Är "skiten" i gruset farlig på nått sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Är "skiten" i gruset farlig på nått sätt?

    Hej. Ganska simpel fråga. Jag har haft mitt akvarium i ca ett halvår nu och jag har skött vattenbytena med jämna mellanrum. Dock så är det massa skit i gruset som rörs upp när man håller på med gruset. Är det på nått sätt farligt så jag ska försöka få bort det, och i såfall hur?
    Hur ofta bör man göra en helrengöring där man typ byter allt vatten och gör rent allt i akvariumet?

    Akvariumet är på 250 liter.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av tjugoettnollnoll
    Hej. Ganska simpel fråga. Jag har haft mitt akvarium i ca ett halvår nu och jag har skött vattenbytena med jämna mellanrum. Dock så är det massa skit i gruset som rörs upp när man håller på med gruset. Är det på nått sätt farligt så jag ska försöka få bort det, och i såfall hur?
    Hur ofta bör man göra en helrengöring där man typ byter allt vatten och gör rent allt i akvariumet?

    Akvariumet är på 250 liter.
    Skiten är ju gammal mat ,fisken avföring Etc vad du kan göra är att slamsuga botten försiktigt så kommer du märka skillnad vattnet blir klarare filterna blir inte så snabbt igen satta,det räcker du har några fiskar som gräver så yr det upp en massa skit som tas upp av filtret som setts igen snabbare.Sen gör man aldrig en helrengöring på ett akvarium om du har en fungerande balans i ditt kar så ser det fint ut alltid,om det inte gör det så är det nåt som är fel i ditt Akvarium
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Lite skit i bottnen är bra för växterna och bakteriefloran, men för mycket försämrar vattenkvaliteten och gör att man lättare får alger. Slamsug en grusbotten med jämna mellanrum. Om man gör det i samband med vattenbyten så kan man välja att slamsuga en del av bottnen varje gång, så har man gått igenom gruset efter några vattenbyten utan att ta bort allt.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • berraåsnobben
        • December 2007
        • 113

        #4
        Använd en vanlig liten petflaska
        Skär av botten
        Sätt i en ca 2 m lång slang i öppningen, täta ev med ett gummiband eller silikone
        Sedan har du en billig och effektiv sandtvättare som du kan köra i botten när du gör vattenbyten
        Camping

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #5
          Har man ett grövre grus så samlas ju en hel del slam nere i gruset som på längre sikt kan bli ett problem. Men generellt skall man undvika att "böka runt" eller stöka i bottenmatrialet. Och som nämnts tidigare så behöver man inte tömma hela akvariet så länge man är nöjd men inredningen och allt funkar.

          Kommentar

          • illerfisken
            • January 2009
            • 313

            #6
            är inte fisk skit bra för fiskarna? har hört att det finns bra bakterier i det är det sant?
            http://mfksweden.forum24.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...