No2, No3, Kh, Ph, Gh Vad är det, vad påverkar det och vad minskar/höjer det???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    No2, No3, Kh, Ph, Gh Vad är det, vad påverkar det och vad minskar/höjer det???

    HEJ!!!
    Jag är en nybörjare, har bara haft akvarium i 1 år, som har 4st frågor:

    1: Vad är No2, No3, Kh, Gh och Ph?
    2: Vad har de för inverkan i vattnet?
    3: Hur höjer/sänker man dem?
    4: Hur ska de vara i ett Syd-Amerikanskt akvarium?

    Tack på förhand!

    MVH
    Matte
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    hej!

    No2=Nitrit. biladas bland annat av fiskskiten och är mycket giftigt för fisken
    No3=Nitrat nyttobakterier i karet bryter ner nitriter till mindre giftiga nitrater
    KH=Karbonathårdheten. du behöver ett stabilt KH värde för att få ett stabilt Ph värde
    Gh=Totalhårdheten, totalhårdheten består av kalcium och magnesium.

    vad det har för inverkan på vattnet?.. nitrit och nitrat ska du inte kunna mäta i ditt vatten eftersom dom är giftiga. höga nitritvärden får man ofta i ett nystartat akvarium med väldigt få nyttobakterier. nyttobakterierna bryter ju som sagt ner nitriten.

    ph:t är antigen surt,neutralt eller basiskt .
    du kan höja och sänka ph och kh på många sätt, tex genom att lägga i rötter för att sänka eller lägga i något som innehåller kalk för att höja.
    lägger du i en rot sänker du både ph och Kh, lägger du i nåt med kalk höjer du både ph och kh.

    hur det ska vara i ett SA akvarium kan du först komma på vad du vill ha för fiskar, sen kan du kolla på artbeskrivningen vad dom olika fiskarna har för krav, men väldigt många (om inte alla?) vill ha surt till neutralt vatten och väldigt mjukt.

    OBS.ni får gärna rätta mig om jag har fel för jag är inte säker på det jag skriver, men jag hoppas att nåt blev rätt i alla fall
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      <quote>nitrit och nitrat ska du inte kunna mäta i ditt vatten eftersom dom är giftiga. höga nitritvärden får man ofta i ett nystartat akvarium med väldigt få nyttobakterier. nyttobakterierna bryter ju som sagt ner nitriten.
      </quote>
      Nitrit är giftigt, men nitrat kan gå upp till 50 ppm utan att vara giftigt sägs det.

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        helt rätt men varför ha det? desutom får man mer alger av höga nitratvärden.

        jag strävar alltid för att ha låga nitratvärden eftersom det är negativt med högre.
        ligger man på gränsen hela tiden räcker det ju att mata lite för mycket eller nåt för att det ska gå illa, tycker det är dumt att ha höga nitratvärden bara för att man kan ha det. verkar onödigt enligt mig.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Nitrat är inte giftigt .

          Vi börjar från början istället .

          När fiskar andas o bajsar bildas amonium. har du PH över 7 så omvandlas de till amoniak.
          Detta bryts ner av bakterier till Nitrit
          Nitriten bryts sen ner av andra bakterier till Nitrat.
          Nitrat är ren gödning för alger och växter så dom förbrukar det i viss mån.


          Problemet är att det lättare bildas bakterier som bryter ner amonium/amoniak till nitrit än vad det är för bakterierna som bryter ner nitriten .

          Därför bildas massa nitrit i början som är svår att bli av med eftersom bakterierna förökar sig långsammare. därför ska man ta det lungt i starten av ett akvarium så alla bakterier hinner bildas.

          Nitriten påverkar Fiskarnas syreuptagningsförmåga så för höga nitrit nivåer gör att fisken kvävs tuvär så har de gått för långt så fins det ingen räddning utan fisken dör.

          Nitrit och amoniak irriterar fiskens slemhinnor så fiskarna kliar sig (simmar in i sand o grus o gnider sig mot inredning) Har du höga halter kan du käna av de själv genom o stoppa ner hela armen i akvariumet så känner du hur de sticker i armen (käns nästan som det är elektrisitet i vattnet)

          Nitrit kan endast brytas ner av Bakterier som bildas sakta men säkert. Delvattenbyte hjälper dig på travet att bli av med det också.

          Nu till PH GH o KH

          PH är ju måttet för hur surt eller basiskt/alkaliskt vattnet är.
          Du kan ändra PH genom olika preparat Vill du ha surt vatten så kan du köra med Rötter o kottar samt Torv detta ger en långsam sänkning vill du att det ska gå fortare använder du citronsyra.

          Vill du höja PH så får du använda dig av Kalksten osv enklast är att använda bikarbonat. billigt och enkelt.

          Ang KH så kan man säga att det är buffertförmågan ... ju högre KH destå mindre skiftar PH dock hänger högt KH ihop med högt PH.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av matte159
            HEJ!!!
            Jag är en nybörjare, har bara haft akvarium i 1 år, som har 4st frågor:

            1: Vad är No2, No3, Kh, Gh och Ph?
            2: Vad har de för inverkan i vattnet?
            3: Hur höjer/sänker man dem?
            4: Hur ska de vara i ett Syd-Amerikanskt akvarium?

            Tack på förhand!

            MVH
            Matte
            Kanske det finns något här http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              helt rätt men varför ha det? desutom får man mer alger av höga nitratvärden.

              jag strävar alltid för att ha låga nitratvärden eftersom det är negativt med högre.
              ligger man på gränsen hela tiden räcker det ju att mata lite för mycket eller nåt för att det ska gå illa, tycker det är dumt att ha höga nitratvärden bara för att man kan ha det. verkar onödigt enligt mig.
              Sen jag skaffade jordbotten har nitrat legat på 0 i mitt kar. Jag håller med om att det inte finns något egenvärde i att ha nitrathalter över 0, men det sägs ju att det inte är giftigt i låga doser.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                Sen jag skaffade jordbotten har nitrat legat på 0 i mitt kar. Jag håller med om att det inte finns något egenvärde i att ha nitrathalter över 0, men det sägs ju att det inte är giftigt i låga doser.
                Nja, byter du vatten varje dag?
                Har du inga växter?
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  har han jordbotten har han nog självklart växter.

                  Roliga är att vanlig jord är smockad med nyttobakterier ... många Gamla skolade som kör med vanlig jord för o starta upp akvarium. en gammal diskus odlare berätta de för mig
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Nja, byter du vatten varje dag?
                    Har du inga växter?
                    Massor med växter och en hel del fiskar. Matar ymnigt en gång om dagen.
                    Har varit igång ungefär tre månader med jordbotten, och innan dess ett år med grus och PMDD.

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      hur kan du mayday säga att nitrat inte är giftigt? vid höga mängder är det visst giftigt. så att skriva "nitrat är inte giftigt" tycker jag är fel.
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        Men ge upp

                        Syre är dödligt i höga doser också ska vi sluta mes syresättning nu också


                        du ska upp i så höga doser av nitrat så du besväras nog mer av lukten än av döda fiskar... Att nitrat är så skadligt är en överdrift
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          #13
                          Om jag alltså har fattat det rätt:
                          Nitrat=Inte bra/giftigt
                          Nitrit=Bra till viss del
                          Kh=Man behöver ett stabilt Kh för ett stabilt
                          Ph=Om vattnet är surt eller basiskt (0-14). Det har en rätt stor betydelse i akvariet, men om man har ett Ph värde som passar fiskarna leker de lättare då?
                          Gh=Hur hårt vattnet är, men hur ökar/minskar man det?

                          Det här om att om man har för hög nitrithalt i akvariumet så gnider sig fiskarna mot sanden. Det är just vad mina guppysar håller på med. =( VAD SKA JAG GÖRA!!!

                          tack för alla bra svar! =)
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            Ursprungligen postat av mayday
                            Men ge upp

                            Syre är dödligt i höga doser också ska vi sluta mes syresättning nu också


                            du ska upp i så höga doser av nitrat så du besväras nog mer av lukten än av döda fiskar... Att nitrat är så skadligt är en överdrift
                            ok, jag ger mig, jag kan ha fattat fel när det gäller nitraten, har bara läst att vid för höga värden så är det skadligt för fiskarna. typ över 50ppm är det skadligt, men det kanske är otroligt svårt att komma upp i 50ppm?
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              120 mg/l nitrat anses om giftigt.
                              Redan vid 50 mg/l påverkar det fiskens immunförsvar negativt.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...