Svart illaluktande botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mussen
    • June 2007
    • 7

    Svart illaluktande botten

    I vårt ett år gamla 54-liters akvarium har gruset i ena hörnan av botten blivit svart och luktar väldigt illa när man rör i det. Det kommer inga bubblor, så det verkar inte vara sumpgas.
    Vi har rengjort sanden flera gånger, men det kommer tillbaka igen. Dessutom får vi mer gröna alger på rutorna än innan.

    I akvariet bor:
    2 Black Molly + 5 yngel
    6 Platy
    4 vinkeltetror
    1 Pupurhuvudsbarb
    2 Corydoras redstripe
    1 "Polkadotbotia"

    Vi gjorde en förändring nyligen då vi tog ut en stor mangroverot täckt med Javaormbunke, och ersatte med en mindre rot och flera olika växter. Den stora roten flyttades över i ett större akvarium och då råkade tyvärr den ancistrusmal som bodde där följa med. Han fick genast nya kompisar och vi har inte hjärta att flytta honom igen.

    I 54-liters finns nu ingen riktig "städare". Kan detta ha betydelse för hur botten mår?
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Har ingen aning om jag pratar i nattmössan nu eller inte, men har ni prövat att flytta /vrida pumpen? Om det skulle va så att det hörnet är det enda "utan cirkulation" så att all skit samlas där och inte kommer därifrån? Ett förslag bara, vet inte om det funkar eller ej!

    //Henrik

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är svavelvätebildning, dvs det som inom akvaristik brukar kallas "sumpgas". Det kommer sig av att organiskt material i eller på sanden bryts ner, och nedbrytningsbakterierna orsakar syrebrist.

      Varför det är just i det hörnet... Det är inte möjligen det hörn ni brukar släppa ner maten?

      Åtgärd: slamsug bottnen, och/eller öka cirkulationen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Jag har ngt liknande problem. Det är ingen fara normalt, men om man rör sanden!!!
        Skulle man kunna göra som Azur skriver utan att behöva flytta fiskarna vid slamsugningen? Kan dom ta skada av allt som rörs upp?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2885

          #5
          Har varit ute för detta och den enda åtgärden är att byta gruset. Precis som du säger så kommer det tillbaka hela tiden, även om du rengör gruset. Och nytt grus till ett så litet akvarium kostar ju ingen förmögenhet.
          Jag har sett att gruset kan bli svart där man haft en mangoverot som varit lite nedstucken i sanden. Det handlar alltså om en slags föruttnelse process som bildas i syrefattig miljö som sagts tidigare. Men jag har också sett detta bildas i grus under stenar.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Jag har ngt liknande problem. Det är ingen fara normalt, men om man rör sanden!!!
            Det är normalt. Ytan på sanden är syresatt helt enkelt pga att den är närmare det fria vattnet.
            Skulle man kunna göra som Azur skriver utan att behöva flytta fiskarna vid slamsugningen? Kan dom ta skada av allt som rörs upp?
            Nja, ta skada gör de knappast, men du kan ju för säkerhets skull kombinera med vattenbyte, och inte ta hela bottnen vid samma tillfälle.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Dra ner på matningen, det låter som om det ligger rester kvar och utan tillräckligt med syre så blir det svavelväte. Man behöver inte byta gruset, utan se till att suga upp skiten, och se till att det inte blir liggande mer!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2885

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Dra ner på matningen, det låter som om det ligger rester kvar och utan tillräckligt med syre så blir det svavelväte. Man behöver inte byta gruset, utan se till att suga upp skiten, och se till att det inte blir liggande mer!!
                Som trådskaparen skriver så kommer problemet tillbaka trots rengöring. Byte av gruset är det enda vettiga på sikt. Hade en liten dragonstone i akvariet under vilken jag fick problem med svartnande sten/sand Akvariet var för övrigt inrett med en del större dragonstone. Försök att rengöra den lilla stenen var fruktlösa. Placerade jag tillbaka stenen i akvariet så var problemet snart tillbaka. Detta har alltså inget med överfodring med fiskfoder att göra, utan startar i djupare sandlager, under stenar mm..

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Finkornig sand blir lättare syrefri än grovkornig, och ligger det nåt på sanden blir det lättare syrefritt där än på andra ställen pga att det hindrar vattenflödet.

                  Fast syrebristen orsakas av att det ligger organiskt material och ruttnar - växtdelar eller fiskmat. Ren sand blir inte syrefri.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2885

                    #10
                    Har själv aldrig sett svartnade sand på ytskiktet annat än under stenar eller mangroverötter. Däremot kan det bildas genom t.ex. röttnande växtrötter i dom nedre sandlagren.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...