Panik Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Panik Problem

    Bråttom bråttom, 30% av vattnet i 300 tanken är urtappat och i samband med detta gjordes ett hårdhetstest som visar pH 6, kranvattnet ligger på pH 7 och jag har INTE bikarbonat eller kalkkross el dyl hemma samt har ej heller tidigare erfarenhet av att öka eller minska vattnets hårdhet.

    Lite panik för jag ska i väg på jobb om 45 minuter..

    Akvariet befolkas av 4 nästan fullvuxna papegojciklider, 2 vändmalar, 2 L165, 1 liten ancistrus och 2 kuhlii
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vi gjorde nyligen ett test i ett tomt akvarium med kalksten för att se hur lång tid det tar innan värdena ändras och det tog fem dagar ungefär. Så även om du hade haft kalk hemma hade det inte ändrats förrän efter några dagar och isf uppåt till över 7ph.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Det är lugnt. Vattenvärdets ph förändras av en mängd olika faktorer. Detta låter inte alarmerande.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Ok, min tanke var om det finns ett trick i boken för att putta upp det kvarvarande vattnets hårdhet snabbt utan att omvandla ammoniumet till ammoniak och sen fylla på med kranvatten.

        Just nu lyser Kjell med sin frånvaro och Lasse har väl lunch nu dessutom..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Det är lugnt. Vattenvärdets ph förändras av en mängd olika faktorer. Detta låter inte alarmerande.
          Det är inte faktorn att vattnet har svängt ett steg som oroar mig, det är att jag alldeles strax kommer att fylla på 100 liter kranvatten med pH 7 i ett akvarium med en hårdhet på pH 6 med risk att få en ammoniakspik.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Tvungen att fylla på med vatten och sticka iväg om 5 minuter och är inte hemma förrns ikväll, f*n..

            Tack för att ni tog er tid, jag återkommer om dom överlever annars hittar ni tekniken under skänkes nästa vecka..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              vad betyder hårdhet ph 6? är det kh eller ph eller totalhårdheten?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                hur som så behöver du ju inte fylla alla 100L nu utan du kan fylla hälften nu och resten i kväll...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  sry med paniken i halsen skrev jag hårdhet när jag självfallet syftar på vattnets surhet..

                  gjorde precis så, tack aheim, måste dra..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    sry med paniken i halsen skrev jag hårdhet när jag självfallet syftar på vattnets surhet..

                    gjorde precis så, tack aheim, måste dra..
                    Hoppas det löser sig!

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag förstår ärligt talat inte problemet.
                      Skulle det vara risk att fylla ett kar med dina vattenvärden med 50% nytt vatten skulle nog akvaristerna vara ett utdöende släkte då många byter 50% vatten var och annan vecka.
                      Jag gör dessa byten i mina kar här hemma med kranvatten direkt utan problem, och även Malawikaret på jobbet får denna dos nytt vatten emellanåt.
                      I mitt stora kar kör jag med pH-controller och ett inställt pH på 6,3 medan kranvattnet håller runt 7,5-8 direkt från kranen.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        #12
                        Hur funkar det där med ph-controller?
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Kör man med co2 i akvarium så sänker det pH:t i vattnet, och ställer man in controllern (som kort sagt är en elektrisk styrenhet) på tex 6,5 så skickar den en signal till din magnetventil som sitter på en co2-flaska och öppnar denna ventil och co2 släpps då ut till någon sorts reaktor och gasen blandas ut med akvarievattnet. Då sjunker så småningom pH:t i karet till det inställda värdet och magnetventilen stängs igen.
                          Eftersom växterna producerar syre och det höjer pH:t så dröjer det inte så länge innan det inställda värdet är överskridet och det blir en ny vända på cirkusen. Med bra belysning kan det bli nästan som en evighetsmaskin och co2 får puttra på hela dagen, och på kvällen så är vattnet så syremättat att det bubblar från växterna och det är en fröjd att se!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ansjo

                            Vad Gaffel är rädd för är att hans vatten har ackumulerat ammonium och när han sedan byter med ett vatten med högre pH så är han rädd för att det bildas farlig ammoniak. Både jag och Kjell brukar varna för detta. Varningen grundar sig på att vid en längre tid med lågt pH så förhindras nitrifikationen och ammonium ansamlas. Nu är det inte så att det är det låga pH i sg som inhibiterar nitrifikationen utan avsaknaden av karbonater, det vill säga ett lågt KH som renderar i ett lågt pH. I detta fall är det låga pH:t en indikation men orsaken till avstannad nitrifikation är avsaknad av karbonater, dvs lågt KH. När du sänker pH med koldioxid så är det den enda metoden där det går att sänka pH med bibehållet kH på kring 4 och nitrifikationen påverkas inte av ett lågt pH där sänkningen görs med koldioxid - förutsatt att man utgått från ett vatten med ett bra KH (3-4 tyska hårdhetsgrader).

                            Nu är det ingen panik för Gaffel tror jag - han har säkert skött sina vattenbyte så att även om pH:t är lågt så har inget ammonium ansamlats. Det är också rätt teknik vid lågt pH där man inte vet om ammonium är ansamlat eller inte - gör ett kraftigt vattenbyte först och pH höj med bikarbonat sedan - höj aldrig pH innan ett kraftigt vattenbyte om det finns risk för ammoniumansamling.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det jag tycker är konstigt är att det har kunnats ansamla sig såpass mycket ammonium i ett kar som inte har varit igång mycket mer än en månad, men det här med kemi vet jag att du är en hejare på så du har säkerligen rätt!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...