Salt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    Salt i vattnet?

    Har hørt att vissa lägger i salt. Vad är det bra för och om man ska lägga i det ,hur mycket?
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    #2
    Jag använder ektozon-salt. Antar att det är bra för immunsystemet.

    Det måste vara jod-fri salt. Dosering står på förpackningen, om det är speciellt för akvariebruk.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är rätt få som använder salt. Den enda nytta salt kan göra är att hjälpa fisken att upprätthålla den osmostiska balansen (skillnaden i saltinnehåll i vattnet och kroppen). Många menar dock att detta är fullkomligt onödigt om fiskarna är friska och att det snarare kan få negativa konsekvenser när de väl blir sjuka och verkligen behöver salt.
      Jag själv använder inte salt normalt, men jag har dock under vissa perioder (testperioder på många akvarier under flera år) använt salt och jag har aldrig märkt några vare sig positiva eller negativa effekter av att hela tiden använda salt.

      Däremot om fiskarna blir sjuka så kan de vara till hjälp för att underlätta för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är rätt få som använder salt. Den enda nytta salt kan göra är att hjälpa fisken att upprätthålla den osmostiska balansen (skillnaden i saltinnehåll i vattnet och kroppen). Många menar dock att detta är fullkomligt onödigt om fiskarna är friska och att det snarare kan få negativa konsekvenser när de väl blir sjuka och verkligen behöver salt.
        Jag själv använder inte salt normalt, men jag har dock under vissa perioder (testperioder på många akvarier under flera år) använt salt och jag har aldrig märkt några vare sig positiva eller negativa effekter av att hela tiden använda salt.

        Däremot om fiskarna blir sjuka så kan de vara till hjälp för att underlätta för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen.
        Ungefär så resonerar jag med, men jag tycker nog att riskerna är större än fördelarna, möjligen skulle jag kanske använda det mot parasitangrepp om nu mina fiskar skulle drabbas av det, men inte som kontinuerlig tillsats året runt....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Jessi77
          • July 2006
          • 157

          #5
          Hur e de me black molly då? Behöver inte de lite salt i vattnet?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Ungefär så resonerar jag med, men jag tycker nog att riskerna är större än fördelarna, möjligen skulle jag kanske använda det mot parasitangrepp om nu mina fiskar skulle drabbas av det, men inte som kontinuerlig tillsats året runt....
            Parasiter och bakterier överlever i en högre salthalt än fiskar gör.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Jessi77
              Hur e de me black molly då? Behöver inte de lite salt i vattnet?
              Jo det finns en del arter som odlats i en hög salthalt i Asien och dessa måste gradvis vänjas vid en lägre salthalt.
              Dock så har jag utan problem svenskodlade riktigt snygga black molly som ynglar av sig hela tiden i ett akvarium som håller 22 grader och inte innehåller en droppe salt. Det är alltså inte mollyna i sig som kräver salt utan det faktum att de fötts upp i vatten med mycket salt.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 July 2007, 17:48.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                kjell: varför odlar man dem i en så hög salthalt om det inte gör någon skillnad?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av plorozen
                  kjell: varför odlar man dem i en så hög salthalt om det inte gör någon skillnad?
                  Ja det kan man ju undra - men just black molly tål ju till och med saltvatten så dom kan man ju hålla vid en hög salthalt om man vill.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av plorozen
                    kjell: varför odlar man dem i en så hög salthalt om det inte gör någon skillnad?
                    Det finns mycket mer billigt saltvatten där än sötvatten...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Luxur
                      • October 2009
                      • 127

                      #11
                      Temp

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jo det finns en del arter som odlats i en hög salthalt i Asien och dessa måste gradvis vänjas vid en lägre salthalt.
                      Dock så har jag utan problem svenskodlade riktigt snygga black molly som ynglar av sig hela tiden i ett akvarium som håller 22 grader och inte innehåller en droppe salt. Det är alltså inte mollyna i sig som kräver salt utan det faktum att de fötts upp i vatten med mycket salt.
                      Jag ser att du håller 22 grader hos dina black molly. Jag har silver m. dalmatiner m. och black.m. Jag håller 25 grader. Då kan jag utan problem sänka till 22 grader.
                      54 liter. Molly.
                      200 liter. Olika fiskar.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Luxur
                        Jag ser att du håller 22 grader hos dina black molly. Jag har silver m. dalmatiner m. och black.m. Jag håller 25 grader. Då kan jag utan problem sänka till 22 grader.
                        Det beror ju på hur dom har dragits upp och vilken temperatur dom då hållits vid.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Jag kör salt i mitt malawikar, och sedan jag började göra det tycker jag att jag haft mycket färre infektioner efter slagsmålsskador. Så jag tycker nog jag märker en postiv effekt där iallafall.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Koljonen
                            • October 2009
                            • 29

                            #14
                            Jag har tillsatt 2dl/100l vatten i ca 3v nu och det enda jag kan se är positivt! Dock nu sista vb så tillsatte jag inge salt och bytte bara 10l för tanken är att spä ut saltet igen tills vi hamnar i noll(0) läge. Ska byta 10l vatten åt gången på 2dgr/v för att det inte ska bli för stor stress för cikliderna.

                            Innan hade jag en hane som var lite skygg och stod still under sin rot mest hela tiden, kom fram och åt när det var dags för det.

                            En hona (har en skada sen jag köpte den i högra gällocket) hade svårt att hålla färgen/ränderna när den rörde på sig från sitt tillhåll under växterna.

                            Nu är det helt annat, färgerna på mina zebraciklider är mycket finare. Ryggfenan glänser fint i svart/blå färg. Ränderna är mycket starkare mot deras vita/gråa kropp.

                            Och hanarna försvarar sitt område mycket mer nu än innan!

                            Så jag kan bara se positiva saker i salt, dock ska det inte användas hela tiden utan tänkte kolla vad som händer när jag lakat ur saltet helt igen.

                            Kommentar

                            • Grottbert
                              • November 2009
                              • 340

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja det kan man ju undra - men just black molly tål ju till och med saltvatten så dom kan man ju hålla vid en hög salthalt om man vill.
                              Är det inte så att black molly lever i bräckt vatten. Alltså i t.ex floddeltan där flod och hav blandas. Därav kan dom leva i ganska salt vatten som sött vatten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...