Brunt och dimmigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Brunt och dimmigt vatten

    Vet inte riktigt vem boven i dramat är...

    Men, jag startade akvariet för en vecka sedan, med både Redmore rötter samt Sera Torvgranulat. Torven för att få ner PH och få ett vatten mina tilltänkta SA fiskar gillar.

    Jag lade inte ner mycket torv, kanske en liten handfull.
    Nu är akvariet vattnet brunt och dimmigt. Rötterna har jag tagit upp för att försöka få ur all färg ifrån dom, torven är kvar och så även det bruna vattnet.

    Har gjort 4 st vattenbyten på cirka 25% åt gången, spridda över veckan. Akvariet är på 200L och det simmat 4 st Platy i det.

    Jag vågar inte göra mer vattenbyten just nu, vill ha igång cykeln.
    Jag vill gärna ha brunt men klart vatten, inte dimmigt som det är nu.

    Är det rötterna eller torven som är boven?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    båda!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Så vattnet blir inte bara brunt med torv utan även dimmigt då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ja va lite snabb där med svaret, jag menade att de gör vattnet brunt men det borde inte göra det dimmigt, tvärtom gör humusämnena i torven att vattnet klarnar! dimman beror någ bara på att allt i karet är nytt så låt det stå och Cycla i lugn och ro ska du se att det klarnar... men du måste mata snåålt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          ja va lite snabb där med svaret, jag menade att de gör vattnet brunt men det borde inte göra det dimmigt, tvärtom gör humusämnena i torven att vattnet klarnar! dimman beror någ bara på att allt i karet är nytt så låt det stå och Cycla i lugn och ro ska du se att det klarnar... men du måste mata snåålt!
          OK, tålamod med andra ord...

          Kommentar

          Arbetssätt...