Salt sänker...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Salt sänker...?

    ..nitrit halten i vattnet?
    Har sådan ekozonsalt (eller vad det nu heter). Sänker det nitrithalten i mott sötvattenskar?
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Nej det gör det inte. Däremot är salt desinficerande och därför bra vid sjukdom, skador eller andra problem.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • HeroS
      • January 2009
      • 285

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Nej det gör det inte. Däremot är salt desinficerande och därför bra vid sjukdom, skador eller andra problem.
      ja det var det jag hört innan men någon sa till mig att jag bla. kunde ta vanligt bordssalt för att sänka nitriten? Eller i alla fall nitritens giftverkan
      "Måste oxå rekommendera en matsked salt (vanligt kökssalt) per 100 L (framför allt i andra och tredje veckan) det håller ner nitritens giftverkan. "
      96 Liter
      54 Liter
      /Sandra

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nej, salt sänker inte nitrithalten, men mildrar nitritens giftverkan på fisk.

        Anledningen är att kloridjoner ur saltet konkurrerar ut nitriten på cellmembranen på fiskarnas gälar, så fiskarna tar upp mindre nitrit till blodet. Även mycket små mängder salt är effektivt för att sänka nitritens giftighet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...