Hur syresätts vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Hur syresätts vattnet?

    Hej jag är lite nyfiken hur vattnet syresätts. Är det via rörelserna som det blir av filtrena i akvariet eller?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Simonols
    Hej jag är lite nyfiken hur vattnet syresätts. Är det via rörelserna som det blir av filtrena i akvariet eller?
    Rörelserna
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Närmare bestämt - ytvattenrörelsen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        exempelvis, en så kallad syresten som skapar en massa bubblor, tillför inte många syreatomer till vattnet genom bubblorna, det är när bubblorna kommer upp till ytan och spricker som ytan rör på sig, och då kommer det ner syre i vattnet.

        att syrestenar sedan är mer till fördärv för växter är annan sak.

        ett vanligt filter (inner eller ytter) som har utblåset riktat så att det blir en krusning, liten vågrörelse på ytan är klart bättre.

        .
        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • LillensMamma
          • October 2008
          • 45

          #5
          Jag har tänkt lite på syresättning av vattnet... (ursäkta trådkapet...)

          Hur mycket rörelse behövs för att syresätta ett akvarium tillräckligt/vad är tillräcklig syresättning av vattnet?
          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av LillensMamma
            Jag har tänkt lite på syresättning av vattnet... (ursäkta trådkapet...)

            Hur mycket rörelse behövs för att syresätta ett akvarium tillräckligt/vad är tillräcklig syresättning av vattnet?
            Beror på vilka fiskar man har om dem är syrekrävande fiskar och det har säkert mycket med Växterna vilka de är eftersom jag inte har nån stor koll på det gröna så låter jag frågan gå vidare
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Beror på vilka fiskar man har om dem är syrekrävande fiskar och det har säkert mycket med Växterna vilka de är eftersom jag inte har nån stor koll på det gröna så låter jag frågan gå vidare
              Växterna syresätter vad jag har förstått det bara på dagen, på natten förbrukar växterna syre.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                fiskarna behöver inte mycket av syret i ett akvarium...det är bakterierna som tar det mesta syret...sen hur mycket rörelse beror mycket på hur akvariet är byggt...om akvariet är högt och smalt behövs det mer än om det är grundare och bredare då det är större yta där som tar åt sig syre...så t.e.x väggakvarier är mycket svårare att syresätta vettigt än ett akvarium för t.e.x rockor som vill ha grunt men stor bottenyta

                Kommentar

                • LillensMamma
                  • October 2008
                  • 45

                  #9
                  Kan man se om ett akvarium är fördåligt syresatt? Hur syns det (föörutom att det luktar död och pina och fiskarna flyter uppochner;-)
                  Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Fiskarna brukar gå upp till ytan och kippa efter luft

                    Kommentar

                    • DJ_Metal
                      • September 2008
                      • 72

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Fiskarna brukar gå upp till ytan och kippa efter luft
                      mina guppys platys och svärdbärare gör det men inta mina andra fiskar.

                      är det dåligt med syre då?

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Ursprungligen postat av DJ_Metal
                        mina guppys platys och svärdbärare gör det men inta mina andra fiskar.

                        är det dåligt med syre då?
                        Det är nog dåligt med syre om fiskarna kippar efter luft hela tiden. Om du bara ser att de gör det väldigt sällan kan det också bero på att de sväljer ner luft till sin simblåsa. De gör så när de växer för att fylla på simblåsan.

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          exempelvis, en så kallad syresten som skapar en massa bubblor, tillför inte många syreatomer till vattnet genom bubblorna, det är när bubblorna kommer upp till ytan och spricker som ytan rör på sig, och då kommer det ner syre i vattnet.

                          att syrestenar sedan är mer till fördärv för växter är annan sak.

                          ett vanligt filter (inner eller ytter) som har utblåset riktat så att det blir en krusning, liten vågrörelse på ytan är klart bättre.

                          .
                          .
                          Varifrån kommer denna så kallade sanning? Testa att köra en pump på 100 liter i timman och en syrepump på 100 liter i timman och se vilket akvarium som klarar sig längst. Syresten är ett fruktansvärt effektivt sätt att syresätta vatten. Sen att det pajjar för växter är en annan femma.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Varifrån kommer denna så kallade sanning? Testa att köra en pump på 100 liter i timman och en syrepump på 100 liter i timman och se vilket akvarium som klarar sig längst. Syresten är ett fruktansvärt effektivt sätt att syresätta vatten. Sen att det pajjar för växter är en annan femma.
                            nu tror jag inte man kan sätte = tecken mellan 100 liter vattenflöde
                            och 100 liter luftflöde.

                            citerar zoopet.


                            Vanlig missuppfattning
                            För att driva ett filter krävs en pump. Pumpen behövs även för att syresätta vattnet. Det sistnämnda är speciellt viktigt för de fiskar som i naturen lever i utpräglat strömmande vatten (t.ex. många ciklider och malar) och därför har anpassat sig till att leva ett liv i syrerikt vatten. Man får ett syrerikare vatten om pumpens utblås ligger nära vattenytan.

                            En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Varifrån kommer denna så kallade sanning? Testa att köra en pump på 100 liter i timman och en syrepump på 100 liter i timman och se vilket akvarium som klarar sig längst. Syresten är ett fruktansvärt effektivt sätt att syresätta vatten. Sen att det pajjar för växter är en annan femma.
                              Det är ju relativt lätt att kolla genom att mäta vattnets syrehalt - det var sådant som vi höll på med 20 år sedan.
                              Fast det finns några "men" i denna sanning
                              1/ Bubblorna i sig från syrestenen syresätter inte vattnet så mycket däremot kan de ju sätta rejäl rotation på vattenytan och på så sätt syresätta vatten nästan lika bra som en pump som sitter vattenytan i rörelse.
                              2/ En del pumpar har ju s.k. diffusorer och jag minns inte vem det var som testade dessa för en massa år sedan - men resultatet var i alla fall att ingen av dom (med ett undantag) ökade vattnets syrehalt. Undantaget var den diffusor som då satt (vet inte om det är samma diffusor idag) på Eheims s.k. kraftpaket
                              3/ Ofta är faktiskt inte behovet så himla stort av syrerikt vatten - speciellt inte om det finns gott om växter i akvariet
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...