Är det sanden som sabbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anitsirk
    • December 2008
    • 5

    Är det sanden som sabbar

    Hej!

    Har haft mitt akvarium i gång sedan i somras. Det ville inte bli bra, fisk död och dåliga växter Har ett litet bestånd av tåliga invånare just nu.

    Kollade så vattnet. KH och Ph. Inget problem med nitriter och sån´t
    Kh ok 4
    Ph i akvariet 7,8-8,0 lite högt tyckte jag och hamnade i detta forum....som jag läst och läst. Mitt problem är att Ph i kranen är bara 7,5 något i akvariet höjer alltså Ph Sänkande medel har ingen effekt....

    Har gammalt grus som varit med i mina gamla akvarier men legat i påsar ett bra tag. Tog i alla fall och plockade ur en näve ur akvariet och slog på ättika. Nu kommer frågan
    Det syns inget men låter som kolsyrat fräs. Är det kalk i mitt gamla väl använda grus i alla fall?? Eller ska det vara bubblor och en rejäl reaktion för att påverka mitt 110l akvarium?
    Funderar på att ta ur och byta grus, för det är ju så kul
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    skulle tro att ditt grus är kalkhaltigt om det fräser, prova på vanlig sten så ska du inte sen nån reaktion alls.
    Hade liknande problem i mitt första kar när jag inte ens visste att zoopet fanns, rådet jag fick av djuraffären va att köpa en mangroverot för att sänka ph tills gruset vart urlakat, blev kanske lite bättre men inget jag skulle råda till.
    Mitt råd är om du inte redan har det PMDD och följer skötselråden som säger veckovis vattenbyte på 30-50%, då får in så mycket nytt vatten hela tiden att ph lär hålla sig ganska vettigt och växterna får all näring dom behöver, oftast är det dock inte nåt större bekymmer att ph ligger lite på upp till 8 men hårt vatten kan va jobbigare fast det problemet verkar du inte ha heller så kör PMDD vägen.
    Fiskarna dör nog inte av högt ph eller hårt vatten, brukar mera va nitritspikar eller andra problem som man får om man inte har riktigt balans eller tex tvättar filtret för noga eller ofta eller att det är för litet för den last som finns i karet (mycket mat, döda växtdelar som ruttnar mm) och vid slamsugningar i botten där det virvlar upp en massa näring tex.

    Kommentar

    • anitsirk
      • December 2008
      • 5

      #3
      Tack

      Tack för dina tankar.
      Då har jag lite att filosofera över. Mina tidigare akvarier hade nog surare ursprungsvatten.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Många av oss har lika högt Ph utan sådana stora problem.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        Arbetssätt...