Högt KH!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SIMbra
    • January 2009
    • 3

    Högt KH!

    Hej!
    Vattenvärde gör akvarielivet svårare...

    Gjorde precis ett Tetra sticktest och fick dessa resultat.. Nitrat, nitrit,GH & Cl2 = 0 Ph ca 7.6 KH=20. Kan resultaten se ut såhär eller det är ngt fel på stickorna? Det verkar ju som om alla andra har för lågt KH?? Vad kan man göra för att rätta till värdena - på vilket sätt tar invånarna skada (platys,mollys,ancistrus,kampfisk och ev... amanoräkor) Är det ok att använda pH/KH minus utan att pH rasar..? Vilken dosering är isåfall lagom i ett 54-liters?

    Tackar!
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    #2
    Hm... det jag kan säga är att det verkar konstigt att GH bara ligger på 0. Det borde vara högre... Man kan iaf höja med krossade snäckskal i filtret vet jag, och genom att ha vita stenar i akvariet (innehåller kalk)

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Ta en liter vatten tillsätt lite salt (1/2 kryddmått) blanda och mät gh och kH på detta. Prova som referens också kranvatten. Tycker ett KH på 20 och GH på 0 verkar lite konstigt är inte helt normalt. Att spä med kranvatten är det bästa sättet att sänka KH (om ditt kranvatten har KH under 20 vill säga).

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ditt kH är väldigt högt om du använder kranvatten. Kanske du bor i kalktrakter? Hur som helst, så mår inga av de fiskar eller räkor du har dåligt av det. Så bry dig inte om att sänka det på grund av dem.
        Dina växter kan kanske bli lite sega av det, men det finns växter som trivs i sådana vatten, bland annat Vallisneria och Anubias.

        Sedan är inte alltid de där stickorna att lita på...dropptester är betydligt bättre.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...