara så att framförallt WF drar ner pH:t dit du vill men inte förbrukar karbonater (läs KH) och när WF 6,5 är förbrukat går pH upp igen.
    fem - metoden som prisoner nämner förbrukar karbonater (läs sänker KH) men detta i sin tur kommer att innebära att vattnet blir instabilt och att nitrifikationen stoppas upp. Dessutom är det inte så att koldioxid konkurrerar med syrgas som man kan tro av prisoners inlägg utan anledningen till att växtkar kan bli mer eller mindre syrefria (nattetid) är den låga cikulation som för närvarande är förhärskande hos växtakvarister. På natten bör man ha en cirkulation kring ytan som syresätter om karet är hårt belastat.
    sex - Vad gäller destvatten så finns ett bättre sätt - googla lite på reverse osmos eller RO-vatten.
    sju - om du inte tror mig så ta en liter dest, RO eller avjoniserat vatten och tillsätt kalciumklorid och ta GH Mät också PH (får du högt pH ta en ytterst liten mängd citronsyra och mät pH igen) - mät också KH. Ta samma vatten (när du mätt) och tillsätt lite bikarbonat (en kvarts tesked) (kockens går bra) - upprepa mätningarna och försöken.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #17
      Tack Lasse! Jag tror tammetusan att jag skall göra ditt experiment!

      Idag har jag dock fått städa upp efter ett räjält misslyckande.

      Fyllde igår ett av filterfacken i mitt Fluval 305 (en av pumparna som verkar bakom BTN bakgrunden i mitt 720) med Seras torvgranulat, för jag tänkte testa detta med att filtrera genom torv för att få ner mina vattenvärden på ett naturligt sätt. Jag hällde alltså granulaten i filterfacket och idag lät pumpen som fan! Jag var tvungen att plocka upp pumpen och upptäckte att de där torvgranulaten hade tagit sig in överallt, inklusive impellern. Jag borde ju fattat att lägga granulaten i en strumpa eller något, men se - så smart var jag inte!

      Nu har jag försökt göra rent samt stoppat torvgranulaten i strumpor men några granulatjävlar tycks fortfarande fara runt och orsaka väsen.

      Kanske det bästa vore att ha en separat pump fylld med torvgranulat om man vill prova denna metod samt få något som liknar svartvatten?

      Hur bör doseringen av torvgranulat i så fall vara, dvs hur många deciliter torvgranulat per 100 liter vatten?

      Just nu har jag faktiskt åstadkommit ett PH på 6,8 med KH 4 och GH 9 i mitt 720 och jag ser att fiskarna verkar ha påverkats av detta på ett positivt sätt.

      Jag vill gärna få till lek på mina tetror och apor samt kanske även kubotaier. Det gör inget om ynglen blir uppätna - det är beteendet jag vill studera.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • prisoner
        • December 2008
        • 78

        #18
        ???

        Dessutom är det inte så att koldioxid konkurrerar med syrgas som man kan tro av prisoners inlägg utan anledningen till att växtkar kan bli mer eller mindre syrefria (nattetid) är den låga cikulation som för närvarande är förhärskande hos växtakvarister. På natten bör man ha en cirkulation kring ytan som syresätter om karet är hårt belastat.

        Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??
        Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.
        I växtkar med fisk i har man en magnetventil som stänger av CO2 på natten så man inte får en för låg syre halt då växterna inte förbrukar CO2 och produserar syre.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av prisoner
          Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??
          Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.
          I växtkar med fisk i har man en magnetventil som stänger av CO2 på natten så man inte får en för låg syre halt då växterna inte förbrukar CO2 och produserar syre.
          Anledningen till att man har en magnetventil och stryper CO2 är väl främst för att inte pH skall sjunka för lågt. Oftast har man ju den också kopplad till en pH-mätare som automatiskt stänger av CO2 när pH sjunker under den inställda nivån.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 March 2009, 11:38.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Ursprungligen postat av prisoner

            Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??
            Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.
            Nja så är det nog inte riktigt, de får väl snarare koldioxidförgiftning och inte syrebrist!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • prisoner
              • December 2008
              • 78

              #21
              ok. trodde man borde fått syre brist men där ser man. att ph kan ändra sig förstod jag redan. Det var Åled som sa att jag skulle använda fosforsyra i mitt nystartade växtkar . Han påstod att det var omöjligt att sänka mitt ph från 8,5 till 6,4 med enbart co2 i ett nystartat kar utan att få syrebrist.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av prisoner
                Det var Åled som sa att jag skulle använda fosforsyra i mitt nystartade växtkar.
                Förr i tiden använde jag fosforsyra för att sänka pH, men jag tyckte att det höll ett lågt PH extremt kort tid (ofta t.o.m. bara några timmar) så jag gick över till ekpreparat istället. Det håller i alla fall PH nere betydligt längre än fosfor.

                Men för riktigt stabilt och lågt pH är nog CO2 en förutsättning
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • prisoner
                  • December 2008
                  • 78

                  #23
                  tack för informationen

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Förr i tiden använde jag fosforsyra för att sänka pH, men jag tyckte att det höll ett lågt PH extremt kort tid (ofta t.o.m. bara några timmar) så jag gick över till ekpreparat istället. Det håller i alla fall PH nere betydligt längre än fosfor.

                  Men för riktigt stabilt och lågt pH är nog CO2 en förutsättning
                  Jo jag kör med C02 . I Halmstad ligger kranvattnets ph på 8,4 och kh på 4.
                  Tycker det funkade bra för mig med fosforsyra när jag hade lite problem med att sänka mitt ph på mitt nystartade kar. Har ett 250liters växtkar och jag brukade tillsätta 30ml fosforsyra vid 50% vattenbyte en gång per vecka. tillsatte med PMDD fulldos 2 gånger per vecka. Växte bra och mitt ph låg på runt 6,4 och mitt kh på 3 som kunde varit lite högre. men det sjönk aldrig under 3. Får testa ekpreparat någon gång . Då jag tillsatt 30ml fosforsyra var vecka vid 50%vattenbytet så har jag inte märkt av om det varit dåligt och det vore bättre med ekpreparat än med fosforsyra. Har ingen PH kontroll till mitt co2 nu men det hade förenklat inställningen av mitt ph värde så det lär bli att man skaffar en. Lagt ut 4,500kr på ny ljusramp med 4x T5 nyligen så det får bli när man får råd.
                  Tack för att du var vänlig och gav mig informationen. Vilket preparat använder du själv??

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Vilket preparat använder du själv??
                    I akvariet använder jag Amtra Oak - men alla ekpreparat är nog ungefär samma.
                    Den som mig att börja med eksyra-preparat var Kaj Andersen (välkänd dansk Apistogramma-odlare) som berättade om detta i något föredrag för 15-20 år sedan. På den tiden var det hopplöst att få tag i det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...