vattenberedningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    vattenberedningsmedel?

    Börjar fundera på vattenberedningsmedel. Har aldrig använt det, men sedan jag började med 50-procentiga vattenbyten har jag varje gång förlorat en eller ett par rödmunstetror en-två dagar efter, de slutar käka och dör rätt snabbt utan andra symptom.

    Börjar således fundera på om vattenbytena är boven i dramat. Gick i går för säkerhets skull ner till 20% som tidigare, men tappade ändå en neonregnbåde i dag (den var nyinsatt tre dagar tidigare, så den kan ju ha varit försvagad av det, men jag tror att en annan är på väg bort också...).

    Och så funderar jag på vattenberedningsmedel - är det nåt att ha? I artbeskrivningen för rödmunnarna står ju också att de är känsliga och att man bör använda vattenberedningsmedel. SÅ - bör jag, och i så fall vilket?

    Mina vattenvärden:
    Karet: pH 6.5-8 (ickeoptimerad mäskanläggning, oftast kring 7), kH 6, nitrit alltid 0.
    Kranvattnet, jag tycker det ser bra ut vad jag förstår, men hela listan finns här som pdf: http://www.uppsala.se/Upload/Dokumen...2007oktdec.pdf
  • pedestrian
    • November 2006
    • 46

    #2
    man känner igen sig

    Jag känner igen mig i det du berättar, så var det för mig i början när jag började med akvaristik och det blir lite tråkigt i längden, så det är jätte bra att du letar information och läser artbeskrivningarna.

    Här är några principer jag själv följer, slaviskt* =)
    #1. Gör Aldrig större vattenbyten än max 1/3 (dvs.30%)
    #2. Blanda Aldrig akvarievatten, speciellt inte från butik med karet hemma
    #3. Om butiken säger att en fisk är känslig (eller Zoopets artbeskrivning)
    så är den i praktiken omöjlig att sköta om man inte har gott om erfarenhet och gott om tid att bibehålla den miljö fisken behöver (inga längre resor*)

    Jag brukar försöka göra så små vatten byten som möjligt, och sedan kan man göra dem oftare efter behov. Som mest har jag gjort 1/6 vattenbyten var tredje dag, i 2 veckor.

    Jag gör aldrig rent gruset, eller filtret i samband med vattenbyten, då fisken behöver en viss biologisk nivå på vattnet, som blir rubbad vid för stora omställningar.

    Om jag gör rent gruset eller filtret (enbart vid behov, 1ggr./mån) så tillsätter jag alltid en bakterieflora, dvs. små kapslar med bakteriepulver som hjälper bibehålla vattnets biologiska balans.

    I praktiken gör jag 1/3 vattenbyten varje vecka, och använder alltid vatten berednings preparat, rengör filtret 1ggr./mån, tillsätter då alltid en bakterieflora, och rengör gruset 2ggr./Halv år, även här tillsätter jag en bakterieflora.

    Mitt vattenberedningspreparat:
    TetraAqua AquaSafe 500ml
    Min Bakterieflora:
    TetraAqua Bactozyn 10 kapslar
    Slutligen använder jag alltid akvariesalt i samband med ett nystartat akvarium:
    Hobby Ektozon

    Jag hoppas att jag lyckades nämna något matnyttigt nu =)
    Lycka till
    Fiskar är individer
    men kampfiskar är personligheter

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Tack för svaret. Nu är jag ju inte helt ny på detta, och sköter karet exemplariskt. Har haft en del problem av allehanda slag, så klart, men nu har allt funkar bra ett längre tag, men så började alltså rödmunnarna dö efter att jag börjat med större vattenbyten pga att jag ville ändra mina PMDD-rutiner. Innan dess hade rödmunnarna mått bra i ett halvår, därför misstänker jag vattenbytena.

      Så min fråga gäller just sådana preparat som du nämner - om de behövs i ett normalt bra kranvatten, och vad de isf gör?

      (För min del tycker jag det låter lite mycket att rengöra filtret 1 g/mån och gruset var tredje månad - jag tycker det ltåer som om ditt filter är underdimensionerat? Men det är en annan diskussion)

      Kommentar

      • Th Ahlberg
        • February 2008
        • 13

        #4
        Hejsan tjena nils sverker
        Jag har oxå trott att jag haft fel filter då jag många gånger efter ett vattenbyte får rengöra filtret efter ett par dagar, då det efter vattenbytet virvlar upp och snabbt täpper till inne i filtret. Men när jag surfade runt på forumet igår hittade jag flera diskussioner om att filterbyten görs när flödet är dåligt, vilket är väldigt olika från filter till filter. Mitt lilla 54-liters gör att filtrets nedre insug hamnar väldigt nära botten, så det är nog inte så konstigt att det snabbt kommer in skit när det virvlar runt i hela vattnet.

        Jag använder precis som pedestrian Aquasafe vid mina vattenbyten.

        Th Ahlberg
        54-liters sällskapsakvarium med 7 orangea räkor, 7 kardinaltetror, 3 otocinclus affinis, 2 molly gold dust och snäckor...

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av nils_sverker
          Så min fråga gäller just sådana preparat som du nämner - om de behövs i ett normalt bra kranvatten, och vad de isf gör?

          (För min del tycker jag det låter lite mycket att rengöra filtret 1 g/mån och gruset var tredje månad - jag tycker det ltåer som om ditt filter är underdimensionerat? Men det är en annan diskussion)
          Dessa preparat binder tex metaller och klor i dess former, min tanke är hur gör du för att lufta ur kloret? har man känsliga fiskar och byter mycket vatten så bör det göras via ett duschmunstycke så kloret vädras ur ordentligt vid påfyllningen, även temperaturen kan va viktig vid stora byten med känsliga fiskar.
          Om 20-30% vattenbyten funkade bra varför ändra nåt?
          Jo ett filter som måste rengöras varje månad känns klart underdimensionerat eller bara dålig konstruktion med litet insug som sätter igen.

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Nja, njo, just urluftningen kanske haltar lite. Klorvärdena på mitt kranvatten säger mig ingenting, mycket eller lite (eller är lite klor ändå för mycket...?)

            Klor, total aktiv (Cl2) mg/l
            min <0,02
            median 0,04
            max 0,11

            Ändrade vattenbytena för att jag av ngn anledning fick för mig att jag skulle följa rekommendationerna för PMDD-användning (heldos 1 g/v efter 50% VB) ist f att göra som jag gjorde tidigare (20% VB och PMDD 1/3-dos 3 ggr/v)

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ok du får nog kolla igen för medianen ligger på 0.11 och max 0.15, inte superhöga värden men kan va mycket för känsliga fiskar.
              Kan säga att ditt sätt att dosera pmdd med 1/3 dos 3ggr i veckan är en bättre metod fast jobbigare och inte riktigt nödvändig, har du dessutom co2 i karet så funkar det säkert bra med 20% vattenbyte i veckan så länge du håller dig till standard dosen som är väldigt snålt tilltaget och för dom flesta med co2 är för liten.

              Kommentar

              Arbetssätt...