Panik Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Hur har det gått med karet har fiskarna klarat sig??
    Går det inte att mäta ammonium i vattnet med någon tester eller liknande ??
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #17
      Ansjo - jag tror att Gaffel överreagerade - jag tror inte att det var fullt av ammoniumn jeller - försökte bara ge en förklaring till hans farhågor och varför du inte får problem vid låga pH och koldioxid

      @ Mick 13 ammoniumtester finns men deras tillförlitlighet är en annan femma .....

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #18
        När det gäller kemi är jag helt borta,så den biten lämnar jag till andra som kan det ämnet.
        Tror nog att många här på forumet är bättre på att blanda grogg än att blanda akvarie vatten...
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #19
          Ursprungligen postat av Galne-Gurra
          När det gäller kemi är jag helt borta,så den biten lämnar jag till andra som kan det ämnet.
          Tror nog att många här på forumet är bättre på att blanda grogg än att blanda akvarie vatten...
          Här är en av dom...

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • LenoreH
            • April 2008
            • 107

            #20
            Grogg........
            ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #21
              Summering, håller alltså på och gör veckans 30% delvattenbyte och ska precis kolla om pH ligger kvar på 6.5 när jag blir inringd på blixtjobb, så i stressen(man ska aldrig stressa med fiskar) med att fixa barnvakt och fixa klart med firrarna inser jag att akvarievattnets pH värde sjunkit ett helt steg från 7 till 6 under en vecka och inser att möjligheten finns att jag kommer att få en ammoniakspik.

              Som Lasse skriver gör jag regelbundna delvattenbyten och har omk 2x1200 liters vattengenomströmmning uppdelat genom drygt 8 liter filtermedium vilket i eget tycke är en smula i underkant för att ha en optimal denitrifiering.

              Min oro var ogrundad och fiskarna verkar trivas men som sagt, "better safe than sorry"

              Tack för hjälp och engagemang. //Jesper
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse
                Ansjo - jag tror att Gaffel överreagerade - jag tror inte att det var fullt av ammoniumn jeller - försökte bara ge en förklaring till hans farhågor och varför du inte får problem vid låga pH och koldioxid
                MVH Lasse
                Tack mannen!
                Kanske en mutt(a)er skulle sitta fint ovanpå det här?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ibanez
                  • July 2006
                  • 853

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kör man med co2 i akvarium så sänker det pH:t i vattnet, och ställer man in controllern (som kort sagt är en elektrisk styrenhet) på tex 6,5 så skickar den en signal till din magnetventil som sitter på en co2-flaska och öppnar denna ventil och co2 släpps då ut till någon sorts reaktor och gasen blandas ut med akvarievattnet. Då sjunker så småningom pH:t i karet till det inställda värdet och magnetventilen stängs igen.
                  Eftersom växterna producerar syre och det höjer pH:t så dröjer det inte så länge innan det inställda värdet är överskridet och det blir en ny vända på cirkusen. Med bra belysning kan det bli nästan som en evighetsmaskin och co2 får puttra på hela dagen, och på kvällen så är vattnet så syremättat att det bubblar från växterna och det är en fröjd att se!
                  är lite intresserad av en sådandär controller.. låter en sådan mekanik väldigt mycket???
                  Era fiskar ger jag mina till frukost..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ibanez
                    är lite intresserad av en sådandär controller.. låter en sådan mekanik väldigt mycket???
                    Inte någonting.
                    Det enda man kan höra är ett knäpp när magnetventilen slår på och även ett svagt brummande från en del sorters magnetventiler, men från själva controllern hörs inget.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Inte någonting.
                      Det enda man kan höra är ett knäpp när magnetventilen slår på och även ett svagt brummande från en del sorters magnetventiler, men från själva controllern hörs inget.
                      Det låter intressant det där.
                      Kanske något jag borde skaffa mig med tanke på mina planer på SA karet?
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • Darre
                        • March 2008
                        • 378

                        #26
                        PH-controller är det en dyrhistoria? Tar det stor plats? En amatör när det gäller just detta
                        Life´s a fish and then you die...
                        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Darre
                          PH-controller är det en dyrhistoria? Tar det stor plats? En amatör när det gäller just detta
                          Dyr och dyr, allting är relativt. Jag köpte en sådan här: http://www.aquaristic.net/shop.php/s...h%20controller som funkar kanon! Den är kanske 15x10x4 cm så den tar inte så stor plats.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lasse


                            @ Mick 13 ammoniumtester finns men deras tillförlitlighet är en annan femma .....

                            MVH Lasse
                            Hmm jag för viså läst naturvetenskapligt med tillhörande kemi men får erkänna att kemin var något jag mest traglade i genom för att få betyget för att kunna läsa vidare...
                            Jag kikade lite i en akvareibok för nybörjare vilket jag är. Läste mig till i den att det fans tester för NO3 (vill jag minnas ) och N att köpa i akvarie handelnär det någon tillförlitlighet i dessa tester ??
                            Har du något tips på hur man kan hålla koll/mäta på ammonium /ammoniak värdena i vattnet ?? Jag gjorde ett litet vatten byte i kväll och upplevde efter bytet att det sved och stack på huden , efter att jag rätat till en växt med handen som råkat i olag efter vatten bytet. Kan det vara bakterier som fått nipran efter vatten bytet eller kanske nått med vatten kemin ?? Jag har upplevt detta stickande/svidande även tidigare efter vatten byten.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #29
                              Var det lite "pillrigt stickande"? Du har inte någon gammal doppvärmare eller dränkbar pump i karet.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                #30
                                det var som sagt efter bytet det började sticka i huden och jag har också upplevt detta efter att jag har hållt på i en kompis kar som jag förbarmat mig över nån gång, det har varit misskött och misstänkt dåligt vatten... i mina "välskötta" kar har jag aldrig kännt nån irritatation
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...