Fråga vid vattenbyte och nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meswe
    • January 2009
    • 44

    Fråga vid vattenbyte och nitrivec

    Är nybörjare på akvarium så vi börjar med att säga det..

    Har ett 110l kar som vi har haft nu i ca 2-3v. Idag gjorde vi vårat första delvattenbyte, ungefär 20-25% av vatten, fick upp en hel del skit med slammsugaren..

    Efteråt fyllde jag på med vatten och hade i vattenberedningsmedel från SERA samt växtnäring.

    Frågan är nu, hur mkt nitrivec ska man använda nu? Det står 20ml per 100l på förpackningen, ska jag då ha in 20ml bara rakt upp och ner?

    Har inte använt nitrivec innan idag..

    Vi har endast 2 Mollys, 3 platy, 11 tetror i just nu om det är info som behöver vetas

    Tacksam för svar
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skall man följa bruksanvisningen strikt, så skall man ha i så mycket som det vatten man har bytt. Man kan dock inte överdosera Nitrivec, så det är bara att spruttla i så mycket man vill.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Räcker säkert att tillsätta växtnäring. Behöver du använda preparat som Nitrivec så har du nog matat fiskarna väldigt frikostigt. Har själv aldrig använt den typen av preparat och dom senaste 15-åren inte använt vattenberedningsmedel heller, typ Aquasafe. Inga problem so far. Men det är viktigt att inte mata för mycket i början som sagt. Det är mycket lättare att mata ihjäl fiskarna än svälta dom till döds.

      Kommentar

      Arbetssätt...