Storstädning i akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klematis
    • March 2008
    • 60

    Storstädning i akvariumet!

    Brukar ni göra helt rent i era akvarium, dvs byta allt vatten, ta ur sanden och stenarna osv. Jag har haft igång akvariumet ett år nu och tänkte ta och storstäda. Har köpt en del nya växter och tagit fram några mindre akvarium som fiskarna ska få bo i några dagar. Jag gör iordning helt och hållet och låter akvariumet vara igång några dagar med filter innan firrarna får flytta in igen. Vad tror ni är det bra eller är det bättre att bara köra på utan storstädning? (Jag tycker ju givetvis att det är roligt att gräja)
    Mvh Klematis
    klematis
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Du ska aldrig "storstäda"!

    Vattenbyte runt 30% / vecka, slamsugning vid behov. Rengör filtermaterial i akvarievatten först efter flödet avtagit.

    Det är allt som behövs göra i rengöringsväg, om du inte har ett väldigt överbelastat akvarium eller sjukdom och dylikt. Skrapa rutorna från alger ev.

    Kommentar

    • Klematis
      • March 2008
      • 60

      #3
      Jag bytar vatten, ca 30% varje vecka och rengör ytterfilter varannan månad skulle jag tro. Men det känns så rent och fint när man haft ur allt, förstår att det inte är det bästa för fiskarna direkt. Så ni låter allt bara knalla på så länge det inte är några problem? klart att man kan ju gräja ganska mycket utan att byta vattnet.
      klematis

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        akvariet mår bäst av att man låter det vara så mycket som möjligt. ´Men byta vatten gör man som vanligt^^
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Klematis
          • March 2008
          • 60

          #5
          Gör ni inga större ändringar i inredningen heller? Flyttar om grottor,stenar växter?
          klematis

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Rengör ytterfilter varannan månad? Avtar det verkligen i flöde så snabbt? Jag rengör mitt kanske 1-2 ggr per år :P

            Kommentar

            • Klematis
              • March 2008
              • 60

              #7
              Jag tror att jag gör för mycket med mitt akvarium!!
              Nä flödet avtar inte men jag bytar kanske kolet, brukar skölja ur vadden coh makaronerna, lägger i en del osköljd vadd igen. Använder ni kol? Det fungerar väl inte mer än några månader?
              klematis

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Kolet kan du byta ut mot annat filtermaterial Det är bra att använda för att få ut medicinrester efter en medicinering ex.

                Kommentar

                • Klematis
                  • March 2008
                  • 60

                  #9
                  Har funderat på att skaffa ett filter till. ev ett ytterfilter till eller ett innerfilter. Då kan ju den ena gå medan jag kan bytar i det nya. Det jag har nu är ett ytterfilter eheim 2213, 440l/H. Akvariumet är på 180 l. Vad tror ni? Behövs det eller räcker det som jag har.
                  klematis

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Mina storstädningar innebär att jag gallrar växterna, plockar bort fula delar och sådant som spritt sig för mycket. Rättar till sanden, fixar "sluttningen" mot bakrutan, gräver över rötter som börjar titta fram för mycket. Fixar till algbollar och stenar och annat som lossat eller ligger "fel". Det blir vattenbyte samtidigt, men inte av mer än max hälften av vattnet. Fiskarna får vara kvar i akvariet medan jag pysslar.

                    Men det är ju lite olika vad man behöver göra, jag ska snart flytta över räkor från ett akvarium till ett annat. Roten får tas upp, och förmodligen fiskarna också, så då blir det ordentlig slamsugning och växtfixande samtidigt, när det ändå är halvtomt och lätt att komma åt. Men sedan åker nästan allt vatten tillbaka igen, annars hade det ju nästan blivit som att starta upp på nytt. Har aldrig bytt mer än hälften av vattnet, utom när jag tog ur allt grus ur sköldpaddskaret.

                    Annars låter jag allt bara knalla på med delvattenbyte varje vecka, jag tycker mina akvarier är rätt rena och fina ändå.
                    Senast redigerad av Salta Katten; 14 February 2009, 14:29.

                    Kommentar

                    • Klematis
                      • March 2008
                      • 60

                      #11
                      Jag tycker att det blir en hel del "böös" i sanden. Får ju upp en hel del när jag slamsuger botten och delvattenbytar. Jag tror nog att det är lite så att jag tycker det är roligt att gräja lite extra. (Även om jag vet att det inte är det bästa för fiskarna, det blir ju som du sa soma tt starta upp på nytt)
                      klematis

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Det är bättre du köper ett nytt akvarium varje gång du känner för att "greja".
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Klematis
                          • March 2008
                          • 60

                          #13
                          Det hade varit något det, har inte plats även om jag bor i ett ganska stort hus.

                          Någon som vet något om mina filterfunderingar. Behöver jag ett till. Har en liten syrepump som bubblar lite bakom lite inredning??
                          klematis

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Jo, det är alltid roligt att ändra om inredningen. Har själv sällan haft samma iredning i mer än ett år. Inga problem att tömma akvariet och tvätta sanden mm. och sen direkt fylla akvariet med sand, vatten och fiskar. I alla fall har det funkat för mig i många år. Men att göra detta för att "göra rent" är helt fel syfte. Har du bara "vettigt kranvatten" och inte väldigt känsliga fisksorter så får du säkert inga problem. Men spara gärna lite gammalt filtermaterial för att få igång processen..

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Nej, du behöver nog inget mer filter, men det låter som om du kanske behöver dra ner lite på matningen. får du mycket bös i sanden så är det troligen övermatning som är boven.
                              Man får greja lite varje gång man byter, fixa en rot här ena veckan och en växt där andra veckan.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...