Ph-svängningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Ph-svängningar

    Satte timer på min co2 istället för controller. De går sönder, andra nu. Litar i alla fall inte längre på det märket. Sätter av det när jag släcker ljuset, sätter på 1 1/2 timme innan ljuset går på. Just nu svänger ph mellan 7,2 (natt, tidig morgon) och 6,8 sent på kvällen. Antar att det är oundvikligt med timer att det svänger, men hur mkt klarar fiskarna. Har skalarer.
    Senast redigerad av Nilsrolf; 04 February 2009, 08:05.
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Ursprungligen postat av Nilsrolf
    Satte timer på min co2 istället för controller. De går sönder, andra nu. Litar i alla fall inte längre på det märket. Sätter av det när jag släcker ljuset, sätter på 1 1/2 timme innan ljuset går på. Just nu svänger ph mellan 7,2 (natt, tidig morgon) och 6,8 sent på kvällen. Antar att det är oundvikligt med timer att det svänger, men hur mkt klarar fiskarna. Har skalarer.

    Oj oj oj, hela 0,4 pH enheter, världen går under!!!!!!!!

    Bry dig inte om det.. Om du gasar på lite mindre bli skillnaden lite mindre, utan CO2 skall ju pH vara lägre på morgonen än på dagen. eftersom du har tvärt om tror jag du gasar rätt bra..

    Men det kanske växer bra?

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Ursprungligen postat av Xul
      Oj oj oj, hela 0,4 pH enheter, världen går under!!!!!!!!

      Bry dig inte om det.. Om du gasar på lite mindre bli skillnaden lite mindre, utan CO2 skall ju pH vara lägre på morgonen än på dagen. eftersom du har tvärt om tror jag du gasar rätt bra..

      Men det kanske växer bra?
      Att jordklotet skulle ge sig p g a det är väl inte aktuellt, men har antagit att fiskarna inte bryr sig särskilt. Efter att testat timer kan jag fundera på varför man egentligen skall ha en controller för kanske 2 000:- när det i princip går lika bra med en timer för kanske 150:-. Har många timer hemma för belysning, tror aldrig något gått sönder.

      Växer förbaskat bra. När controllern sänkte ph till drygt 5 mer eller mindre akvariet "exploderade" av växterna.

      Kommentar

      Arbetssätt...