Eklöv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinJ
    • January 2007
    • 251

    #16
    Plockade en kvist med björk löv för länge som ja tänkte torka bladen på och ha i akvariumet, men nu tar ja ek höst blad i stället, men ja tänkte att det skulle vara snyggt med bara kvisten i akvariumet :O det är väll abra o koka och skrubba sen ner i karet?
    Fish go moo

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Gröna löv och torka....

      Nej det gröna ämnet suger trädet åt sig innan de tappar bladet... så funkar det..

      Att plocka levande löv och lägga i är inte naturligt

      Kommentar

      • swerik
        • November 2011
        • 53

        #18
        bumpar en gammal tråd, med frågan, varför kan man inte köra gröna löv? klorofyll? giftigt?
        et vino veritas

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Man kan köra gröna löv, och jag tippar att som foder är det kanske ännu bättre än bruna.

          Grejen är att träden drar tillbaka den mesta näringen ur löven på hösten, så torra höstlöv har väldigt lågt näringsinnehåll, vilket i sin tur gör att det tar längre innan de ruttnar i akvarium. Oftast vill man ha löv som dekoration eller till t.ex. Apistogramma-ciklider, och då är det bra att de tar lång tid på sig att brytas ned.

          Som foder till räkor är det en annan femma, då är det nog snarast bra om löven har kvar näringen. Vill man ha löv som foder är inte eklöv det bästa (ek- och boklöv används pga att de tar längst tid på sig att brytas ned) utan al-löv är de mest näringsrika löven.
          Den som har benjaminfikus hemma kan med fördel prova att torka ett par såna blad och ge räkorna också. Ge inte många löv åt gången, de bryts snabbt ned till dy.

          Men: löv är alltså inte alls nödvändigt för räkor, de är inte huvudsakligen växtätare, och jag är inte ens säker på att räkor verkligen äter löv (som t.ex. kräftor gör) alls, utan jag tror de mest plockar åt sig av den film av bakterier och encelliga djur som bildas på löven medan de bryts ned.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • swerik
            • November 2011
            • 53

            #20
            Ah du ser, tack Azur!
            tycker det är lite mycket GÅR INTE / NEJ NEJ i akvarievärlden på internet.
            et vino veritas

            Kommentar

            Arbetssätt...