Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Grönt vatten

    Hej!

    Jag har ett knepigt problem med mitt 60liters kar, vattnet blir nämligen grönt.. Ljusgrönt, nästan som om man haft i lite general tonic eller något. Det blir även rätt dimmigt, har misstänkt infusiorier och liknande men inte hittat några bevis, det blir dessutom inte bättre om jag stoppar med maten ett par dagar.

    Har ingen inredning eller sådant som kan förorsaka det och i stort sett enbart växter i karet. Finns inte mycket alger heller för den delen. Ett stort mysterium!

    Har ni några tänkvärda idéer på vad det kan vara?
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    Har du provat inge mat och total mörkläggning dvs täck alla sidor så inte minsta ljus kommer åt i minst 3 dygn. komplettera gärna med ett väldigt finporigt filter typ hagens quickfilter så brukar det räta till sig.

    mvh erik l
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Ska testa igen då, har gjort det innan men det blev ingen skillnad. Jag matar väldigt lite överhuvudtaget hos dom.

      Men vad kan det vara ifall det inte hjälper? För infusorier och sådant brukar väl göra vattnet vitt och mjölkaktigt - inte grönt..?
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #4
        hej ja är det grönt så ska det vara alger, gröna svävalger uv hjälper men det är ju lite dyrt till ett kar på 60- liter så jag skulle ta en mörkläggning till och ett stort vatten byte gärna hälften efter mörkläggningen.

        mvh erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #5
          Har också svagt grönaktigt vatten. Provade mörkläggning utan någon framgång, så kanske ska ta och investera i uvc-filter trots allt. Har inte heller speciellt mycket alger för övrigt i karet, en del bruna och lite grönt på bakväggen, men mina Malawis och ancistrusar tycks kalasa på båda sorter (kan stå ett helt gäng och gnaga på väggen så jag låter dem vara).
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            glöm dock inte att många kar tex aquael har svagt grönfärgade glas... Grönvatten är ganska ovanligt i akvariesammanhang men orsaken är iallafall ett för näringsrikt vatten!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #7
              enkelt tror jag, vad jag tror är att akvariumet står i sol ljus hela dagarna? t.ex vid ett fönster eller en bit ifrån så att ljuset skiner hela tiden där så när du matar så blir det extra närings ämnen i vattnet så som urinämnen etc. Min kompis hade det för inte så länge sen han trodde det var sina växter som blommade, kommer inte på sorten men dom slingrar sig iallafall. Så ut åkte dom! och andra växter också, sen kom vi på att det var att det stod i direkt sol ljus inget vi tänkte på först xD
              men om det inte beror på det så hoppas jag att det fixar sig senare ändån.
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #8
                Ursprungligen postat av Pegrasus
                Har också svagt grönaktigt vatten. Provade mörkläggning utan någon framgång, så kanske ska ta och investera i uvc-filter trots allt. Har inte heller speciellt mycket alger för övrigt i karet, en del bruna och lite grönt på bakväggen, men mina Malawis och ancistrusar tycks kalasa på båda sorter (kan stå ett helt gäng och gnaga på väggen så jag låter dem vara).
                vill bara säga att jag har hört (vet inte om det stämmer till 100%) men om man har brun alger så tyder det på smuttsigt vatten, alltså du har inte bytat så ofta som du behöver, men som sagt! jag vet inte om det stämmer, men jag hade också det för ett tag sedan på mina stenar, så jag bytte oftare också försvann brun algerna, men kan ju bero på andra saker också självklart.
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                • Pegrasus
                  • March 2007
                  • 455

                  #9
                  Ok, men jag byter ca 25- 30 % i veckan så skitigt vatten är uteslutet, karet är ganska nystartat däremot och folk säger ju att man kan få dem i början. Men å andra sidan har vi ganska mycket "jordalger" som tjejen säger i vattnet, vilket märks när man vattnat blommor osv, det blir alger direkt i tex i våra fontäner vi har hemma och även i krukor om man övervattnar. (Vi har precis flyttat ihop) så jag vet inte hur extremt det är ännu. Men om någon annan som bor i Jakobsbergstrakten (typ har vatten från Görvelns vattenverk) kanske vet om det är ett ständigt problem?
                  Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                  Kommentar

                  • Pegrasus
                    • March 2007
                    • 455

                    #10
                    Ser just nu att fiskarna käkar friskt från Slimline-bakgrunden (även de bruna) så jag låter dem vara fast det inte ser så vackert ut. Kan lägga upp en bild senare.
                    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                    Kommentar

                    • Cyphera
                      • January 2007
                      • 245

                      #11
                      Jag har oxå haft dimmig, ljusgrönt vatten. Det var svävaralger. Det finns medel att köpa i zoobutiken som klumpar ihop dem så de fastnar i filtret. Sist jag hade det så mörklade jag i 5 dagar, det funkade väldigt bra.

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        Jag köpte Ubl´s Algmedel borta efter 8h samt 70% av alla alger fösvan också
                        Skadade inte mina växter heller
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • M-SwEDen
                          • March 2007
                          • 74

                          #13
                          Blå LED-Spot..

                          Hade problem med gröndisigt vatten i ett 116L-kar, Ville inte försvinna och vattenbyten hjälpte bara tillfälligt, men det kom tillbaka lika fort.
                          Ville inte ha i medel, eller mörklägga, så jag prövade att sätta i en blå spot,
                          det hjälpte! efter 4-5 dygn var vattnet kristallklart, och är det fortfarande.
                          Spoten sitter kvar å e på 24/7
                          /Mvh Micke
                          "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #14
                            På vilket sätt skulle spoten ha påverkat algerna?
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • M-SwEDen
                              • March 2007
                              • 74

                              #15
                              vet inte, men hade för mig att jag läst någonstans att de inte gillade ljuset/dog av det,
                              Vattnet e klart iaf.och efter att prövat det mesta, så gissar ja på att det hjälpte till.
                              mvh Micke
                              "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...