En sak jag inte fattar med dosering av pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    En sak jag inte fattar med dosering av pmdd

    Ja, som sagt, det är en grej jag inte förstår om doseringen av pmdd!

    Man ska ju tillsätta 10 ml från varje flaska / 100 liter. Och så ska man ju byta vatten innan. Låt säga att jag byter 10 liter vatten. Ska jag då alltså ta 1 ml från varje flaska, eller menar man att jag ska dosera 10 ml varje vecka oavsett hur mycket vatten jag byter, eftersom mitt akvarium är just 100 liter stort?

    Mvh
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    10 ml/100 liter från varje flaska oavsett hur mycket vatten du byter.
    Visst kan en del av näringen ackumuleras i karet, men gör du ett 50% vattenbyte ibland så är det helt kolugnt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Vad händer om näringen ackumuleras? Jag brukar byta bara 10-15% varje vecka och kör med enkel dos.
      325L

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        har inte pmdd en rekommendation hur mycket vatten man ska byta? byter man för lite och för sällan så kommer koncentrationen leda till problem för växter och djurliv!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ei

          Ursprungligen postat av åheim
          har inte pmdd en rekommendation hur mycket vatten man ska byta? byter man för lite och för sällan så kommer koncentrationen leda till problem för växter och djurliv!
          Du har både rätt och fel(som vanligt )åheim!

          Det finns ett index som är uträknad för maximal näringstillförsel med ett stort veckovis delvattenbyte för att nollställa näringsnivåerna och just förhindra både under och övergödning, tyvärr gäller detta Estimative Index bara för HT burkar med tillförsel av CO2 och ljus i överflöd.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Nja, Estimate Index (EI) innebär ju bara att man byter 50% vatten och då vet att man som mest har dubbla den doserade koncentrationen (och som minst noll) precis innan vattenbyte och dosering.

            Å andra sidan är "standard-dosen" PMDD så svag att det inte är någon direkt risk för akumulerade näringsnivåer trots att man kanske bara byter 20-30%
            Rekomenderade lägsta näringsnivåer om man kör IE är minst 2-3ggr (tar ur teflonminnet här) högre än vad "standard-dosen" PMDD innehåller. En High-tech burk kan dessutom behöva dosering av dessa nivåer ett par tre ggr i veckan.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...