Hjälp mig tyda mina vattenvärden från analys företag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    • January 2006
    • 8

    Hjälp mig tyda mina vattenvärden från analys företag

    Har precis köpt hus och därmed är jag ganska intresserad av vilket vatten jag har. Har en vattenanalys från ett företag som kontrollerat brunnen,
    resultatet följer:
    PH 5,8 mg/l PT
    Alkalinitet 34 mg/l HCO3
    Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2
    Klorid 74 mg/l Cl
    Hårdhet Tyska grader 3,4 dH
    Järn 0,14 mg/l Fe
    Mangan 0,07 mg/l Mn
    Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2 -N
    Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3 -N

    Efter denna provtagning rekomenderades förra ägaren att installera en filteranläggning som arbetar med någon typ av jonvändning samt tillsats av mineralhaltig filtersubstans. Jag har inga värden på vattnet som kommer efter filtreringen men sannolikt är ph neutralt då det annars skulle fräta ganska ordentligt på kopparrören.

    Eftersom jag mestadels har sydamerikanska ciklider undrar jag om detta vatten fungerar eller kanske tillockmed är bra för dem. Mjukt vatten med Ph på 5,8 direkt ur brunnen är för mig ren lyx men hur är det med de övriga värdena? Aggressiv kolsyra låter farligt? eller kommer växterna skuta i höjden av det;-)
    Mycket tacksam för svar
    //Daniel
  • dedlander
    • January 2006
    • 8

    #2
    Kan lägga till att fiskarna som simmar i karen är bland annat
    A.Nassa, C.Regani, C.Wallacii, B.Opercularis alltså riktiga surisar ;-)

    //D

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Gränsvärden för dricksvatten http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/...130utg0310.pdf
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Kramfors: Gränsvärden för dricksvatten har väl inte så mycket med om vattnet passar SA ciklider att göra?

        Jag kan inte säga hur vad CO2 halten betyder, prova sök i växtforumet så får du nog reda på vad det betyder för fiskarna. De kanske även kan hjälpa dig att räkna ut vad pH hamnar på när du luftat ut CO2.

        Annars är kloridhalten hög. Vet inte om detta påverkar fiskar, kanske malar som lär vara känsliga för salt?

        Jag har ett ganska snarlikt vatten (lite högre pH, ingen anmärkning om CO2, mindre klorid) från min brunn och odlar både ciklider, tetror och malar.

        Jag skulle ha testat. Förutom CO2 låter det ju utmärkt för sur-fiskar. Men eventuellt bör du blanda med lite vatten från efter filtret. Gissar att du bara kan få kallvatten om du tar före filtret, men det är inget problem för mig med bara kallvatten.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av dedlander
          Aggressiv kolsyra låter farligt? eller kommer växterna skuta i höjden av det;-)
          kan ju alltid låta vattnet mogna ett dygn i en tunna till exempel då luftas ju co2 ur.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Du skriver konstiga enheter på pH och alk.

            PH 5,8 - svagt surt säkert bra för många akvariefiskar
            Alkalinitet 34 mg/l HCO3- - jag pallar inte omvandla enheten till något som jag kan förstå. Du har nog låg buffringsförmåga i vattnet.
            Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2 - vid pH 5,8 är inte "aggressiv" kolsyra särskilt aggressiv. Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.
            Klorid 74 mg/l Cl - Relativt hög halt och det var kanske därför som den förre ägaren rekommenderades skaffa jonbytare. Men det är vanligt salt det handlar om och för dina fiskar är det säkert inga problem. Vi häller ju salt i akvarierna ibland.
            Hårdhet Tyska grader 3,4 dH - mjukt vatten
            Järn 0,14 mg/l Fe - ganska lågt och dina växter kan behöva tillskott
            Mangan 0,07 mg/l Mn - samma som järn
            Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2-N - lågt och bra, men det bildas i akvariet om du inte sköter om dina bakterier.
            Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3-N - lågt och dina växter behöver tillskott.

            Jag skickar räkning.
            Senast redigerad av Krax; 26 January 2006, 10:36.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.
              bara bra för växterna om man co2 göder.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Aggressiv kolsyra förekommer främst i vatten med låga pH-värden och ökar risken för angrepp på ledningar och kopparutfällningar.
                Vad har du för värden i vattnet ur kran.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • dedlander
                  • January 2006
                  • 8

                  #9
                  TACK för ett bra och tydligt svar!
                  Enheterna är taget direkt från testprotokollet jag har.
                  Angående nitrit så är jag mycket orolig för hur nitrifikationsbakterierna skall klara av att etablera sig i detta vattnet. Nitrifikation upphör väl nästan helt vid såpass lågt pH? Någon form av nedbrytning måste väl finnas även i riktigt surt vatten?
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Du skriver konstiga enheter på pH och alk.

                  PH 5,8 - svagt surt säkert bra för många akvariefiskar
                  Alkalinitet 34 mg/l HCO3- - jag pallar inte omvandla enheten till något som jag kan förstå. Du har nog låg buffringsförmåga i vattnet.
                  Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2 - vid pH 5,8 är inte "aggressiv" kolsyra särskilt aggressiv. Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.
                  Klorid 74 mg/l Cl - Relativt hög halt och det var kanske därför som den förre ägaren rekommenderades skaffa jonbytare. Men det är vanligt salt det handlar om och för dina fiskar är det säkert inga problem. Vi häller ju salt i akvarierna ibland.
                  Hårdhet Tyska grader 3,4 dH - mjukt vatten
                  Järn 0,14 mg/l Fe - ganska lågt och dina växter kan behöva tillskott
                  Mangan 0,07 mg/l Mn - samma som järn
                  Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2-N - lågt och bra, men det bildas i akvariet om du inte sköter om dina bakterier.
                  Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3-N - lågt och dina växter behöver tillskott.

                  Jag skickar räkning.

                  Kommentar

                  • dedlander
                    • January 2006
                    • 8

                    #10
                    Vet inte vilket vatten jag har efter fitreringen, men kan gissa på att det är nära neutralt och något hårdare.
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Aggressiv kolsyra förekommer främst i vatten med låga pH-värden och ökar risken för angrepp på ledningar och kopparutfällningar.
                    Vad har du för värden i vattnet ur kran.

                    Kommentar

                    • dedlander
                      • January 2006
                      • 8

                      #11
                      Jag kommer att ha en tunna där jag dels cirkulerar vattnet och dels värmer uppdet till rumstemperatur innan det skickas i karen.
                      Mitt orosmoment är bara att jag vill ha stabila kar och det låga ph kan ge mig lite problem med det(samtidigt som pH är helt rätt för mig)

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Du vill alltså buffra pH lågt. Om du gillar svartvatten kan du prova att buffra med humus. Det funkar som en svag buffert runt pH 6. Det borde gå att hålla pH lite stabilare om du färgar vattnet med eklöv som du byter ut då och då.

                        Vet inte hur nitrifikationen påverkas av lågt pH men visst måste bakterierna ha lite organiskt material att tugga på. Lösningen till det är kanske lite löv också.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Som du skriver så finns risken för ett instabilt vatten när KH är så pass lågt (precis under 2).

                          Detta kan lösas genom
                          1/ Täta vattenbyten och mata rätt försiktigt så att det inte samlas så mycket skit i vattnet vilket gör att pH inte hinner falla
                          2/ Tillsätta kalk eller en gnutta bikarbonat så att vatnet blir lite stabilare. Detta leder dock också till att pH stiger.

                          Om jag hade haft ditt vatten och skulle odla extremt survattenkrävande arter så hade jag nog satsat på alt. 1. Detta ställer dock rätt stora krav på skötseln.
                          Om jag hade haft mer normala fiskar (många av arter de som lever i surt vatten i naturen går utan problem att odla i neutralt vatten) så hade jag lagt i lite kalkmjöl i akvariet som buffring.
                          Om jag hade haft arter som lever i alkaliskt vatten så hade jag satsat på en kombination av bikarbonat och kalk.

                          De arter du har kommer ju från survatten men om det är nödvändigt att hålla dem så i akvarium det vet jag inte riktigt (orkade inte kolla i artbeskrivningarna)
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • dedlander
                            • January 2006
                            • 8

                            #14
                            Tackar alla för svaren!
                            Var ser man att KH är under 2? (vilket värde)
                            Det är ju inget måste för mig att ta vattnet innan filtreringsanläggningen, men jag ser en chans att låta mina fiskar leva under ganska bra förhållanden (mjukt och surt) om jag bara kan få ett stabilt vatten.
                            Att få fiskarna att leka är ett måste för mig, köper aldrig fisk utan en baktanke på att de skall yngla, har en del survattenstetror som jag vill leka av med, Tex Crenuchus Spilurus och Poecilocharax Weitzmani.
                            Blir vattnet stabilare om jag luftar ur CO2 som ju verkar finnas i ganska stora mängder?

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Som du skriver så finns risken för ett instabilt vatten när KH är så pass lågt (precis under 2).

                            Detta kan lösas genom
                            1/ Täta vattenbyten och mata rätt försiktigt så att det inte samlas så mycket skit i vattnet vilket gör att pH inte hinner falla
                            2/ Tillsätta kalk eller en gnutta bikarbonat så att vatnet blir lite stabilare. Detta leder dock också till att pH stiger.

                            Om jag hade haft ditt vatten och skulle odla extremt survattenkrävande arter så hade jag nog satsat på alt. 1. Detta ställer dock rätt stora krav på skötseln.
                            Om jag hade haft mer normala fiskar (många av arter de som lever i surt vatten i naturen går utan problem att odla i neutralt vatten) så hade jag lagt i lite kalkmjöl i akvariet som buffring.
                            Om jag hade haft arter som lever i alkaliskt vatten så hade jag satsat på en kombination av bikarbonat och kalk.

                            De arter du har kommer ju från survatten men om det är nödvändigt att hålla dem så i akvarium det vet jag inte riktigt (orkade inte kolla i artbeskrivningarna)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Var ser man att KH är under 2? (vilket värde)
                              Man räknar om alkaliniteten
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...