Easy-Life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nebbiolo
    • October 2009
    • 70

    #16
    Ursprungligen postat av hawkse
    Jodå, jag har redan Katty under sanden för att ge växterna lite belöning när de letat sig ned så djupt

    Katty innehåller inget annat än ren bentonit-lera men det blir ju mest grumligt om man blandar det med vatten. Det jag tyckte lät spännande var att du nämnde användning som klarningsmedel i vin-industrin.
    Om man har ett bra klarningsmedel vid tillverkning av vin, behöver inte vinet filtreras så hårt för att bli kristallklart. Klarningmedlet ska binda upp grumligheten, som finns kvar efter jäsningen i vinet. Det var på grund av detta användningsområde (förutom färgen), samt att Easy-Life ska vara fritt från kemikalier, bakterier och andra organiska ämnen som jag kom att tänka på bentonitlera, men som sagt, endast en gissning. Nu vet jag inte vad bentonitlera har för kemisk beteckning, men troligtvis är det oorgansikt, det är ju trots allt en bergart. Vet inte om Kitty kattsand kan ge önskad effekt av klarning till akvarievatten, kanske behöver leran pulvriseras extra fint för att ge den effekten. Det kan nog vara svårt att pulvrisera en bergart så fint!

    Oj vilken lång text det blev om en del spekulationer

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #17
      Ursprungligen postat av Nebbiolo
      Om man har ett bra klarningsmedel vid tillverkning av vin, behöver inte vinet filtreras så hårt för att bli kristallklart. Klarningmedlet ska binda upp grumligheten, som finns kvar efter jäsningen i vinet. ... Vet inte om Kitty kattsand kan ge önskad effekt av klarning till akvarievatten, kanske behöver leran pulvriseras extra fint för att ge den effekten. Det kan nog vara svårt att pulvrisera en bergart så fint!
      Med mortel borde det gå fint. Ska nog testa lite för skojs skull

      Kommentar

      • Nebbiolo
        • October 2009
        • 70

        #18
        Ursprungligen postat av hawkse
        Med mortel borde det gå fint. Ska nog testa lite för skojs skull
        Ja, kan nog gå med bra armkraft och en mortel av marmor

        Kan du inte berätta i en tråd hur det gick? Jag har också använt Easy-Life, och det vore ju lite dråpligt om det går att få det ur kattsand

        Kommentar

        • Hörnsten
          • January 2010
          • 123

          #19
          Ursprungligen postat av Nebbiolo
          Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?
          Nedanstående korrespondens med företaget i fråga stödjer teorin om leran tycker jag:



          Att innehållsförteckningen är enkel behöver ju dock inte betyda att produkten är dålig, bara att den är lätt att kopiera.

          Kommentar

          • Nebbiolo
            • October 2009
            • 70

            #20
            Ursprungligen postat av Hörnsten
            Nedanstående korrespondens med företaget i fråga stödjer teorin om leran tycker jag:



            Att innehållsförteckningen är enkel behöver ju dock inte betyda att produkten är dålig, bara att den är lätt att kopiera.
            Spännande! Medlet innehåller alltså flera olika mineraler, då har jag en gissning till på en ingående mineral, kisel, i form av silica-gel!

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #21
              Ursprungligen postat av Nebbiolo
              Ja, kan nog gå med bra armkraft och en mortel av marmor

              Kan du inte berätta i en tråd hur det gick? Jag har också använt Easy-Life, och det vore ju lite dråpligt om det går att få det ur kattsand
              Nu körde jag ett vanligt vattenbyte igen men om dimmigheten inte lättat före nästan vattenbyte ska jag testa med lite bentonit-lösning ett dygn innan vattenbytet. Lovar att rapportera om jag testar.

              Tycker iofs att bentoniten jag har under sanden i mitt kar borde läcka ut lite redan och ha givit effekt så oddsen är nog inte så goda.

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #22
                Ursprungligen postat av cillan
                Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.

                Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?

                Och det hette bara Easy LIfe, det där kristallmedlet..?? Har just frågat hur alla kan ha sånt fint vatten i sina kar...här fick jag svaret
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #23
                  Min erfarenhet av easycarbo är att det påverkar växterna positivt men att skillnaden är så marginell att det inte är värt pengarna, dock fungerar easycarbo häpnadsväckande bra mot trådalger så jag har alltid en flaska hemma ifall jag skulle klanta mig och råka få en trådalgsblomning.

                  Kommentar

                  • Bluesman
                    • August 2008
                    • 177

                    #24
                    Är det någon som testat det andra "likvärdiga" medlet som heter Happy-Life?
                    Det påstås ju vara drygare och till ungefär samma pris.
                    Är det något att ha....eller är Easy-Life så mycket bättre?

                    / Göran

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #25
                      Jag tycke att Easy Life fungerar bra när det gäller att klarna vattnet i alla fall. Jag navänder det ungefär som jag använt vattenberedningsmedel.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #26
                        jag har precis köpt easylife FFM nu, får hoppas att det funkar så bra som alla säger
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • draft
                          • December 2009
                          • 86

                          #27
                          Jag kör med växtnäringen. Nyuppstartat kar så kan inte jämföra med hur det hade sett ut utan näringen men växterna har vuxit 50-100% på knappt en månad

                          Kommentar

                          Arbetssätt...