Varmvattenberedare och vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Varmvattenberedare och vattenkvalitet

    Har funderat på vad som kan ställa till det efter min flytt för lite drygt ett år sen. Sen dess har jag nämligen haft mer problem med akvarierna. Läste nu i en tråd där det var nämnt något om varmvattenberedare och koppar. Kan det vara min varmvattenberedare som jag har i lägenheten som ställer till det för mig? Brukar "slarva" och ta lite halvljummet vatten istället för kallt eftersom vattnet från kranen här är väldigt kallt. Får väl kanske ge mig och börja ha vattnet stående i hinkar innan vattenbyte men det blir ju något jobbigt när det gäller 450 liters karet...

    I 105 liters karet har jag inte haft problem vid vattenbyten sen jag började tillsätta Aqua Safe men i räkkaret törs jag inte tillsätta detta och även om fiskar och räkor däri verkar må hyfsat bra så dog alla mina "körsbär" efter flytten hit
    Senast redigerad av eldhroka; 25 January 2009, 10:31.
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Kan mycket väl vara så.

    Tidigare i denna kåken, innan vv-beredaren gick läck och fick bytas så var det föroreningar i varmvattnet. Tog man ljummet vatten i ett glas så var det inte lika klart som kallvattnet och sköljde man munnen i ljummet vatten efter att borstat tänderna så fanns det "metallsmak" på vattnet.

    Med tanke på att räkor är känsliga mot sånt så skulle de nog absolut inte må bra i vårt gamla vatten. Nu med den nya beredaren så är det inga bekymmer vad jag sett.

    Genom att vattnet tempereras i kranen/blandaren så är jag noga med att spola igenom rören en stund vid vattenbyten. Får gå några liter varmvatten så att allt gammalt ledningsvatten är borta.

    Men är det stora felet beredaren och inte rören så hjälper det nog ytterst lite.

    Du får ha ett till lagomt stort akvarium som vattenbuffert. Fylla det med kallvatten och ha en eller ett par kraftiga värmare i den och sen pumpa över till de andra när det är varmt nog Blir ju som en extra beredare

    Kommentar

    Arbetssätt...