Oxydator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Om jag har förstått saken rätt så ska väteperoxid H2O2 inte komma ut i akvarievattnet utan det som sker med den instängda lösningen vid kontakt med katoden är en reaktion där molekylerna spjälkas, Väteperoxid är väldigt instabilt och består av 2 bundna syreatomer som när dom faller sönder bildar syrgas och vatten.

    Så det som pytsar ut lösningen är alltså det tryck som bildas i oxydatorn när syrgasen börjar bildas.

    Ren syrgas löses väldigt fort i vatten varför avsaknaden av bubblor vore rimmlig.
    Dessutom frigör inte reaktionen CO2 vilket torde göra alla lyckliga och glada.

    Dock kvarstår endel frågetecken eftersom min första tanke var att syrgasen skulle komma ur hålen innan lösningen men varför skulle lösningen vara lättare än syrgasen?
    Syrgasen borde ju istället trycka ut lösningen ur behållaren, eller?

    Om man tittar på ritningen till den lilla 100 liters oxydatorn från söchtinge så framgår en membranteknik och det är där som jag tror funktionen sitter, i samverkan med den sk dykarklockan.

    Jag har beställt en oxydator (400 liters) och kommer att försöka utvärdera den med lite bilder i 200 liters karet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #17
      Utvärdering tack!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Ja, hur gick det, såhär fem-sex år efteråt?

        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #19
          Med tanke på att senaste inlägget från användaren skrevs 2008-02-11 21:27 så har jag svårt att tro att ni kommer få svar på er fråga.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #20
            Han är fortfarande inne på forumet, så chansen finns iaf

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #21
              Borde man inte kunna göra en liknande anordning med med kolsyrat vatten i för att ge växterna lite lättillgängligt kol?
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1026

                #22
                Ursprungligen postat av HWH
                Borde man inte kunna göra en liknande anordning med med kolsyrat vatten i för att ge växterna lite lättillgängligt kol?
                Senast redigerad av stefanr72; 11 December 2013, 11:50.

                Kommentar

                Arbetssätt...