Dimma i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    Dimma i akvariet

    Hej!
    Jag har ett 600L kar där vattnet varit "mjölkigt"/"dimmigt" ett tag. Jag har försökt läsa runt lite här på forumet och ta åt mig av alla goda råd som folk fått om liknande problem. Jag har aldrig råkat ut för detta förut och akvariet har varit igång i ett par års tid och alltid fungerat bra. Ingen fisk har dött ännu men de har gått vid ytan och snappat luft en tid. Igår köpte jag Easy Life och hällde i enligt doseringsanvisningen och vattnet ser mycket bättre ut idag, klarare men inte helt bra. Skulle vara roligt att höra om hur ni tycker jag ska gå vidare. Vänta ett tag till? Hur länge isf? Eller vad? Tacksam för alla tips jag kan få.

    I karet går:
    15 st små Scalarer (kvar sen förra ynglingen)
    5 st Ancistrus
    5 st Silverhajar
    1 st Liposarcus pardalis? Vanlig Pleco?

    Övrigt:
    Några rötter
    Troligen för lite växter (ska köpa idag)

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Marisch; 30 January 2009, 11:42.
    720 liter160 liter102 liter54 liter
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    tjena! Du har ju ingen hög belastning direkt med så få fiskar men vad har du för filtrering? du har skalaryngel men alltså inga vuxna? Jag tror att kvaliten på kranvattnet kan variera olika dagar, kan själv uppleva att vattnet blir lite grumligt ibland vid vattenbyte men jag försöker undvika mer än 25% vattenbyte!
    Senast redigerad av åheim; 30 January 2009, 12:18.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      tjena! Du har ju ingen hög belastning direkt med så få fiskar men vad har du för filtrering? du har skalaryngel men alltså inga vuxna? Jag tror att kvaliten på kranvattnet kan variera olika dagar, kan själv uppleva att vattnet blir lite grumligt ibland vid vattenbyte men jag försöker undvika mer än 25% vattenbyte!

      Hej!
      Jo, tre av scalarerna är vuxna fiskar som leker regelbundet. Det sitter två st Fluval 4+ i karet. Jag känner oxå att belastningen inte är särskilt hög. 25% vattenbyte säger du? Hmm... Jag har nog varit lite för generös med bytena då. Det är just efter vattenbyten som grumligheten blir som värst.
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        kan vara värt att prova med mindre vattenbyten 1g/veckan så du inte rubbar balansen!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • JohanFridsall
          • November 2008
          • 134

          #5
          jag hade ngt liknande i mitt 222L ( nystartat iof ) men då la jag i lite vadd i ytterfiltret så blev det ren och fint

          Kommentar

          Arbetssätt...