Skillnad på Gh och KH ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilda
    • August 2007
    • 342

    Skillnad på Gh och KH ?

    Hej

    Vad är skillanden på Kh och GH ?

    Kh vet jag är karbonathårdheten dkh, men vad är
    Gh ?
    Mvh Wilda
    190 L Platy. Praktbotia, mfl.
    85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
    54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
    35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Totalhårdhet GH, med detta mäter man det totala innehållet av hårdhetsbildande ämnen i vattnet. Ämnen som är "hårda" är kalcium, magnesium, karbonat, sulfat, klorid, nitrat och fosfat.

    Karbonathårdhet, även kallad temporär hårdhet, KH, är natrium och magnesiumkarbonat. Den kallas för tillfällig, för om man kokar vattnet så faller salterna ut som kalkfällning. Hårdheten blir alltså lägre efteråt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det var en inte helt korrekt förklaring.

      GH är mängden tvåvärda katjoner, tex: Mg++, Ca++, mfl. men just Magnesium och Kalsium är det två som utgör den största delan av GH.

      KH är mängden karbonat anjoner, CO3--
      När man pratar om KH i akvariesammanhang är det egentligen felaktigt då KH testerna man använder inte mäter KH utan istället alkalinitet, dvs vattnets buffringsförmåga eller förmåga att motstå pH sänkning.


      Det som rör till det hela är att både GH och KH anges i antingen tyska hårdhetsgrader eller mängden (mg/l) CaCO3.
      En tysk hårdhetsgrad motsvarar 17.86 ppm CaCO3 i båda fallen.
      I inget av fallen är det egentligen mängden CaCO3 man mäter utan man får fram ett resultat som OM all GH eller KH kom från CaCO3.

      I akvarisamanhang så är GH endast avgörande för vissa fiskars fortplantning, men även för Växter då både Magnesium och Kalcium är viktiga näringsämnen.
      När du tvättar är GH avgörande för hur mycket tvättmedel som går åt .

      KH är av betydelse för hur "bra" vattnet står emot en pH sänkning (eftersom man mäter alkaliniteten med ett "akvarie-KH-test".
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Wilda
        • August 2007
        • 342

        #4
        Åhhh tack så mkt för svaren !
        Nu förstår jag lite mera i allafall

        Men hur vet man hur bra ett test är igentligen, med tanke på
        att på testet " Seras " så står det bara att Kh mäts i antalet droppar
        vattnet blir gult ( tror jag det är )
        I mitt fall brukar det vara 3 - 4 droppar alltså blir det enligt testet
        3 -4 dKH och enligt pappret man läser på så skulle jag ha kraftiga PH rubbningar och syreras. Jag har inte märkt någon större förändringar i karet, fiskar som dör
        o dyl. Ph´t ligger på 7.
        Så vad kan man göra för att få upp dKH till det bättre enligt pappret ( testet)

        Ja det är en djungel med olika tester.
        Behöver jag testa för GH ?
        Mvh Wilda
        190 L Platy. Praktbotia, mfl.
        85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
        54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
        35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Det var en inte helt korrekt förklaring.

          GH är mängden tvåvärda katjoner, tex: Mg++, Ca++, mfl. men just Magnesium och Kalsium är det två som utgör den största delan av GH.

          KH är mängden karbonat anjoner, CO3--
          När man pratar om KH i akvariesammanhang är det egentligen felaktigt då KH testerna man använder inte mäter KH utan istället alkalinitet, dvs vattnets buffringsförmåga eller förmåga att motstå pH sänkning.


          Det som rör till det hela är att både GH och KH anges i antingen tyska hårdhetsgrader eller mängden (mg/l) CaCO3.
          En tysk hårdhetsgrad motsvarar 17.86 ppm CaCO3 i båda fallen.
          I inget av fallen är det egentligen mängden CaCO3 man mäter utan man får fram ett resultat som OM all GH eller KH kom från CaCO3.

          I akvarisamanhang så är GH endast avgörande för vissa fiskars fortplantning, men även för Växter då både Magnesium och Kalcium är viktiga näringsämnen.
          När du tvättar är GH avgörande för hur mycket tvättmedel som går åt .

          KH är av betydelse för hur "bra" vattnet står emot en pH sänkning (eftersom man mäter alkaliniteten med ett "akvarie-KH-test".
          Jag försökte förklara enkelt.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Jag försökte förklara enkelt.
            Inget ont menat (men jag tror nog det var lite fakta fel insmygna)
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Nej, GH, är inte så nödvändigt, utan det är KH som är det viktiga att hålla koll på.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Inget ont menat (men jag tror nog det var lite fakta fel insmygna)
                Vad för fel.

                GH - Totalhårdheten
                GH är summan av alla ämnen som är lösta i vattnet och påverkar hårdheten. Det kan vara salter av kalcium och magnesium samt olika sulfater, kloriner och karbonater. GH är det som i dagligt tal kallas att vattnet är hårt respektive mjukt. Olika växter och fiskar föredrar mjukt eller hårt vatten. Orsaken till det är att hårdheten påverkar cellmembranen, tillväxten, transporten av olika salter, njurfunktioner hos fiskar samt möjligheten att ta upp olika mineraler och spårelement. Det idealiska värdet av GH i dammen är 7- 14 grader.

                KH - Karbonathårdheten (Buffertverkan)
                KH medverkar till den totala hårdheten (GH) men mäter främst olika salter av karbonater och bikarbonat. Genom förmågan att binda sura ämnen i vattnet är KH-värdet viktigt för buffertverkan i vattnet med hänsyn till surheten. Viktigt att förstå är att KH-värdet direkt påverkar vattnets pH och koldioxidhalt, som är speciellt viktigt för växterna. KH-värdet har en tendens att sjunka i varmt vatten när den biologiska processen är hög och binder olika karbonater i vattnet. Om KH-värdet sjunker under 4 börjar en del fiskar och växter att må dåligt. I nyinredda dammar är ofta KH-värdet för lågt i början. De idealiska värdena för trädgårdsdammar är 6-12. Om KH är för lågt, tillsätt hårt vatten eller KH-höjare. Om KH-värdet är för högt tillsätt mjukt vatten eller filtrera över torv.
                Källa:nätet.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Om jag spinner vidare i samma tema.
                  I Trelleborg anger vattenverket att de leverar totalhårdhet (beräknad Ca+Mg)
                  till 7,5 dhº



                  När jag mäter med JBL dropptest får jag det till 15 dhº
                  jag har pratat med vattenverket och de verkar ha koll på vattnet.

                  Så vad är skillnaden här?
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Wilda
                    • August 2007
                    • 342

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors

                    Om KH-värdet sjunker under 4 börjar en del fiskar och växter att må dåligt. I nyinredda dammar är ofta KH-värdet för lågt i början. De idealiska värdena för trädgårdsdammar är 6-12. Om KH är för lågt, tillsätt hårt vatten eller KH-höjare. Om KH-värdet är för högt tillsätt mjukt vatten eller filtrera över torv.
                    Källa:nätet.
                    Jag verkar alltid få lågt KH 3 - 4 dKH.
                    Men fiskarna mår bra och växeterna mår stundtals bra
                    vad jag kan se, de växer iallafall.

                    Men hur kan man ha 7,5 PH och 3 -4 dKh ???

                    Hur höjer jag bara dkh ( KH ) utan att höja PH ??
                    Mvh Wilda
                    190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                    85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                    54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                    35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilda
                      Jag verkar alltid få lågt KH 3 - 4 dKH.
                      Men fiskarna mår bra och växeterna mår stundtals bra
                      vad jag kan se, de växer iallafall.

                      Men hur kan man ha 7,5 PH och 3 -4 dKh ???

                      Hur höjer jag bara dkh ( KH ) utan att höja PH ??
                      Mvh Wilda
                      De flesta kommunala vattenverk har lågt KH.
                      Justera med Bikarbonat.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2887

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilda
                        Jag verkar alltid få lågt KH 3 - 4 dKH.
                        Men fiskarna mår bra och växeterna mår stundtals bra
                        vad jag kan se, de växer iallafall.

                        Men hur kan man ha 7,5 PH och 3 -4 dKh ???

                        Hur höjer jag bara dkh ( KH ) utan att höja PH ??
                        Mvh Wilda
                        Tror knappast du behöver bekymmra dig för KH eller pH-värdet. Verkar ju helt normala. De flesta akvariefiskar trivs ju med mjukt vatten, bortsett från afrikanska ciklider etc.

                        Kommentar

                        • Wilda
                          • August 2007
                          • 342

                          #13
                          Hej !
                          Ja det måste väl vara så för annars så skulle ju alla som
                          har komunalt vatten får ändra på sina vattenvärden.
                          Det finns ju höjande och sänkande flaskor att köpa
                          men vem vill hålla på och hälla i konstgjorda droppar hela tiden.
                          Jag har " vanliga " sällskapsfiskar i det ena och räkor
                          o krabbor i andra, hos räkorna vill ha ja ner Ph´t.
                          Hos krabborna är det lågt pga en stor rot som ligger däri
                          samt att de äter på den hela tiden då faller bitar av i vattnet.
                          Det verkar som krabborna även vill ha lägre PH, så där
                          får man vara glad, nu gäller det bara att sänka Ph´t lite hos CR
                          räkorna.
                          Tack för alla svar !
                          Mvh Wilda
                          190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                          85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                          54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                          35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Totalhårdhet GH, med detta mäter man det totala innehållet av hårdhetsbildande ämnen i vattnet. Ämnen som är "hårda" är kalcium, magnesium, karbonat, sulfat, klorid, nitrat och fosfat.

                            Karbonathårdhet, även kallad temporär hårdhet, KH, är natrium och magnesiumkarbonat. Den kallas för tillfällig, för om man kokar vattnet så faller salterna ut som kalkfällning. Hårdheten blir alltså lägre efteråt.
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Vad för fel.

                            GH - Totalhårdheten
                            GH är summan av alla ämnen som är lösta i vattnet och påverkar hårdheten. Det kan vara salter av kalcium och magnesium samt olika sulfater, kloriner och karbonater. GH är det som i dagligt tal kallas att vattnet är hårt respektive mjukt. Olika växter och fiskar föredrar mjukt eller hårt vatten. Orsaken till det är att hårdheten påverkar cellmembranen, tillväxten, transporten av olika salter, njurfunktioner hos fiskar samt möjligheten att ta upp olika mineraler och spårelement. Det idealiska värdet av GH i dammen är 7- 14 grader.

                            KH - Karbonathårdheten (Buffertverkan)
                            KH medverkar till den totala hårdheten (GH) men mäter främst olika salter av karbonater och bikarbonat. Genom förmågan att binda sura ämnen i vattnet är KH-värdet viktigt för buffertverkan i vattnet med hänsyn till surheten. Viktigt att förstå är att KH-värdet direkt påverkar vattnets pH och koldioxidhalt, som är speciellt viktigt för växterna. KH-värdet har en tendens att sjunka i varmt vatten när den biologiska processen är hög och binder olika karbonater i vattnet. Om KH-värdet sjunker under 4 börjar en del fiskar och växter att må dåligt. I nyinredda dammar är ofta KH-värdet för lågt i början. De idealiska värdena för trädgårdsdammar är 6-12. Om KH är för lågt, tillsätt hårt vatten eller KH-höjare. Om KH-värdet är för högt tillsätt mjukt vatten eller filtrera över torv.
                            Källa:nätet.
                            Sant att lösta salter påverkar GH men det är bara dom 2-värda katjonerna som utgör GH. Att säga att lösta karbonater (och inte menat bara karbonat anjonen CO3-- som bara påverkar KH) påverkar GH KAN vara sant men BEHÖVER inte vara sant. tex CaCO3 påverkar både GH och KH lika mycket, medans Na2CO3 endast påverkar KH, men båda är karbonater.

                            Du säger vidare att KH är löst natriumkarbonat och/eller magnesiumkarbonat (tolkat som om dessa är de enda ämnena som utgör KH). Alla CO3-- anjoner påverkar KH inte bara dessa två.

                            Att säga att KH medverkar till GH är också en sanning med modifikation. då tex Na2CO3 inte påverkar GH alls.


                            För att röra till det ytterligare så behöver vi införa SH också, sulfat-hårdhet, kallas också bestående-hårdhet eller icke-karbonat-hårdhet.
                            SH utgörs av alla anjoner förutom CO3-- tex sulfater, klorider osv.

                            Man kan då tycka att GH=KH+SH, men så enkelt är det inte.

                            Det stämmer tex för MgSO4 som inte höjer KH men höjer GH och SH lika mycket.
                            Det stämmer inte för NaCl som inte höjer KH eller GH men däremot SH


                            Vi ska som sagt inte heller glömma att våra tester inte mäter GH resp KH, utan GH-testerna mäter bara Mg++ och Ca++ koncentrationen. och KH-testerna mäter alkalinitet och inte KH.
                            Tex HCO3- bidrar till akaliniteten men inte till KH i sin rätta definition.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilda
                              Jag verkar alltid få lågt KH 3 - 4 dKH.
                              Men fiskarna mår bra och växeterna mår stundtals bra
                              vad jag kan se, de växer iallafall.

                              Men hur kan man ha 7,5 PH och 3 -4 dKh ???

                              Hur höjer jag bara dkh ( KH ) utan att höja PH ??
                              Mvh Wilda
                              Det går tyvärr inte att göra det på ett bra sätt.
                              Höjer man KH kommer pH att öka också.
                              Man skulle kunna köra med en pH buffert för att få ner pH, men dom är å andrasidan fosfatbaserad vilket inte heller är någon höjdare.

                              pH 7,5 och KH 3-4 låter som aldeles utmärkta värden i mina öron.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...