hur höjer man kh-värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    hur höjer man kh-värdet?

    Kh ligger bara på 3 i båda mina kar. Ska stoppa i malawi om 1 vecka och måste få ordning på vattnet.

    Kan samtidigt fråga hur man alt sänker kh om det skulle behövas någon gång?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Bikarbonat kan med fördel användas men om akvariet stått en längre tid så bör du göra några delvattenbyten under ett par dagars tid innan du tillsätter den.

    Dunkar in Lasses inlägg om ammoniak eftersom den angår även dig.

    Jag har svårt att se varför du vill sänka kH.

    Ber om ursäkt men jag måste varit trött i natt, här är länken..
    Senast redigerad av Gaffel; 03 January 2009, 13:32.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Bikarbonat kan med fördel användas men om akvariet stått en längre tid så bör du göra några delvattenbyten under ett par dagars tid innan du tillsätter den.

      Dunkar in Lasses inlägg om ammoniak eftersom den angår även dig.

      Jag har svårt att se varför du vill sänka kH.

      Ber om ursäkt men jag måste varit trött i natt, här är länken..
      nehe man kanske inte behöver sänka kh nån gång :P hade ingen aning tänkte jag skriver de när jag ändå är igång.

      Det ena karet som jag ska h malawi i är helt nytt. Alltså det har stått i 2 veckor nu. Bikarbonat höjer inte det ph:t?

      och är inte det bara tillfälligt?

      mitt andra kar behöver tätare vattenbyten det märkte jag när jag gjorde test, men kh:t kanske blir bra då när jag gjort det ett par ggr. Men jag frstår inte då varför det är 3 i den nygjorda karet med :S

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        upp med kH kring 6-9 och pH till runt 8..

        Om du ska dra igång ett malawi så tycker jag att du ska inrikta dig på några av dom äldre inlägg som ex Kjell och Lasse stått för, du hittar mycket information under "sök" länken.

        Annars så höjer bikarbonat både kH och pH vilket du antagligen vill uppnå om du tänker köra malawi, hur stort akvarium har du och vilka vattenvärden har du i kranvatten och akvarie idag?

        Nu kör jag inte varesig tanganika eller malawi men håller papegojor i ett 300 med koldioxidgödning och buffring med hjälp av bikarbonat och fick en otrolig hjälp av Lasse med att dels upptäcka varför jag hade tappat all alkalinitet samt att att råda bot på densamma.(antagligen alla gamla sura rötter som låg och löste upp sig)
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • prisoner
          • December 2008
          • 78

          #5
          Hej. För att dina fiskar ska trivas så gör du en blandning bestående av 70% havs salt och 30% bikarbonat. Dosera 1dl per 100liter akvarie vatten.
          Malawi gillar högt ph värde. Om du vill så kan du även köra med korallgrus eller kalksand i karet då det höjer ditt ph värde. Ditt kh ska du absolut inte sänka om du har Maklawi ciklider. Ha gärna lite fart på pumpen med då fiskarna uppskattar detta. M.v.h Tommy

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            okej tack för svaren. Jag har kalksand i karet. Ska hälla i mer för att se om ph:t höjs ytterligare lite till.
            Men i mitt andra kar där jag har vanliga fiskar ligger ph:t normalt men kh:t på 3...går det bra? enligt stickan är det lite varning...
            för slänger jag i bikarbonat där höjer jag ju deras ph och det vill dom nog inte...

            Kommentar

            • prisoner
              • December 2008
              • 78

              #7
              Har själv ett kh värde på 4 och ett ph på 6,6 i mitt växt kar. Då ligger jag på 32mg co2. Om du kör med Co2 och är rädd för att ditt ph värde ska sjunka så kan du ju skaffa en elektronisk ph kontroll. Har själv köpt en i från Tyskland och med frakt och allt hamnade den på under 1500kr. Hoppas det gick bra med dina malawi ciklider.

              Kommentar

              • Jessi_86
                • November 2007
                • 232

                #8
                Ursprungligen postat av prisoner
                Har själv ett kh värde på 4 och ett ph på 6,6 i mitt växt kar. Då ligger jag på 32mg co2. Om du kör med Co2 och är rädd för att ditt ph värde ska sjunka så kan du ju skaffa en elektronisk ph kontroll. Har själv köpt en i från Tyskland och med frakt och allt hamnade den på under 1500kr. Hoppas det gick bra med dina malawi ciklider.
                okej, det gik bra med mina malawisar
                ph-värdet är ännu inte uppe i det de ska men dom verkar må bra ändå. Ska köpa mer kalksten snart...

                Kommentar

                • Akvarieprofilen
                  • February 2008
                  • 31

                  #9
                  Tänk på att buffrar du med kalksten och sand m.m får att hålla PH uppe (bygger upp sakta) får du vid ett vattenbyte en PH dropp vilket Malawi Ciklider inte gillar.. Så då gäller det att tillsätta Bikarbonat.. Dessa kalkstenar/Sand buffrar mest vattnet och håller det stadigt. Att öka PH fort gör inget .. Sedan går det inte att höja ph hur mycket som helst utan det beror även på KH därimot kommer KH dra iväg om du överdosserar.

                  Vad som kan vara bättre är att inte tillsätta nått Malawi Ciklider är tåliga så de bör klara ditt vatten ialf.. Värre om värdena går fram o tillbaka.

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #10
                    när det gäller bikarbonat har jag hört nått att man inte kan höja ph:t mer än till 8,3 med det, och det klarar malawisarna mycket väl...
                    en burk med bikarbonat kostar 6-7 kronor på mataffären och häll i 1 msk per 100 liter vatten i samband med vattenbyte.
                    bra riktvärden är väll runt 8 i ph och minst 8 i kh men gärna mer.

                    när det gäller andra fiskar med att bara höja kh vet jag inte riktigt hur man gör men det borde väll funka ifall man har nått som försurar vattnet samtidigt som man har i bikarbonat som höjer kh och ph, fast har man ett högre kh så blir det ju svårare att fixa till kh:t jag vet inte.
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • Jessi_86
                      • November 2007
                      • 232

                      #11
                      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      Tänk på att buffrar du med kalksten och sand m.m får att hålla PH uppe (bygger upp sakta) får du vid ett vattenbyte en PH dropp vilket Malawi Ciklider inte gillar.. Så då gäller det att tillsätta Bikarbonat.. Dessa kalkstenar/Sand buffrar mest vattnet och håller det stadigt. Att öka PH fort gör inget .. Sedan går det inte att höja ph hur mycket som helst utan det beror även på KH därimot kommer KH dra iväg om du överdosserar.

                      Vad som kan vara bättre är att inte tillsätta nått Malawi Ciklider är tåliga så de bör klara ditt vatten ialf.. Värre om värdena går fram o tillbaka.
                      så varje gång jag gör vatten byte ska jag ha i bikarbonat? (som höjer ph?) vad betyder ph dropp? jag behöver inte kolla innan att jag fått ett ph dropp utan det är bara att tillsätta bikarbonat vid varje vatten byte? tills ph:t är normalt igen? men om jag höjer ph:t med bikarbonat låt säga till 8...det höjs inte mer då sakta men säkert pga kalkstenen och sanden?

                      det är så man ska göra om man har malawi? ska byta nu till mitt större akvarium dom är fortf i det lilla.

                      Ska hälla i kalksanden men har inte mkt kalksten vilket jag ska köpa. Jag lär ju få hälla i det kh höjande pulvret med för kh:t är lågt här.

                      men bikarbonat höjer inte kh?
                      Senast redigerad av Jessi_86; 21 January 2009, 05:42. Anledning: tillägg

                      Kommentar

                      • Akvarieprofilen
                        • February 2008
                        • 31

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jessi_86
                        så varje gång jag gör vatten byte ska jag ha i bikarbonat? (som höjer ph?) vad betyder ph dropp? jag behöver inte kolla innan att jag fått ett ph dropp utan det är bara att tillsätta bikarbonat vid varje vatten byte? tills ph:t är normalt igen? men om jag höjer ph:t med bikarbonat låt säga till 8...det höjs inte mer då sakta men säkert pga kalkstenen och sanden?

                        det är så man ska göra om man har malawi? ska byta nu till mitt större akvarium dom är fortf i det lilla.

                        Ska hälla i kalksanden men har inte mkt kalksten vilket jag ska köpa. Jag lär ju få hälla i det kh höjande pulvret med för kh:t är lågt här.

                        men bikarbonat höjer inte kh?
                        Bikarbonaten höjer både PH och KH men Beroende på massa olika parametrar så kan man bara höja PH ett visst med bikarbonat olika beroende vilket slags vatten du har från början. Alltså gör det inget om du råkar överdosera men KH kan höjjas massa.. KH buffrar PH värdet och håller det stabbilt. Lägger man i saker för o höjja PH ökar PH sakta. Gör du då ett vattenbyte när du har ett stadigt värde så kommer ju PH rasa direkt och stenar o sand kan ju inte återställa det ögonblickligen då får man en PH dropp vilket Malawi ciklider är rätt känsliga mot. Därimot om man kör i bikarbonat vid vattenbytet så slipper man denna dropp därimot kan det ju vara bra att ha kalksten o sånt i karet som buffrar.

                        Jag har själv väldigt mjukt vatten och ett lågt KH nästan bara 2-3 PH ligger runt hösten på 6,7 nu ligger det mellan 7-7,5 Jag skulle behöva köra Bikarbonat för att få upp hårdheten och buffra PH.. Men just nu gör jag inte det utan det funkar bra ändå och fiskarna leker och mår bra.. Så varför ändra värden som fungerar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...