Dimmigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Dimmigt vatten

    Jag har inte problem med bösigt vatten som Fuzzop utan problem med "dimmigt" vatten.

    Akvariet är nystartat sedan fyra dagar och har varit "dimmigt" sedan dess. Det har blivit marginellt bättre på dessa dagar, eller så inbillar jag mig...

    Sanden är riktigt finkorning men vältvättad, jag har två rötter som vägrar sjunka som kan vara boven i dramat. Jag har också lagt i en väldigt liten påse torvextrakt ifrån Sera för att om möjligt sänka PH en aning. Det har gått ner ifrån 7.5 till 7.0 på dessa dagar.

    Om det nu är rötterna, hur länge skall man stå ut med det dimmiga vattnet och när kan dom tänkas sjunka? Dom har legat i blöt i minst en månad nu.

    Bör jag göra några rejäla vattenbyten för att få klarare vatten eller är det bara att vänta?

    I akvariet simmar bara 4 st Platys. Så för den skull behövs inga större vattenbyten nu i början, men jag vill kunna se fiskarna också.
    Bifogade filer
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    själv gillar jag den där fina dimman, det ger en tropisk känsla men tyvärr kommer den försvinna under de kommande veckorna...! Om du bara har 4 platy så kan du låta kvävecyceln etableras i lugn och ro, detta tar ca 1 mån och därefter gör du det första 20-30%delvattenbytet, sedan varje eller varannan vecka, eller 1g i månaden om du har en låg fisklast! http://www.bestfish.com/newtank3.html

    roten kan du tynga ner med en större sten så länge tills den sjunker av sig självt!
    Senast redigerad av åheim; 21 January 2009, 20:52.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      själv gillar jag den där fina dimman, det ger en tropisk känsla men tyvärr kommer den försvinna under de kommande veckorna...! Om du bara har 4 platy så kan du låta kvävecyceln etableras i lugn och ro, detta tar ca 1 mån och därefter gör du det första 20-30%delvattenbytet, sedan varje eller varannan vecka, eller 1g i månaden om du har en låg fisklast! http://www.bestfish.com/newtank3.html

      roten kan du tynga ner med en större sten så länge tills den sjunker av sig självt!
      Jo, det ser onekligen tropiskt ut...
      Men fiskarna är lite svåra att upptäcka och jag har börjat höra min fru mumla om att det borde vara lite klarare...

      Så det är bara att vänta ut det då? Både dimman och roten.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        nu vart det ju inte jag som hade problem med "bösigt" vatten utan trådstartaren, lösningen för dig är nog betydligt enklare, ge det lite tid så lägger sig skiten, om det ser nästan lika illa ut om en vecka kanske nåt flockningsmedel vore på sin plats

        Kommentar

        • fesoj
          • November 2007
          • 250

          #5
          när jag fixade sand i mitt kar tog det ca 4-5 dagar innan dimman hadde lagt sig...
          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Ursprungligen postat av Fuzzop
            nu vart det ju inte jag som hade problem med "bösigt" vatten utan trådstartaren, lösningen för dig är nog betydligt enklare, ge det lite tid så lägger sig skiten, om det ser nästan lika illa ut om en vecka kanske nåt flockningsmedel vore på sin plats
            Sorry, var lite trött när jag läste tråden.

            Kommentar

            Arbetssätt...