Amtra Trop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Amtra Trop

    Någon som har erfarehet av Amtra Trop, gärna med KH runt 4, och någon som vet var man kan få tag på det?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av TinaM
    Någon som har erfarehet av Amtra Trop, gärna med KH runt 4, och någon som vet var man kan få tag på det?
    Det funkar bra.
    Det säljs i Sverige av grossisten Dogman så maila dom och fråga dom vilka dom säljer till där du bor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det funkar bra.
      Det säljs i Sverige av grossisten Dogman så maila dom och fråga dom vilka dom säljer till där du bor.
      Varmt tack för tipset Kjell. Det visade sig att de säljer till min lokala akvarieaffär.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Det visade sig tyvärr att Dogman tydligen inte tagit med Amtra Trop i sitt sortiment. Så där drog jag en nit. Men den lokala affären hade ett annat medel som skall vara likvärdigt. De visste dock inte mycket om det och hade alldeles nyligen fått hem det i samband med en kundkväll. Men jag lägger det i ett nytt inlägg.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Själv kör jag med Amtra Oak
          Fördel, mycket billigare än Trop
          Nackdel, Trop har en "spärr" så om man råkar överdosera så sjunker det ändå aldrig under 6,5. Någon "spärr" finns inte hos oak och därför måste man vara noggrann med hur mycket man lägger i.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Själv kör jag med Amtra Oak
            Fördel, mycket billigare än Trop
            Nackdel, Trop har en "spärr" så om man råkar överdosera så sjunker det ändå aldrig under 6,5. Någon "spärr" finns inte hos oak och därför måste man vara noggrann med hur mycket man lägger i.
            Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån.

            Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av TinaM
              Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån.

              Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.
              Om det går upp igen så beror det på att det finns något kalkhaltigt i akvariet, om du använder Trop så kommer samma fenomen hända. Grejen med Trop är att det inte går UNDER 6,5.

              Så om du har t.ex. kalksten eller snäckor i akvariet så höjs pH-värdet av dessa.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån.

                Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.
                Jag kör som sagt med oak och tycker att det håller sig hyfsat mellan vattenbytena - jag har också kalk i mina akvarier.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  #9
                  Är Amtra Oak ett pulver eller vätska som man pytsar iakvariet eller filtret? Jag har också lite högt ph och det låter som att det skulle vara värt att prova det där.

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Oak Bark Extract är en vätska. Jag häller det i mina utbytesvattenhinkar innan jag gör vattenbytet men en del häller ner det direkt i karen.

                    Jag har insett att mitt stora problem är att få ner GH för att kunna få ner Ph mer permanent. Så det är nu GH jag försöker få ner i första hand. Mitt GH ur kranen ligger på >16 d. GH i mitt 720 ligger på ca 12 d. Jag skall testa batterivatten och torvgranulatfiltrering.
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • micket
                      • February 2008
                      • 256

                      #11
                      Ok, då borde barken funka bra för mig för mitt GH ligger mellan 4 och 8?!? Men mitt KH ligger nära 17, det spelar väl också stor roll, eller?

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Det är KH som spelar roll för pH. GH spelar ingen roll alls . GH är ett uttryck för hur mycket kalcium och magnesium det finns i vattnet. GH och KH kan dock följas åt i naturliga vatten eftersom det mesta av det kalcium som ingår i GH begreppet kommer från kalciumkarbonat där KH är ett mått på karbonaterna. I ett akvarievatten följs de ofta inte åt.

                        Bor du i Uppsala så har du både ett högt GH och ett högt KH från kranen men GH:t är ointressant att ta ner - det är KH du skall ta ner. Om du använder osmosvatten så kommer du att minska både GH och KH.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • prisoner
                          • December 2008
                          • 78

                          #13
                          Kör med fosforsyra för att få ner mitt PH som ut ur kranen ligger på 8,5 med 30ml på mitt 250liters kar vid 50% vattenbyte brukar jag komma ner i ph under 7,0 och mitt GH som ligger på 4 brukar sjunka till 3. Om jag enbart försöker sänka mitt ph som är så högt med enbart co2 så har min syre halt blivit allt för låg.

                          Kommentar

                          • TinaM
                            • February 2008
                            • 1040

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det är KH som spelar roll för pH. GH spelar ingen roll alls . GH är ett uttryck för hur mycket kalcium och magnesium det finns i vattnet. GH och KH kan dock följas åt i naturliga vatten eftersom det mesta av det kalcium som ingår i GH begreppet kommer från kalciumkarbonat där KH är ett mått på karbonaterna. I ett akvarievatten följs de ofta inte åt.

                            Bor du i Uppsala så har du både ett högt GH och ett högt KH från kranen men GH:t är ointressant att ta ner - det är KH du skall ta ner. Om du använder osmosvatten så kommer du att minska både GH och KH.

                            MVH Lasse
                            Du kan mycket mer än jag, men jag köper inte detta utan invändningar!

                            Mitt KH ligger på 4 och jag anser det inte vara högt. Mitt GH däremot är högt. Jag har svårt att få ner PH:t mer än temporärt och jag är i dagsläget övertygad om att det är GH jag måste få ner för att mer permanent få ner PH.

                            Jag håller dock med dig om att destillerat vatten kan vara vägen att gå.

                            Men det går åt mycket destillerat vatten här i Uppsala för att få ner hårdheten i vattnet. 29 kr litern kostar det på macken och jag har totalt över ett ton akvarievatten att fixa till. Kanske borde jag satsa på en destillationsapparat?
                            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #15
                              Jag gjorde ett experiment tidigare idag.

                              Jag hade en 50 litershink som hade GH på 12 d efter att jag tillsatt WF 6,5 Buffer i dubbel dos + oak bark enligt dos, igår. Idag, tillsatte jag två liter batterivatten i detta och fick ner GH till 9 d.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              Arbetssätt...