Preparat till malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats_E
    • March 2005
    • 30

    Preparat till malawiciklider

    Vet någon vilka vattenberedningspreparat man bör använda sig av till malawiciklider? Jag använder Aqutan och Ektozon. Räcker detta?
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Du behöver inte använda något preparat. Huvudsaken är att du har ett stabilt PH. Detta får du genom att öka ditt KH.

    För detta använder du antingen kalksten eller bikarbonat (1msk/100L vatten utspätt i vatten). Häll absolut inte i bikarbonat utan att först göra ett delvattenbyte. Om inte så kommer ammoniumjoner i vattnet att omvandlas till giftig ammoniak.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vilka preparat man skall använda (om man överhuvudtaget skall använda några alls) beror på värdena på kranvattnet (främst KH och pH), om man använder kommunalt vatten eller har egen brunn, om man har kommunalt vatten - vilken kloreringsmetod kommun kör med om de överhuvudtaget klorera vattnet, hur man sköter sina vattenbyten etc.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats_E
        • March 2005
        • 30

        #4
        Tackar för era svar. Jag har vit marmorkross som sand och detta verkar höja Ph då det ligger strax över 8. Bör jag mäta något annat än Ph och Kh? Menar ni att även Aqutan och Ektozon är onödigt? Jag förstår ju att dessa medel inte finns naturligt i malawisjön ;-).

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av Mats_E
          Tackar för era svar. Jag har vit marmorkross som sand och detta verkar höja Ph då det ligger strax över 8. Bör jag mäta något annat än Ph och Kh? Menar ni att även Aqutan och Ektozon är onödigt? Jag förstår ju att dessa medel inte finns naturligt i malawisjön ;-).
          JAg mäter bara mitt PH i mitt kar. Kollar mest så det inte svänger så mycket. Fast kollar inte så ofta. Nån annan kanske har något annat som är värt att mäta enligt dem.

          Tillsatsmedlet kan du hoppa över. Kör igång karet en vecka innan du stoppar ner fisken. Då har det börjat och bli någon liten biologi i det
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Mats_E
            Tackar för era svar. Jag har vit marmorkross som sand och detta verkar höja Ph då det ligger strax över 8. Bör jag mäta något annat än Ph och Kh? Menar ni att även Aqutan och Ektozon är onödigt? Jag förstår ju att dessa medel inte finns naturligt i malawisjön ;-).
            Nej det räcker om du kollar pH och KH.
            Aqutan (och andra liknande preparat) tillsätts inte för att man skall efterlikna det naturliga vattnet utan för att skydda slemhinnor etc. eller neutralisera t.ex. klortillsatser i vattnet.
            Ektozon är ett slags salt och om du skall använda salt kan du till malawi precis lika gärna använda vanligt bordssalt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Jag har hört att man ska ha jod-fritt salt, medans andra säger att det inte spelar någon roll, hur är det egentligen?
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av greken
                Jag har hört att man ska ha jod-fritt salt, medans andra säger att det inte spelar någon roll, hur är det egentligen?

                hehe... Lägg då till att man inte ska ha klumbildande tillsatser i saltet
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  E de då man hamnar på havssalt eller? Eller e ja helt ute å cyklar
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gimbo
                    Ursprungligen postat av greken
                    Jag har hört att man ska ha jod-fritt salt, medans andra säger att det inte spelar någon roll, hur är det egentligen?

                    hehe... Lägg då till att man inte ska ha klumbildande tillsatser i saltet
                    Det finns många åsikter om detta - ingen vet.
                    Men varför chansa eftersom ett jodfritt och klumpfritt salt ändå bara kostar några futtiga kronor kan man ju lika gärna köpa det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • vance
                      • December 2004
                      • 872

                      #11
                      OK, joden gör ingen nytta iaf?För då kör man ju utan
                      Bara döda fiskar simmar med strömmen

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Joden i saltet är doserat för människor inte fiskar.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Läs om salt, jod och tillsatser här. http://www.shenet.se/ravaror/salt.html
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Tobbe Jee
                            • August 2005
                            • 93

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gimbo
                            För detta använder du antingen kalksten eller bikarbonat (1msk/100L vatten utspätt i vatten).
                            så när jag byter 100 l vatten kan jag köra i en msk bikarbonat då "bara sådär" ?

                            tror vi har ganska mjukt vatten här i sthlmsregionen.

                            och då e det bättre att skippa kolstenen o köra grottor helt i kalksten alltså ?

                            /// Tobbe
                            Tobbe/Aspudden

                            400 liter nystartat malawi
                            100 liter malawiyngel

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=499094

                            Kommentar

                            • Gimbo
                              • January 2005
                              • 2734

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tobbe Jee
                              Ursprungligen postat av Gimbo
                              För detta använder du antingen kalksten eller bikarbonat (1msk/100L vatten utspätt i vatten).
                              så när jag byter 100 l vatten kan jag köra i en msk bikarbonat då "bara sådär" ?

                              tror vi har ganska mjukt vatten här i sthlmsregionen.

                              och då e det bättre att skippa kolstenen o köra grottor helt i kalksten alltså ?

                              /// Tobbe
                              Japp, gör ett delbyte och häll i utspädd bikarbonat.
                              Fast har du kalksten i så kan du skippa bikarbonatet då stenen i sig höjer ditt PH.
                              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...