Hur syresätts vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är ju relativt lätt att kolla genom att mäta vattnets syrehalt - det var sådant som vi höll på med 20 år sedan.
    Fast det finns några "men" i denna sanning
    1/ Bubblorna i sig från syrestenen syresätter inte vattnet så mycket däremot kan de ju sätta rejäl rotation på vattenytan och på så sätt syresätta vatten nästan lika bra som en pump som sitter vattenytan i rörelse.
    2/ En del pumpar har ju s.k. diffusorer och jag minns inte vem det var som testade dessa för en massa år sedan - men resultatet var i alla fall att ingen av dom (med ett undantag) ökade vattnets syrehalt. Undantaget var den diffusor som då satt (vet inte om det är samma diffusor idag) på Eheims s.k. kraftpaket
    3/ Ofta är faktiskt inte behovet så himla stort av syrerikt vatten - speciellt inte om det finns gott om växter i akvariet
    Ok då vet jag var påståendet kommer ifrån. Men jag skulle ändå vilja hävda att vare sig man mäter flöde eller energiförbrukning syresätter luft vattnet bättre än en pump. Men då har jag mina syrestenar på botten. Man kan ju inte jämföra en pump på 1000 Liter/timme med en syrepump på 50 liter/timme.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #17
      Ursprungligen postat av DJ_Metal
      mina guppys platys och svärdbärare gör det men inta mina andra fiskar.

      är det dåligt med syre då?
      Nej! dessa arter ligger vid ytan och äter protein hinnan som bildas på ytan
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • DJ_Metal
        • September 2008
        • 72

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Nej! dessa arter ligger vid ytan och äter protein hinnan som bildas på ytan
        tackar :P det låter bra

        Kommentar

        • jaugustine
          • January 2009
          • 11

          #19
          Har precis satt igång tt 115 L akvarium med innefilter och funderar på om jag har för hög syresättning. Hur ser man det, dvs om pumpen jobbar för bra ?

          /Jonas

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #20
            Ursprungligen postat av jaugustine
            Har precis satt igång tt 115 L akvarium med innefilter och funderar på om jag har för hög syresättning. Hur ser man det, dvs om pumpen jobbar för bra ?

            /Jonas
            omöjligt
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #21
              En liten fråga om syresten, jag har en syresten och en snäcka som samlar luft och när locket är fullt släpper den ut all luft så att det blir en stor bula på ytan och allt vatten på ytan guppar runt i hela karet. (Hoppas ni förstår förklaringen) Villken syresättning av dom två tror ni är bäst syresten eller snäckan.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • jaugustine
                • January 2009
                • 11

                #22
                Det går inte se eller det går inte att göra ?

                /Jonas

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2886

                  #23
                  Genom att felaktigt kalla luftstenar för "syrestenar" och luftpumpar för "syrepumpar" så skapar man en tro på att det är syre som bubblar i akvariet. Skulle tro att detta skapar en viss förvirring hos nyblivna akvarister. Utbyte av syre och co2 mellan vattnet och den omgivande luften sker ju via vattenytan. En luftpump kan dessutom pumpa in oönskade saker i akvariet t.ex rök från ciggaretter mm. Så används en luftpump så är det viktigt att det är ren luft som används.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...