PMDD och vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #16
    Det är skillnad på 1000 liter och 25 som jag har i mina minsta. Där testade jag att skippa vattenbyten och bara fylla på vatten som avdunstade. Det slutade med att fiskarna mådde dåligt medan växterna trivdes. Gissar att det är kalium och nitrat som blir för höga om man öser i pmdd utan att byta vatten. Växterna tar inte upp allt av alla salterna i pmdd.

    Sen tror jag att du har full koll på växterna och bra tillväxt så de tar nog hand om ganska mycket av närsalterna.

    Kommentar

    • vmax4ever
      • April 2005
      • 198

      #17
      Startade nyss en tråd om detta,
      men säg man når i närheten av nitrit först vid 4:e veckan.

      om man nu ponerar man byter 30% varje vecka med pmdd, då tar jag även bort 30% av bakteriefloran.
      sen om man nu byter 30% för inte nå för höga värden av pmdd.. varför ska man då dosera iaf av totala volymen av karet.. då kommer ändå i längden en höjning av nåt värde i pmdd orsakas.

      inga klara svar känns det som, känns surt börja byta 30% vatten/ vecka när man nu lätt klara sig 4:e vecka.

      kör fx6 med makaroner nu, kommer dock bytas ut mot lavasten och seachem purigen.

      har även en tunze 6055 streamer så totalt minst 8000l/h

      även 2st 122cm fluval 3.0 som ska hämtas ut imorgon så dom gamla t8:rna ska kastas ut.
      Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

      Kommentar

      Arbetssätt...