Easy-Life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Easy-Life

    Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.

    Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?
  • LN
    • November 2004
    • 1478

    #2
    Ja har skrivit en liten artikel med bifogade bilder i senaste Ciklidbladet om användandet av Easy Carbo.
    Har du inte den så finns den på närmaste Bibliotek
    Larry
    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Vilket nr är det senaste? Finns det inte på nätet att läsa?

      Kommentar

      • Racerman
        • January 2010
        • 80

        #4
        "bump" någon ny info om detta att läsa på internet?
        240liter Tetror, Co2, PMDD
        110liter Äppelsnäckor... thats it

        Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

        Kommentar

        • vaim
          • April 2009
          • 116

          #5
          Min erfarenhet är att deras filtermedium grumlar vattnet mycket och det tar minst 1 dag innan det klart.
          http://vaim.se
          http://twitter.com/vaim

          Kommentar

          • Racerman
            • January 2010
            • 80

            #6
            Så sant att det grumlar vattnet när man hällt i ex. Easy-Life FFM , men sen blir det kristall klart. Ingen innehållsdeklaration på flaskan så fan vet vad det är jag häller i karet men karet ser fantastiskt ut efter ett dygn ungefär.
            Kör även Easy-Life Profito och Carbo. kan inte säga annat än att växterna och fiskarna mår PRIMA.
            / Jonas
            240liter Tetror, Co2, PMDD
            110liter Äppelsnäckor... thats it

            Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Ja har skrivit en liten artikel med bifogade bilder i senaste Ciklidbladet om användandet av Easy Carbo.
              Har du inte den så finns den på närmaste Bibliotek
              Varför inte dela med dig av dina kunskaper ang. dina negativa eller positiva erfarenheter av Easy Carbo här på forumet? Vi är säkert många som är intresserade.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Racerman
                • January 2010
                • 80

                #8
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Varför inte dela med dig av dina kunskaper ang. dina negativa eller positiva erfarenheter av Easy Carbo här på forumet? Vi är säkert många som är intresserade.
                Instämmer
                240liter Tetror, Co2, PMDD
                110liter Äppelsnäckor... thats it

                Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

                Kommentar

                • Nebbiolo
                  • October 2009
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av Racerman
                  Så sant att det grumlar vattnet när man hällt i ex. Easy-Life FFM , men sen blir det kristall klart. Ingen innehållsdeklaration på flaskan så fan vet vad det är jag häller i karet men karet ser fantastiskt ut efter ett dygn ungefär.
                  Kör även Easy-Life Profito och Carbo. kan inte säga annat än att växterna och fiskarna mår PRIMA.
                  / Jonas
                  Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nebbiolo
                    Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?
                    Skulle det betyda att jag kan blanda upp lite Katty kattströ i vatten och pytsa i karet för att klara vattnet? Hur mycket/kraftig koncentration skulle behövas tro?

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #11
                      Är det filtermedia bör det ju innehålla någon typ av nitrifikationsbakterier. Typ som sera nitrivec. Är en kudde av lavastenliknande material med bakteriekultur som man skakar och får ut bakterierna i lösningen.

                      Kommentar

                      • svetzarn
                        • February 2009
                        • 25

                        #12
                        jag har använt medlet och kan rekommendera detta,
                        det tar allt från 2-20tim att det försvinner och gör vattnet väldigt klart och fint sänker ph beroende på ditt vatten.tar bort all metaliskt och som inte ska vara där.
                        använder detta i alla minna akvarium och det är bra för fisken också.
                        minskar och förebygger stress,tar bort baktirier,skyddar slemmhinnor,under lättar sårläckningar svamp m.m påskyndar tillväxten av baktierer.stimulerar avel och växter,
                        dumpa i det i akvariumet enligt doseringviktigt glöm inte att skaka flaskan.
                        nästa vatten bytte gör jag så att jag tar och ställer det nya vattnet i hinkar och häller i fmm i dessa låter det stå till nästa dag.sen häller jag i det,behövs inte göra utan går att hälla i direkt i akvariumet.
                        köp det

                        Kommentar

                        • Nebbiolo
                          • October 2009
                          • 70

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Skulle det betyda att jag kan blanda upp lite Katty kattströ i vatten och pytsa i karet för att klara vattnet? Hur mycket/kraftig koncentration skulle behövas tro?
                          Ledsen, ingen aning, vet inte om det finns andra tillsatser i kattströ. Tror att jag sett kattströ nämnas (i akvariesammanhang) i nån annan tråd här på forumet. Kanske går att söka på?

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nebbiolo
                            Ledsen, ingen aning, vet inte om det finns andra tillsatser i kattströ. Tror att jag sett kattströ nämnas (i akvariesammanhang) i nån annan tråd här på forumet. Kanske går att söka på?
                            Jodå, jag har redan Katty under sanden för att ge växterna lite belöning när de letat sig ned så djupt

                            Katty innehåller inget annat än ren bentonit-lera men det blir ju mest grumligt om man blandar det med vatten. Det jag tyckte lät spännande var att du nämnde användning som klarningsmedel i vin-industrin.

                            Kommentar

                            • Nebbiolo
                              • October 2009
                              • 70

                              #15
                              Ursprungligen postat av Grottbert
                              Är det filtermedia bör det ju innehålla någon typ av nitrifikationsbakterier. Typ som sera nitrivec. Är en kudde av lavastenliknande material med bakteriekultur som man skakar och får ut bakterierna i lösningen.
                              På Easy-Life hemsidan står det att prepapatet inte innehåller kemikalier, bakterier eller andra organiska ämnen, medlet ska tydligen inte vara av typen bakteriekutur.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...