Min nitrit 1.0!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Min nitrit 1.0!

    Hur farligt är detta? Åtgärd??
    I morgon har fiskarna varit i karet i 3 veckor.
    Har två playts, en kampis, två ancistrus i ett 96 liters kar.

    Tack
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det är skadligt mycket, dock inte livshotande, tillsätt något bakterie medel och byt 15% av vattnet. (Byt vatten före du häller i medlet)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Innan du byter vatten så borde du ta reda på orsaken till problemet, vilket pH samt kH har akvarievattnet, hur ser delvattenbytes rutinen ut samt hur mycket matar du?

      Tillsätt salt och nitriväck!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • HeroS
        • January 2009
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Innan du byter vatten så borde du ta reda på orsaken till problemet, vilket pH samt kH har akvarievattnet, hur ser delvattenbytes rutinen ut samt hur mycket matar du?

        Tillsätt salt och nitriväck!
        Ph ca. 7 och Kh ca 4-6 (varierar lite).
        Jag har bara bytt vatten en gång, på lördagen förra veckan. Då kom liksom nitriten tillbaka, då jag tidigare behandlat med pulver som sänker nitriten (hade alltså lite nitrit innan vattenbytet) Bytte då bara ca. 10 %. Möjligt att jag matar för mycket varje kväll får de, kanske för ofta om det är nystartat. (hehe får för mig att de svälter )
        Tillsätte nitrvec nu och ekozon salt (rätt namn??) lade jag i när jag bytte vatten.
        96 Liter
        54 Liter
        /Sandra

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ektozon eller vanligt bordssalt går bra, mata med ett par smulor var tredje dag under dom närmsta veckorna.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • HeroS
            • January 2009
            • 285

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Ektozon eller vanligt bordssalt går bra, mata med ett par smulor var tredje dag under dom närmsta veckorna.
            Okej, hur mycket salt?
            Du tror inte jag behöver göra vattenbyte då?
            96 Liter
            54 Liter
            /Sandra

            Kommentar

            • ulfand
              • May 2008
              • 111

              #7
              Gör inte för täta vattenbyten för då försvinner ju de nitritnedbrytande bakterierna också. Lägg i bordsalt utan jod, 0,5 dl/100L om dina fiskar tål det vill säga... mata inte på säg 5 dagar!
              ___________________________________
              720L blivande SA

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Detta är ju äckligt läskigt, har inte haft nitrit på över en månad, men sen efter att ha skrivit inlägget till dig så kollade jag vattenvärdena, och nu hade jag 2.0 i ena karet och 4.0 i det andra! Det är ju dödliga mängder. Så får tacka dig att du påminde mig genom denhär tråden.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • HeroS
                  • January 2009
                  • 285

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Detta är ju äckligt läskigt, har inte haft nitrit på över en månad, men sen efter att ha skrivit inlägget till dig så kollade jag vattenvärdena, och nu hade jag 2.0 i ena karet och 4.0 i det andra! Det är ju dödliga mängder. Så får tacka dig att du påminde mig genom denhär tråden.
                  Oj då de värdena var till och med värre äm mitt! hehe tack själv för bra svar hoppas det löser sig för dig
                  96 Liter
                  54 Liter
                  /Sandra

                  Kommentar

                  Arbetssätt...