hur ska vatten-värdena vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jossanna
    • January 2008
    • 43

    hur ska vatten-värdena vara?

    Jag är nybörjare och har ett 200 liters kar med lite blandade vanliga sällskapsfiskar.

    Jag köpte en burk med teststickor och fick följande värden

    CH 120
    KH 80
    PH 6
    nitrite 0,5
    nitrat 10

    dock står det ingenstanns på burken med stickor vad jag ska jämföra med så jag vet inte om detta är bra värden eller inte.
    Finns det någon bra bas-tabell kan följa och kolla värden mot?
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Kolla pH igen, det bör vara 6,5.. 6,0 är lite lågt normalt sett men är ändå OK. Kollade du direkt på morgonen innan växterna har satt igång fotosyntesen bör pH vara lite lägre.

    Du har lite nitrit men det är helt OK men är akvariet ungt skulle jag byta 30 % av vattnet för att hålla ner ammoniumhalten som är starten i kedjan ammonium - nitrit - nitrat och tillsätta 20 ppm klorid (i form av bordsalt) för att hålla ner giftverkan på nitriten. Av praktiska skäl + att det finns marginal uppåt tillsätt 1 g salt per 10 L vilket blir en matsked per 100 L typ.
    Och mata lite ev håll upp 3 dagar (beror ju på om du har potentiella predatorer dock då blir det svårare).

    Först vid en halt över 2 (nitrit) bör du hissa varningsflagg normalt sett.

    Och nu kommer det säkert en och annan här som säjer att dina stickor är värdelösa. Nej det är de ej , du får en bra humm om dina värden i alla fall. Och i bland (oftast) behöver man inte mer
    Senast redigerad av Xul; 29 January 2009, 17:00.

    Kommentar

    • jossanna
      • January 2008
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Xul
      Kolla pH igen, det bör vara 6,5.. 6,0 är lite lågt normalt sett men är ändå OK. Kollade du direkt på morgonen innan växterna har satt igång fotosyntesen bör pH vara lite lägre.

      Du har lite nitrit men det är helt OK men är akvariet ungt skulle jag byta 30 % av vattnet för att hålla ner ammoniumhalten som är starten i kedjan ammonium - nitrit - nitrat och tillsätta 20 ppm klorid (i form av bordsalt) för att hålla ner giftverkan på nitriten. Av praktiska skäl + att det finns marginal uppåt tillsätt 1 g salt per 10 L vilket blir en matsked per 100 L typ.
      Och mata lite ev håll upp 3 dagar (beror ju på om du har potentiella predatorer dock då blir det svårare).

      Först vid en halt över 2 (nitrit) bör du hissa varningsflagg normalt sett.

      Och nu kommer det säkert en och annan här som säjer att dina stickor är värdelösa. Nej det är de ej , du får en bra humm om dina värden i alla fall. Och i bland (oftast) behöver man inte mer
      Tack så mycket för svar!
      jo jag gjorde testet imorse, nu var det lite högre PH

      Ang nitriten så visar det lite mindre än 0,5 men tyckte det var lättast att skriva 0,5
      karet startades upp förra veckan men jag sparade vatten från ett annat kar så bara hälften av vattnet var nytt.
      men jag kan ju göra ett vattenbyte för att vara på den säkra sidan.

      gällande salt så har jag fått mig sagt att absolut inte ha i salt eftersom jag har pansarmalar hur stämmer det?

      i övrigt så ser fiskarna ut att må bra och jag gjorde testet mest för jag ville kolla värdena, jag trodde det skulle stå i instruktionerna ungefär hur värdena bör ligga men det gjorde det inte därför jag slängde ut en fråga här.

      jag matar ganska snålt som det är just nu eftersom akvariet är nytt så kan nog inte dra ner mycket mer på maten.

      Tack så jättemycket för svar, ska hålla koll på nitriten

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Pansarmalar tål salt i vissa halter och då talar vi 1 dL per 100 L. en matsked är ungefär en tiondel med andra ord inga problem.

        börja byt 30 % vatten och sedan varje vecka redan nu. Det är mitt råd, inkörningen tar förvisso lite längre tid men du håller ner ammoniumhalten och därför sticker inte nitriten iväg uppåt när den väl kommer.

        Matning, forsätt som du gör men om du får en nitrittopp (typ över 1) så klarar sig fisken ändå, de kommer inte att svälta ihjäl för att du inte matar på tre dagar även om akvariet är nytt.

        För övrigt ta det lungt, alla dina värden verkar OK..

        Kommentar

        • jossanna
          • January 2008
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Xul
          Pansarmalar tål salt i vissa halter och då talar vi 1 dL per 100 L. en matsked är ungefär en tiondel med andra ord inga problem.

          börja byt 30 % vatten och sedan varje vecka redan nu. Det är mitt råd, inkörningen tar förvisso lite längre tid men du håller ner ammoniumhalten och därför sticker inte nitriten iväg uppåt när den väl kommer.

          Matning, forsätt som du gör men om du får en nitrittopp (typ över 1) så klarar sig fisken ändå, de kommer inte att svälta ihjäl för att du inte matar på tre dagar även om akvariet är nytt.

          För övrigt ta det lungt, alla dina värden verkar OK..

          Tack igen!
          jag testar att ha lite salt då
          och så gör jag vattenbyte ikväll på 30% och fortsätta så en gång i veckan.
          Jag gillar det här forumet för man får så mycket bra info från mer erfarna akvarister!

          Kommentar

          Arbetssätt...