Easylife vs. Sera Aquatan vs. Tetra Aquasafe - Vilket vattenberedningsmedel är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannesP
    • January 2009
    • 23

    Easylife vs. Sera Aquatan vs. Tetra Aquasafe - Vilket vattenberedningsmedel är bäst?

    Jag efterlyser lite konsumentupplysningar här på forumet!

    Vilket vattenberedningsmedel använder du? Eller används någon annan mumbo-jumbo teknik såsom att låta vatten stå i hinkar i veckor innan vattenbyte?

    Är alla dessa medel samma skit så att säga?

    Jag är speciellt intresserad av vilket medel folk använder i sina räkkar

    Mvh
    /Johannes
    60 Liters Växt/Sällskapskar +

    42 Liters Räkkar Cherry Red
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det enda vattenberedningsmedel jag nånsin använt är askorbinsyra. Det var en period när kranvattnet luktade klor - askorbinsyra neutraliserar kloramin.
    Annars har jag haft tur och haft bra kranvatten jämt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • DJ_Metal
      • September 2008
      • 72

      #3
      har använt easy-life, men ajg har inte märkt någon skillnad sen jag började så jag skippar det har haft 2 flaskor.

      ingen har aif dött och inte av vanliga vattenbyten utan det heller.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag använder koksalt 1 ml per liter vatten till de flesta vuxna burkarna. Och jag rejäla vattenbyten. Nothoyngel startas upp i 3 ml per liter vatten. Där lever artemianauplierna åtminstone tills första skalömsningen.

        Följdfråga till Azur - vilken dosering av askorbinsyra använder man och när kan man därefter använda vattnet?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Har aldrig märkt någon effekt av att inte använda vattenberedningsmedel. Men det beror naturligtvis på vad man har för kvalitet på sitt kranvatten. Bor själv i Gbg och har kommunalt vatten och inte användt vattenberedningsmedel dom senaste 15-åren. Inte ens vid nyinredning av akvariet och ett 100%-igt vattenbyte.

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Jag har använt Seras Aquatan innan och tyckte det funkade bra, nu senast handlade jag i en butik som inte hade Sera och köpte därför Tetras Aquasafe. Utgick ifrån att konsistensen skulle vara densamma och pytsade därför i lite rätt i karet vid ett mindre vattenbyte. Visade sig dock att Aquasafe är trögflytande och sjönk och lade sig som en stor blå fläck i sanden. Blev lite panik för att få fram något att vispa upp det med då pansarmalarna var väldigt nyfikna. Aquatan är ju som vatten och löser sig och sprider sig direkt vilket jag tycker är mer praktiskt.

            Någon skillnad i funktion i övrigt har jag inte märkt.

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Först kan behovet av beredninsvätska bero på kranvattnekvalite´n ,men de flesta har fullgott vatten i kranen. Dock kan beredningsvätskan vara bra om man inte gör så täta delvattenbyten.

              För de flesta är beredningsvätska ett effektivt sätt att "kasta pengarna i sjön"!!!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Även om vi nu för tiden har effektiva reningsverk så börjar fler och fler kommuner tillsätta kloraminer för att förhindra tillväxt av microorganismer i ledningssystemet och då bör man använda vattenberedningmedel!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Askorbinsyra
                  Sökte lite i forumet och fann dosering rekommenderad till en knivsudd - ett krm per 100 liter vatten. Finns det någon som helst risk att överdosera med askorbinsyra egentligen?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Askorbinsyra
                    Sökte lite i forumet och fann dosering rekommenderad till en knivsudd - ett krm per 100 liter vatten. Finns det någon som helst risk att överdosera med askorbinsyra egentligen?
                    1) För att neutralisera X gram kloramin går det åt 2X gram askorbinsyra. Eftersom kloramin-halterna i kranvatten är så låga räcker en knivsudd per hink, eller ett kryddmått per 100 liter, ja.
                    2) Vid mycket hög överdosering i mycket mjukt vatten kan man väl sänka pH farligt mycket antar jag, men risken att av misstag tillsätta farligt mycket askorbinsyra är nog mycket låg.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • JohannesP
                      • January 2009
                      • 23

                      #11
                      Mkt intressanta och undervisande svar! Jag är tacksam för att ni delar med er av er expertis
                      60 Liters Växt/Sällskapskar +

                      42 Liters Räkkar Cherry Red

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Jag använder sedan många år mitt väldigt sparsamma och dryga Aqua+ som jag ger under 2hundringen i butik och det är Nutrafin som gör medlet.
                        2 litersdunk med pumpfunktion, ett pumptryck till 70 liter vatten.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #13
                          I en butik jag handlar i så sprutar han alltid i en skvätt i transportpåsen, antar att det är nån typ av vattenberedningsmedel.

                          Men vad innehåller dessa egentligen? Vad skulle dom kunna göra för nytta om nu det var så att dom verkligen behövdes?

                          Jag menar, vad anser butikerna att dom är tillför, eller nu jag skall uttrycka mig.

                          Kommentar

                          • Fösen
                            • January 2009
                            • 383

                            #14
                            Har Easy-Life den är helt enkelt nummer 1

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              En länk som Azur hänvisade till om beredningsmedel http://www.thetropicaltank.co.uk/rev-cond.htm
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...