Hjälp att tolka testsvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scilla
    • November 2008
    • 37

    Hjälp att tolka testsvar

    Jag testade två av mina kar med seras teststickor idag (misstänker att de inte är de bästa i världen jämfört med separata tester, men pengarna tröt, och jag tänkte att man får ett hum iaf).

    På mitt 20-literskar som är ett par veckor gammalt och just nu innehåller några posthorn och räkor fick jag värdena:

    PH: 6,4 (ska testa om, men kan bero på mina rötter?)
    KH: >6 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
    GH: samma som ovan
    NO2: 0
    NO3: 10 mg/l

    I mitt 33-liters jordakvarium som varit igång 1,5 månad där det går fler räkor, snäckor, och ett par killis + några danio margaritatus var värdena:

    PH: 7,4
    KH: mellan >6->10 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
    GH: samma som ovan
    NO2: 0
    NO3: 50 ml/g

    Kan man kostatera något av det? Hur är mitt KH? Något jag bör tänka på?
    Hur är det med NO3, vad säger det om vattnet?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Verkar fiskarna må bra och inget verkar vara fel för övrigt så är det bara att koppla av. Att leta problem är ingen bra idé. Risken är ju att man kan få för sig att något ändå måste åtgärdas, kanske p.g.a dåligt eller feltolkat testsvar. Resultatet kan bli att åtgärden ställer till ett redan fungerande system och man får riktiga problem. Simma lugnt alltså!

    Kommentar

    • Scilla
      • November 2008
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Verkar fiskarna må bra och inget verkar vara fel för övrigt så är det bara att koppla av. Att leta problem är ingen bra idé. Risken är ju att man kan få för sig att något ändå måste åtgärdas, kanske p.g.a dåligt eller feltolkat testsvar. Resultatet kan bli att åtgärden ställer till ett redan fungerande system och man får riktiga problem. Simma lugnt alltså!
      Jag tycker mest det är lite intressant att veta om det är okej värden, har inte så bra koll på vattenvärden som jag skulle vilja.
      Framförallt bufferförmåga och sånt. Använder ingen pump i något av karen, och det gör mig lite extra nojig antar jag...

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Inga filter och inga pumpar? Det funkar alltså?

        Kommentar

        • Scilla
          • November 2008
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av Bowman
          Inga filter och inga pumpar? Det funkar alltså?
          Hittills iaf. Det ena är som sagt ett jordakvarium, det andra på 20 liter gör jag bara vattenbyten i. Fick det tipset på södermalms akvarieaffär och än så länge funkar det fint.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av Scilla
            Hittills iaf. Det ena är som sagt ett jordakvarium, det andra på 20 liter gör jag bara vattenbyten i. Fick det tipset på södermalms akvarieaffär och än så länge funkar det fint.
            Coolt.

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Scilla
              Jag testade två av mina kar med seras teststickor idag (misstänker att de inte är de bästa i världen jämfört med separata tester, men pengarna tröt, och jag tänkte att man får ett hum iaf).

              På mitt 20-literskar som är ett par veckor gammalt och just nu innehåller några posthorn och räkor fick jag värdena:

              PH: 6,4 (ska testa om, men kan bero på mina rötter?)
              KH: >6 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
              GH: samma som ovan
              NO2: 0
              NO3: 10 mg/l

              I mitt 33-liters jordakvarium som varit igång 1,5 månad där det går fler räkor, snäckor, och ett par killis + några danio margaritatus var värdena:

              PH: 7,4
              KH: mellan >6->10 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
              GH: samma som ovan
              NO2: 0
              NO3: 50 ml/g

              Kan man kostatera något av det? Hur är mitt KH? Något jag bör tänka på?
              Hur är det med NO3, vad säger det om vattnet?
              Att du har lägre PH i 20 literskaret beror alldeles säkert på rötterna.Rötter gör att vattnet blir surare(får lägre HP)Jag har mycket rötter i Scalaretanken, just för att de vill ha lägre HP/surare vatten.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Scilla
                • November 2008
                • 37

                #8
                Hur känsligt kan det vara att flytta fiskar mellan karen? Hade tänkt att antingen ha killisarna (Pseudepiplatus annulatus "monrovia") i lilla karet eller daniorna, troligtvis de förstnämda.
                Vet bara inte vilka som passar bäst... Koppa över hade jag tänkt göra hursomhelst.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Nitrat (NO3) på 50mg/l så tycker jag du ska göra lite vattenbyten.
                  En nivå på ca 10mg/l brukar vara lagom att ligga på om man har växter (men oavsätt växter eller inte så är 50mg/l lite för högt och skulle kunna påverka djuren negativt om det fortsätter att öka)
                  Jorden i karet kan säkert vara en bidragande faktor till att nitraten är lite hög.

                  Men, som sgat, vanliga vattenbyten tar ner nivån. Skulle du göra ett 50% vattenbyte skulle du halvera nivån tex (Förutsatt att du inte har något välgött brunsvatten du byter med)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Scilla
                    • November 2008
                    • 37

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Nitrat (NO3) på 50mg/l så tycker jag du ska göra lite vattenbyten.
                    En nivå på ca 10mg/l brukar vara lagom att ligga på om man har växter (men oavsätt växter eller inte så är 50mg/l lite för högt och skulle kunna påverka djuren negativt om det fortsätter att öka)
                    Jorden i karet kan säkert vara en bidragande faktor till att nitraten är lite hög.

                    Men, som sgat, vanliga vattenbyten tar ner nivån. Skulle du göra ett 50% vattenbyte skulle du halvera nivån tex (Förutsatt att du inte har något välgött brunsvatten du byter med)
                    Jo, det ligger aningen högt, ska slänga ner ännu fler växter också i det karet, och dax för vattenbyte. Däremot ser jag nu när jag kollar på anteckningarna att testet låg mellan 25-50 så runt 33 är nog bättre siffra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...