Salt med klumpförebyggande medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    #16
    Zizzie!Skulle kunna tänka mig att skicka över ett paket!Är på jobbet nu, så jag kollar hemma och återkommer med svar i morgon.B-ianca är inne på rätt linje, det står gourmetsalt på förpackningen och är flingor som ser ut som kristaller.Har Du en ICA-butik med ett LITE djupare sortiment så borde Du hitta saltet där.
    /Micke
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • mats m
      • September 2002
      • 515

      #17
      Hej.
      Klumpmedel = E535,E536= Soda och berlinerblått(blod från nötkreatur). Kocksalt från JOZO innehåller ej klumpmedel.Salt från Markatta är ocksåfritt från k,medel.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #18
        Hej!

        Det finns massor av salt till en mängd användningsområden. Avhärdningssalt till diskmaskiner ska vara rent, 1,5 kg kostar 14 kr i en livsmedelsaffär. Salt till vattenfilter är samma sort, säljs på säckar och har formen av stora klumpar.

        Ring till AKZO NOBEL konsumentinformation och hör:
        tel 031-653000

        Urban

        Kommentar

        • small
          • January 2003
          • 470

          #19
          Fabrikat:Falksalt
          Gourmetsalt,flingor av havssalt
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
          Att måla är ingen konst.

          Kommentar

          • krba40

            #20
            Vad jag har förstått så sätter klumpförebyggande medel igen gälarna på fisken. Vet ej om det är sant, men har läst det på flera ställen.

            Använder själv "Franskt kocksalt". Tror det är jozo.

            //Kristian

            Kommentar

            • Zizzie
              • March 2003
              • 40

              #21
              Hej! Var på en mataffär idag med bättre sortiment så jag fick tag i salt utan klumpförebyggande! Fast det blev till att lusläsa på många förpackningar...

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67922

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                Hej! Var på en mataffär idag med bättre sortiment så jag fick tag i salt utan klumpförebyggande! <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Varför jagar ni upp er så mycket över det här?

                Dags för en liten räkneövning:

                Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.

                Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:

                2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
                0.05/1000 *5 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.

                Viktkoncentrationen i vattnet blir alltså 0.000025 gram jod, och 0.0002 gram klumpförebyggande medel, per liter vatten.

                <b>Det finns inte en chans att fisken får några skador av såna koncentrationer.</b>

                Och vi pratar faktiskt födoämnesklassade substanser här, inte dioxin.
                Det kan faktiskt tillochmed vara så att jodiden är direkt <b>nyttig</b> för fisken, eftersom svenskt vatten har låg jodhalt - det är därför jodiden tillsätts till saltet till att börja med. Kan också vara värt att minnas att jodid är mycket svagt giftigt, till skillnad från jod.

                Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter ju 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
                Enligt denna lista: http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
                så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.

                Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.

                Vad gäller de andra så låter "cyanid" kanske maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner.
                Jag lyckades kolla upp natriumferrocyanid, och om man sväljer en större mängd av substansen ren kan man drabbas av kräkningar och illamående. Den har inga kända kroniska effekter.

                Och, återigen, samtliga dessa substanser är närvarande i oerhört låga koncentrationer (och ferrocyaniden dessutom biologiskt nedbrytbar).

                Så: Jag skulle bestämt vilja påstå att både jodiden och klumpförebyggande medlen i salt är totalt ofarliga för våra fiskar i de koncentrationer vi har i våra akvarier.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • B-ianca
                  • February 2003
                  • 618

                  #23
                  Detta är inte direkt nån vetenskaplig undersökning, men när jag blandade i Falksalt i mitt brackvattenakvarium blev kulfiskarna väldigt väldigt ledsna. Tidigare hade jag haft i havssalt. När jag så bytte tillbaka till havssalt vid senaste vattenbytet var allt frid och fröjd igen.Det skumma är att de påstås innehålla samma saker. Inget jod, men klumpförebyggande ämnen: E535 och 536. Undrar om det verkligen är någon skillnad, kanske i mängd om inte annat. Eller så berodde deppigheten på något helt annat.

                  -----------------------
                  B-ianca/www.frogpage.se
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680
                  -----------------------
                  B-ianca/www.frogpage.se
                  http://leguaner.se
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Detta är inte direkt nån vetenskaplig undersökning, men när jag blandade i Falksalt i mitt brackvattenakvarium blev kulfiskarna väldigt väldigt ledsna. Tidigare hade jag haft i havssalt.
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Havssalt innehåller sisådär 100 olika substanser, däribland just jodid och silikat.
                    Sen, särskilt om havssaltet var avsett för akvarier, men även om det bara var havssalt för matlagning, så var det buffrat, och drog upp pH. Rent bordssalt buffrar absolut ingenting, och har ingen påverkan på pH alls. Det är därför jag brukar rekommendera att använda kommersiella saltblandningar istället för bordssalt i bräckvattensakvarier - inte för att jonblandningen är mer naturlig (fast det är den) utan för att pH blir stabilare. Man kan iofs sätta till en rejäl dos bikarbonat och vänta nån dag istället, men i längden lönar det sig med saltblandningar typ Crystal Ocean.

                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • orvil
                      • January 2003
                      • 69

                      #25
                      jag skulle nästan kunna tänka mig att man kan använda vanligt gatusalt i karen,det e vanligt stensalt(ganska grovt)med anticace medel i ,,tror det kostar någon hundring för 25kg

                      //Dennis
                      //Dennis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...