Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    glöm dock inte att många kar tex aquael har svagt grönfärgade glas... Grönvatten är ganska ovanligt i akvariesammanhang men orsaken är iallafall ett för näringsrikt vatten!
    Bakgrunden och gruset är mörkt i karet så det ser inte grönt ut när det är I karet, men däremot när jag byter vatten så blir vasken helt full med grönt - ser ganska trevligt ut men .. kanske inte ska vara så Har alltid en propp när jag häller ut och fyller vasken och letar sedan yngel nämligen.

    Hmm.. har ju ganska rejält med PMDD i karen.. Kanske lite för mycket i detta då, brukar ha i en 20 ml i veckan så ska dra ner lite på det och nöja mig med 10 ml i veckan då [100-liters dos] har nämligen många växter och vill inte de ska bli hängiga, har märkt att de inte riktigt nöjer sig med 6 ml :P
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #17
      Ursprungligen postat av erik l
      hej ja är det grönt så ska det vara alger, gröna svävalger uv hjälper men det är ju lite dyrt till ett kar på 60- liter så jag skulle ta en mörkläggning till och ett stort vatten byte gärna hälften efter mörkläggningen.

      mvh erik l
      Gröna svävalger alltså.. Borde man inte se algerna då? När man byter och sådant? Har nämligen i stort sett inga alger alls i mina kar, blir pyttelite på framrutorna som jag skrapar bort så man ska se in fint. Men jag ska kolla upp det!

      Lägger till här med att karet inte står i solljus, det står i bokhyllan närmast huvudänden av sängen så inget solljus når fram till det. Däremot har jag 2 andra kar som får direkt solljus några timmar om dygnet men inget värre än att cabomban inte kan tro sin egen lycka och frodas som satan har kommit av det
      Senast redigerad av fifi; 10 June 2007, 11:46.
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #18
        Fick en chock imorse!

        Igår när jag gick och lade mig morrade jag lite åt det dimmiga i akvariet och tänkte för mig själv att det är dags för vattenbyte och mörkläggning nu och faaaen vad det ser ut.. Alldeles dimmigt så man nästan inte ser växterna.

        Sedan gick jag upp för några timmar sedan och ta-dam! -Inget dimmigt kvar! Vattnet är alldeles klart och fin och jag har ingen aning om hur eller varför.. Var tvungen att tänka efter noga, trodde nästan jag bytt vatten i sömnen eller liknande men nej. Helt.. oprovocerat så är problemet löst :S

        Fyllde min mätkopp med vatten också och vad jag kunde se på det lilla så är det inte heller grönt längre, men det vet jag ju säkert efter vattenbyte där man har större vattenmängder att kika på än 30 ml taget ganska högt upp i akvariet.

        ....Underligt! Kanske hjälpte att morra..? Nä, jag har inte gjort så mkt med akvarierna alls i det senaste, har flängt runt som ett skållat [iaf otroligt varmt] skinn med de andra djuren och andra saker så har inte hunnit mer än lite snabbmatning till guldisarna och diskusarna varje dag och matning i de andra karen kanske varanna, var tredje dag. Kanske detta med mindre mat [även om jag bara matade lite innan med] som fått problemet att stabilisera sig. Antar nästan det!

        Och jag bytte vatten senast i tisdags i det karet. Tänkte byta igen imorgon eller så.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Helena_o_Mattias
          • November 2004
          • 378

          #19
          har du en rot? växter som är gröna och sen att roten färgar av sig gör att de ser ut att va grönt i karet
          Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #20
            Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
            har du en rot? växter som är gröna och sen att roten färgar av sig gör att de ser ut att va grönt i karet
            Näpp, ingen rot.. Inga stenar heller. Och vattnet var grönt för ögat utanför och inte i karet. Så det såg liksom inte grönt ut utan det handlade om grönt vatten bara.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Helena_o_Mattias
              • November 2004
              • 378

              #21
              Ursprungligen postat av fifi
              Näpp, ingen rot.. Inga stenar heller. Och vattnet var grönt för ögat utanför och inte i karet. Så det såg liksom inte grönt ut utan det handlade om grönt vatten bara.
              oki det vattnet du har i kranen är de kommunalt vatten eller egen brunn om det är från egen brunn kan det va grönt av metaller likså om du har kommunalt vatten kan det bero på bl tillsattser i reningen av vattnet sen som vi tex i norra sverige så renas inte vattnet det filtreras mest då vi har så rent vatten där de tas från och då följer det med mycket metaller men jag vet inte hur de ligger till i södra sverige. men det verkar ju lösa sig för dig då vattnet blivit klart sen det fins altid med aljer i kran vattnet i microsopisk form vissa gånger kan de ta sig i karet med
              Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 10 June 2007, 14:27.
              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #22
                kan vara algblomning.
                när den är över så lägger det sig
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #23
                  Tror nog inte det var algblomning faktiskt.. Och när det gäller vattnet så är det kommunalt, vet inte hur Göteborgs vatten är mer än att det är väldigt mjukt.

                  Tror nog det kan bero på för mycket PMDD helt enkelt, i alla fall just det gröna, men svävalger kan det ha varit med - det skulle nog förklara dimmigheten. Lite skumt, men bra, att det bara försvann sådär dock!
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • Jak_99
                    • January 2012
                    • 22

                    #24
                    Grattis
                    kan man göra hela vattenbyten med sand och allt har gjort det en gång funkade bra men vissa säger att man inte ska göra det är det sant???????????????????

                    Kommentar

                    Arbetssätt...