GH värde för guldfisk/malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    GH värde för guldfisk/malar

    Hej. Jag bor i Göteborg vilket betyder mjukt vatten. Totalhårdheten i mina kar är 4. Optimalt värde ska tydligen vara kring 6-16.
    Har guldfiskar/slöjstjärtar samt malar i mina kar.

    Fråga: Fixar mina fiskar ett KH-värde på 4?
    Kan man öka värdet riskfritt med faxkalk?
    Är det ens nödvändigt att röra gh värdet?
    - övriga tester är bra, eller okej.
    Ph: 7.5
    KH: 5-6

    //Karin
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    #2
    GH värdet kan du öka genom att ha grus/stenar innehållande kalk i akvariumet. KH värdet kan du öka genom att tillsätta bikarbonat har jag hört, men det har jag inte testat själv. Ett högt KH värde är ju bra att ha eftersom ju högre det är, desto stabilare pH-värde får du.

    Mvh

    Kommentar

    • karinfredholm
      • September 2008
      • 290

      #3
      Jag hat haft i bikarbonat. 1 tsk/100 l vatten. Ökade kh:t med en enhet & ph:t med 0,1. Skitbra. Bara att minnas att ha i motsvarande mängd vid delvattenbytena då förstås
      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        Ursprungligen postat av karinfredholm
        Jag hat haft i bikarbonat. 1 tsk/100 l vatten. Ökade kh:t med en enhet & ph:t med 0,1. Skitbra. Bara att minnas att ha i motsvarande mängd vid delvattenbytena då förstås
        Tror knappast du behöver oroa dig för KH-värdet. Bor själv i Gbg och har kommunalt vatten och har ofta förvånats över hur svårt det är att sänka PH-värdet. Så byter du lite vatten regelbundet är det absolut inga problem med ditt KH-värde. Vill man ha ett stabilt PH så kan man ju bara lägga in en bit kalk. Fiskarna bryr sig knappast om KH-värdet.

        Kommentar

        Arbetssätt...