Bösigt vatten. vet inte vad vi gör fel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Med dina fiskar vore nog räkmix ett bra alternativ.

    Sen tycker jag att du ska tredubbla mängden växter.

    Som sagts förut, bara rengöra filter när det blir dålig snurr på dom.

    Stoppa inte ner fingrarna i akvariet mer än en gång i veckan.

    Minska ljustiden till 10 - 11 timmar/dag.

    När du rengör botten, gå med slamsugaren precis över botten utan att vidröra den, så du får bort det värsta som ligger löst.

    Byt ut flingfodret mot ett granulat foder, smutsar inte så mycket och ger mer mat till malarna.

    Lycka till!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • DJ_Metal
      • September 2008
      • 72

      #17
      Ursprungligen postat av c90368
      Med dina fiskar vore nog räkmix ett bra alternativ.

      Sen tycker jag att du ska tredubbla mängden växter.

      Som sagts förut, bara rengöra filter när det blir dålig snurr på dom.

      Stoppa inte ner fingrarna i akvariet mer än en gång i veckan.

      Minska ljustiden till 10 - 11 timmar/dag.

      När du rengör botten, gå med slamsugaren precis över botten utan att vidröra den, så du får bort det värsta som ligger löst.

      Byt ut flingfodret mot ett granulat foder, smutsar inte så mycket och ger mer mat till malarna.

      Lycka till!
      har nu gjort det inte pillat i filtret lr något sen jag skrev förra inlägget.

      samt använt easy-life flytande filter medium.

      edit: samt bytt lite fisk nu är det.

      6st sunshineplatys
      6st svärdsbärare
      15st Kopparbarber
      4st mosaikguramis
      10st Ancistrus
      1st plecostomus
      10st kardinaltetror
      5st glödbandstetror
      9st guppys

      edit2: lägger upp nya bilder på vattnet. har bytt ca 20% vatten varje vecka matat 3 gånger per dag lagam mycket ( dom äter upp det på under 1 minut ) 2-3 mal tabletter ca 1 gång i veckan på natten.



      Senast redigerad av DJ_Metal; 20 January 2009, 14:42.

      Kommentar

      • DJ_Metal
        • September 2008
        • 72

        #18
        Snälla någon?

        Kommentar

        • bear
          • October 2006
          • 89

          #19
          i mitt filter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......

          Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse för att fånga upp småpartiklar låter som det åker igenom ditt filter........och ut i vattnet igen.....

          Ge det lite tid några dagar........
          Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
          inte begripit ett enda dugg.

          /Walter Mondale

          Kommentar

          • DJ_Metal
            • September 2008
            • 72

            #20
            Ursprungligen postat av bear
            i mitt filter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......

            Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse för att fånga upp småpartiklar låter som det åker igenom ditt filter........och ut i vattnet igen.....

            Ge det lite tid några dagar........
            har 2 st fluval 3 & 4+ med orginal filter och det finns lite plats imitten av dessa filter tänkte om jag köpter filtervadd och stoppar där? fungerar det?

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #21
              Ursprungligen postat av DJ_Metal
              har nu gjort det inte pillat i filtret lr något sen jag skrev förra inlägget.

              samt använt easy-life flytande filter medium.

              edit: samt bytt lite fisk nu är det.

              6st sunshineplatys
              6st svärdsbärare
              15st Kopparbarber
              4st mosaikguramis
              10st Ancistrus
              1st plecostomus
              10st kardinaltetror
              5st glödbandstetror
              9st guppys

              edit2: lägger upp nya bilder på vattnet. har bytt ca 20% vatten varje vecka matat 3 gånger per dag lagam mycket ( dom äter upp det på under 1 minut ) 2-3 mal tabletter ca 1 gång i veckan på natten.



              om du låter bli att mata på ett par dagar ser det lika dant ut då?
              om vattnet blir klart efter ett par dar utan mat så vet du att det antingen är din mat som skitar ner eller filtret inte är i proportion till hur mycket du matar, kan inte riktigt förstå varför du matar 3ggr om dan då jag själv som mest ger en gång om dan (utom möjligen till små yngel).

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #22
                Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?
                (eller?)
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • DJ_Metal
                  • September 2008
                  • 72

                  #23
                  Ursprungligen postat av alg_oa1
                  Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?
                  (eller?)
                  vet inte därför jag frågar, har båda på maxflöde mot glaset för att få vågor.

                  tänkte oxå max flöde max filtrering? kan tänka mig att skaffa en fluval fx-5 eller 405 om det hjälper.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #24
                    Ursprungligen postat av alg_oa1
                    Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?
                    (eller?)
                    nej men det kan va för svag pump som inte suger fast skiten på filtret, eller bara för mycket skit

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #25
                      Ursprungligen postat av DJ_Metal
                      vet inte därför jag frågar, har båda på maxflöde mot glaset för att få vågor.

                      tänkte oxå max flöde max filtrering? kan tänka mig att skaffa en fluval fx-5 eller 405 om det hjälper.
                      att ha utblåset riktat mot en ruta brukar sänka cirkulationen så försök att rikta utblåset så långt från nån ruta som möjligt istället så får du mer fart på vattnet, vill du ha mera vågor så höj upp utblåset lite närmare vattenytan istället

                      Kommentar

                      • DJ_Metal
                        • September 2008
                        • 72

                        #26
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        att ha utblåset riktat mot en ruta brukar sänka cirkulationen så försök att rikta utblåset så långt från nån ruta som möjligt istället så får du mer fart på vattnet, vill du ha mera vågor så höj upp utblåset lite närmare vattenytan istället
                        hur blir det med syresättningen då? fungerar det lika bra?

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #27
                          Ursprungligen postat av DJ_Metal
                          hur blir det med syresättningen då? fungerar det lika bra?
                          med högre fart på vattnet borde syresättningen bli bättre i hela karet, så länge du har pumpen nära ytan nog att orsaka lite krusningar på ytan då allså annars kan det nog bli en liten försämring men det är ganska små ändringar vi pratar om så det är inget du behöver va orolig över
                          Bättre cirkulation kanske kan hjälpa dig med det ursprungliga problemet oxå eller iaf göra det lite bättre, drar du samtidigt ner på matningen till max 1ggr per dag kanske det löser sig helt
                          Senast redigerad av Fuzzop; 22 January 2009, 06:49.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...